IMY rekryterar en interimschef till avdelningen för verksamhetsstöd

Arbetsbeskrivning

Vårt uppdrag berör hela samhället. Vi bidrar till en hållbar digitalisering, där offensiv innovation kombineras med ett starkt integritetsskydd. Vill du också arbeta för ett tryggt informationssamhälle med viktiga frågor om dataskydd och kamerabevakning? Då ska du söka jobb hos oss
IMY är inne i en tillväxt- och förändringsresa i en snabbföränderlig omvärld där integritetsfrågorna blir allt viktigare. Vi rekryterar nu en interimschef till avdelningen för verksamhetsstöd, under tiden som rekryteringen av en ordinarie avdelningschef pågår. Avdelningens uppgift är att stötta myndighetens kärnverksamhet för att myndigheten som helhet ska kunna genomföra sitt uppdrag med så stor effekt som möjligt ute i samhället. Viktiga frågor i IMY:s utveckling är bland annat digitalisering, myndighetens egen AI-tillämpning, kompetensförsörjning och att fortsätta utveckla organisationskulturen och vår ledning och styrning.

Arbetsuppgifter
Som interimschef för avdelningen för verksamhetsstöd ansvarar du för enheterna för it, digitalisering och säkerhet, ekonomi och HR, kommunikation samt administration. Du har övergripande verksamhets-, budget-, arbetsgivar- och arbetsmiljöansvar för avdelningen och dess medarbetare samt arbetsgivaransvar för enhetscheferna.

Tillsammans med enhetscheferna kommer du att utveckla verksamheten på avdelningen för att bidra till att IMY når uppsatta mål. En viktig uppgift är att skapa en effektiv samverkan med IMY:s två operativa avdelningar. Till avdelningschefens uppgifter hör också att planera och följa upp arbetet samt att säkerställa framdrift och effektivitet i avdelningens arbete.

Du rapporterar till generaldirektören och ingår i myndighetens ledningsgrupp. Som chef och ledare på IMY förväntas du ta ansvar för helheten och ha ett tillitsbaserat förhållningssätt.

Resor i tjänsten kan förekomma.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är en erfaren chef, har högskoleexamen inom relevant område och gedigen erfarenhet av arbete med styrning, uppföljning och verksamhetsutveckling.

Du har mycket god förmåga att uttrycka dig både muntligt och skriftligt på svenska och engelska.

Dina personliga egenskaper
Vi söker dig som på kort tid kan sätta dig in i en verksamhet, bygga goda relationer och bidra till verksamhetens framdrift och utveckling. Du har en strategisk syn på verksamhetsutveckling och styrning. Du är utvecklingsorienterad och har en förmåga att lyfta blicken och se vad som är bäst för hela organisationen. Du har en stark analytisk förmåga och kan både på egen hand och tillsammans med andra finna konstruktiva lösningar som utvecklar verksamheten.  

Du är driven, men också prestigelös och har mycket god samarbetsförmåga. Du har god förmåga att lyssna in olika perspektiv och snabbt finna kärnan i komplex information. Du arbetar effektivt under skiftande förutsättningar och kan leverera med god kvalitet även under hög arbetsbelastning.

Du är kommunikativ och har god förmåga att entusiasmera din omgivning och står för ett utvecklande ledarskap som innebär att dina medarbetare ges stort utrymme att ta ansvar för det operativa genomförandet.

Som representant för myndigheten är du förtroendeingivande, tydlig och har förmågan att bygga tillitsfulla relationer.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Tjänsten
Anställningen är en tidsbegränsad anställning på heltid, cirka sex månader eller enligt överenskommelse. Arbetet utgår från våra trevliga aktivitetsbaserade lokaler centralt i Stockholm.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass vilket innebär att svenskt medborgarskap krävs för tjänsten. Säkerhetsprövning med registerkontroll och säkerhetsskyddsintervju kommer att genomföras.  

Frågor om tjänsten
För ytterligare information om tjänsten och rekryteringsprocessen, kontakta gärna


• Vikarierande generaldirektör David Törngren, 08-515 15 416
• Enhetschef ekonomi och HR Ingela Johansson, 08-657 61 49
• Facklig företrädare Theodor Adolfsson (Saco-S), 08-657 61 13

Hur ansöker jag?
Sista dag för ansökan är den 6 oktober 2024. Din ansökan registrerar du enligt anvisning på imy.se/ledigajobb. Ange referens dnr IMY-2024-12394.

När beslut om tillsättning har fattats meddelas detta på IMY:s anslagstavla. Inför rekryteringen har vi noga övervägt våra annonseringsvägar och vill därför inte bli kontaktade av rekryterings- och annonsförsäljare.



Om IMY

Det är vi som granskar att företag, myndigheter och andra aktörer följer GDPR – dataskyddsförordningen. Vi utbildar och vägleder dem som behandlar personuppgifter, och påverkar även lagstiftningen.

Vi vill se en hållbar och integritetsvänlig digitalisering. Vi är övertygade om att det går att värna medborgarnas trygghet och samhällets säkerhet, utan omotiverad kartläggning och övervakning. Tillsammans med övriga dataskyddsmyndigheter i EU arbetar vi för att medborgarnas personuppgifter ska ha samma skydd i hela unionen.

Vi erbjuder en spännande, dynamisk och trivsam arbetsplats. Här får du kompetenta och engagerade kollegor och erfarna, utforskande ledare och chefer. Våra värdeord – tillsammans, tillit, tydlighet, tillgänglighet och transparens – betyder något på riktigt och det är viktigt att du delar dem. Vår vision är ett tryggt informationssamhälle – tillsammans värnar vi den personliga integriteten. Läs gärna mer om oss på www.imy.se.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Integritetsskyddsmyndigheten
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 september 2024
  • Ansök senast: 6 oktober 2024

Liknande jobb


Miljö- och byggchef

Miljö- och byggchef

16 december 2024