IMY rekryterar en vikarierande stabschef

IMY rekryterar en vikarierande stabschef

Arbetsbeskrivning

Vårt uppdrag berör hela samhället. Sverige är mitt i en digital omställning som påverkar alla människor och samhällssektorer. På IMY arbetar vi tillsammans för att skydda personuppgifter, till exempel om hälsa och ekonomi, så att de hanteras korrekt och inte hamnar i orätta händer. Under 2023 växer vi och rekryterar totalt ett 50-tal nya medarbetare. Totalt blir vi ca 150 medarbetare. Det ger oss ännu bättre förutsättningar att bidra till en hållbar digitalisering, där offensiv innovation kombineras med ett starkt integritetsskydd. Vill du också arbeta för ett tryggt informationssamhälle med viktiga frågor om dataskydd och kamerabevakning? Då ska du söka jobb hos oss.Vi rekryterar nu en stabschef för vikariat till och med den 15 augusti 2024. Hos oss får du möjlighet att arbeta i en dynamisk verksamhet med ett viktigt uppdrag som påverkar alla medborgare i vårt samhälle.

Arbetsuppgifter
Som vikarierande stabschef ansvarar du för IMY:s stabsenhet och vår innovationshub. Stabsenheten bistår generaldirektören i den strategiska styrningen och utvecklingen av myndigheten.

I stabens uppdrag ingår exempelvis planering och utveckling av arbetet i myndighetens chefsforum och insynsråd samt beredning och samordning till stöd för generaldirektörens arbete. Staben har en viktig roll i myndighetens styrning och uppföljning och arbetet med verksamhetsplanering, årsredovisning och budgetunderlag.

Stabsenheten leder och utvecklar IMY:s arbete med omvärldsbevakning och ansvarar för en årlig omvärldsanalys som ligger till grund för IMY:s planeringsprocess. Stabsfunktionen ansvarar också för utveckling av myndighetens chefs- och ledarskap och organisation.

Vid staben finns IMY:s innovationshubb som är en tvärfunktionell arbetsgrupp inom myndigheten. Innovationshubben leds av en koordinator som är placerad på staben och bemannas med resurser från olika enheter. Innovationshubbens uppdrag är att ge stöd och vägledning om dataskydd till innovationsaktörer. I detta uppdrag ingår att ge vägledning genom exempelvis webbinarier, föreläsningar eller material som publiceras på webben. Innovationshubben arbetar också med fördjupad vägledning i dialogform till specifika innovationsprojekt, så kallad regulatorisk testverksamhet.

Kvalifikationer
Vi söker dig med relevant högskoleexamen och flera års erfarenhet av strategiskt analys- och planeringsarbete vid statliga myndigheter. Du har gedigen erfarenhet av omvärldsbevakning och att samordna och leda utveckling av verksamheter och processer. Du har dokumenterad erfarenhet av arbete med analys och underlag för strategiska beslutsprocesser i olika verksamheter. Du har mycket goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift.

Dina personliga egenskaper
Vi söker dig som är analytisk och har förmågan att hantera stora och komplexa informationsmängder och presentera sammanställningar och sammanhang på ett enkelt och tydligt sätt. Du kan sätta enskilda frågor i ett större perspektiv och ser vad som är bäst för hela organisationen.

Som person är du prestigelös och tillmötesgående, du lyssnar in olika perspektiv och fattar därefter välavvägda beslut. Du arbetar effektivt under skiftande förutsättningar och kan leverera med god kvalitet även under hög arbetsbelastning.

Som ledare har du god förmåga att skapa förståelse och engagemang för uppdraget. Du är tydlig och samordnar olika resurser över tid för att nå goda resultat i de projekt du leder.

Som representant för myndigheten är du förtroendeingivande, tydlig och har förmågan att bygga tillitsfulla relationer.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Tjänsten
Som vikarierande stabschef ingår du i myndighetens chefsforum och rapporterar till myndighetschefen. Anställningen är ett vikariat till och med den 15 augusti 2024. Arbetet utgår från våra trevliga aktivitetsbaserade lokaler centralt i Stockholm.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass vilket innebär att svenskt medborgarskap krävs för denna tjänst. Säkerhetsprövning med registerkontroll och säkerhetsskyddsintervju kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Frågor om tjänsten
För ytterligare information om tjänsten och rekryteringsprocessen, kontakta gärna


• vik GD Karin Lönnheden, 08-657 61 68
• HR-ansvarig Ingela Johansson, 08-657 61 49
• Facklig företrädare Evelin Palmér (Saco-S), 08-657 61 43

Hur ansöker jag?
Sista dag för ansökan är den 14 september 2023. Din ansökan registrerar du enligt anvisning på imy.se/ledigajobb. Ange referens dnr IMY-2023-11186.

När beslut om tillsättning har fattats meddelas detta på IMY:s anslagstavla. Inför rekryteringen har vi noga övervägt våra annonseringsvägar och vill därför inte bli kontaktade av rekryterings- och annonsförsäljare.

Det är vi som granskar att företag, myndigheter och andra aktörer följer GDPR – dataskyddsförordningen. Vi utbildar och vägleder dem som behandlar personuppgifter, och påverkar även lagstiftningen.

Vi vill se en hållbar och integritetsvänlig digitalisering. Vi är övertygade om att det går att värna medborgarnas trygghet och samhällets säkerhet, utan omotiverad kartläggning och övervakning. Tillsammans med övriga dataskyddsmyndigheter i EU arbetar vi för att medborgarnas personuppgifter ska ha samma skydd i hela unionen. Vi arbetar även för att kreditupplysning och inkassoverksamhet ska bedrivas på ett korrekt sätt.

Vi erbjuder en spännande, dynamisk och trivsam arbetsplats. Här får du kompetenta och engagerade kollegor och erfarna, utforskande ledare och chefer. Våra värdeord – tillsammans, tillit, tydlighet, tillgänglighet och transparens – betyder något på riktigt och det är viktigt att du delar dem. Vår vision är ett tryggt informationssamhälle – tillsammans värnar vi den personliga integriteten. Läs gärna mer om oss på www.imy.se.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Integritetsskyddsmyndigheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 augusti 2023
  • Ansök senast: 14 september 2023

Liknande jobb


Enhetschef inom personlig assistans

Enhetschef inom personlig assistans

27 november 2024

18 december 2024

18 december 2024