IMY rekryterar enhetschef med ansvar för ekonomi och HR

IMY rekryterar enhetschef med ansvar för ekonomi och HR

Arbetsbeskrivning

IMY har fått utökat anslag och etablerar en ny organisation. Bland annat inrättas en ny enhet där vi nu söker en chef med ansvar för ekonomi och HR. Hos oss får du möjlighet att arbeta i en dynamisk verksamhet med ett viktigt uppdrag som påverkar alla medborgare i vårt samhälle.

Arbetsuppgifter
Som enhetschef för enheten för ekonomi och HR rapporterar du till generaldirektören och ansvarar för en effektiv intern styrning och kontroll för att främja att verksamheten når sina mål. Du säkerställer att myndigheten uppfyller kraven på en god förvaltning enligt myndighetsförordningen och verkar aktivt för att förebygga oegentligheter.

Inom ekonomi- och controllerfunktionen ligger ansvar för upprättande av myndighetens budget med fortlöpande uppföljningar, finansiell controllerverksamhet samt inköp, upphandling, avtalsadministration och fakturering. Funktionen ansvarar också för controllerarbetet avseende verksamheten och fortlöpande statistikproduktion. Vidare ansvarar funktionen för upprättandet av myndighetens årsredovisning, budgetunderlag och årlig riskanalys.

Inom HR-funktionen ligger ansvar för myndighetens arbetsgivar- och arbetsmiljöfrågor, kompetensförsörjning och kompetensutveckling, lönebildning, personal- och löneadministration samt att stärka myndigheten som attraktiv arbetsgivare. HR-funktionen ansvarar även för samverkan med arbetstagarorganisationer och skyddskommitténs arbete. Funktionen ansvarar även för att utveckla grupper och medarbetar- och medledarskap i organisationen.

Till stöd för ledningen av HR-funktionen finns en teamledare.

Som enhetschef på IMY har du arbetsgivar-, arbetsmiljö och budgetansvar samt förväntas verka för helheten i myndighetens uppdrag. I enhetschefens arbetsuppgifter ingår bland annat att


• planera, leda, fördela och följa upp enhetens arbete
• säkerställa att enheten når uppsatta mål
• etablera tydliga strukturer och rutiner för arbetet
• bidra till effektivisering och utveckling
• bidra till en god kultur och effektiva samarbeten inom den egna enheten och med andra delar av myndigheten

Eftersom enheten är ny i vår organisation förväntas du ta ett stort ansvar för att utveckla den nya enheten och dess ansvarsområden.

Kvalifikationer
Vi söker dig med högskoleexamen inom ekonomi eller annan relevant högskoleexamen och flera års erfarenhet som ekonomiansvarig inom offentlig sektor. Du har mycket god förståelse för de regelverk som styr ekonomisk rapportering och uppföljning i statsförvaltningen och har ansvarat för att driva och utveckla centrala ekonomiprocesser och arbete med årsredovisning, budgetunderlag och riskanalys. Du är en erfaren ledare med flera års erfarenhet av formellt personalansvar och har dokumenterad erfarenhet av förändringsledning och verksamhetsutveckling. Du har mycket goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift.

Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av arbete med


• verksamhetscontrolling och statistikproduktion
• inköp och upphandling
• kvalificerat arbete inom HR-området.

Dina personliga egenskaper
Vi söker dig som är en erfaren ledare med förmågan att tydliggöra mål, delegera uppgifter och ansvar och följa upp resultat för utveckling av verksamhet och medarbetare. Du är utvecklingsorienterad och finner lätt konstruktiva lösningar i en dynamisk arbetsvardag. Du kan sätta enskilda frågor i ett större perspektiv och ser vad som är bäst för hela organisationen.

Som person är du prestigelös och tillmötesgående, du lyssnar in olika perspektiv och fattar därefter välavvägda beslut. Du arbetar effektivt under skiftande förutsättningar och kan leverera med god kvalitet även under hög arbetsbelastning.

Som ledare har du god förmåga att entusiasmera din omgivning och står för ett utvecklande ledarskap som innebär att dina medarbetare ges stort utrymme att ta ansvar för det operativa genomförandet.

Som representant för myndigheten är du förtroendeingivande, tydlig och har förmågan att bygga tillitsfulla relationer.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Tjänsten
Du rapporterar till generaldirektören och omfattas av chefsavtalet. Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid. IMY tillämpar sex månaders provanställning. Arbetet utgår från våra trevliga aktivitetsbaserade lokaler centralt i Stockholm.

Anställningen är placerad i säkerhetsklass vilket innebär att svenskt medborgarskap krävs för denna befattning. Säkerhetsprövning med registerkontroll och säkerhetsskyddsintervju kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Frågor om tjänsten
För ytterligare information om tjänsten och rekryteringsprocessen, kontakta gärna


• Generaldirektör Lena Lindgren Schelin, 08-657 61 90
• HR-ansvarig Ingela Johansson, 08-657 61 49
• Facklig företrädare Evelin Palmér (Saco-S), 08-657 61 43

Hur ansöker jag?
Sista dag för ansökan är den 16 april 2023. Din ansökan registrerar du enligt anvisning på imy.se/ledigajobb. Ange referens dnr IMY-2023-3764.

När beslut om tillsättning har fattats meddelas detta på IMY:s anslagstavla. Inför rekryteringen har vi noga övervägt våra annonseringsvägar och vill därför inte bli kontaktade av rekryterings- och annonsförsäljare.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Integritetsskyddsmyndigheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 29 mars 2023
  • Ansök senast: 16 april 2023

Liknande jobb


CFO, ETP Transmission

CFO, ETP Transmission

1 november 2024

CFO, Marenor

CFO, Marenor

1 november 2024

1 november 2024

1 november 2024