OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi är stolta över vår historia. 1973 var Sverige först i världen med en dataskyddsreglering och inrättade myndigheten Datainspektionen. Uppdraget var, då som nu, att värna skyddet av personuppgifter och medborgarnas integritet. Under 2018 förstärktes det rättsliga skyddet för den personliga integriteten genom EU:s dataskyddsförordning, GDPR. Den 1 januari 2021 bytte vi, efter regeringsbeslut, namn till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Namnbytet markerar ytterligare uppdraget att verka för att skydda medborgarnas grundläggande fri- och rättigheter. Vår vision är ett tryggt informationssamhälle – tillsammans värnar vi den personliga integriteten.Vi rekryterar nu ytterligare 4 jurister till myndighetens första linje för vägledning och klagomål samt 4 jurister till tillståndsverksamheten inom vår kameraorganisation. Tjänsterna innebär visstidsanställning från augusti – december 2021 med placering i våra lokaler centralt i Stockholm.
Arbetsuppgifter
Som jurist i första linjen har du en utåtriktad roll och hanterar de klagomål som allmänheten lämnar in och bedömer vilka åtgärder som ska vidtas för att skydda medborgarnas fri- och rättigheter. Du och dina kollegor besvarar vidare samtal och mejl från privatpersoner, företag, myndigheter och andra organisationer som frågar om tillämpningen av dataskyddsförordningen och de andra regelverk som IMY har tillsyn över.
Som jurist i myndighetens kameraverksamhet arbetar du tillsammans med dina kollegor i ett särskilt inrättat team med fokus på handläggning av tillståndsärenden. I din roll bereder du ärenden, gör den juridiska bedömningen och skriver förslag till beslut. Du föredrar därefter dina ärenden för en beslutsfattare. Du arbetar intensivt tillsammans med dina kollegor, nära handledare och beslutsfattare men förväntas samtidigt kunna arbeta självständigt med de ärenden du tilldelas.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har jur.kand. eller juristexamen och har relevant erfarenhet av liknande arbetsuppgifter. Du har mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift.
För tjänsten inom kameraverksamheten behöver du ha förmågan att lätt sortera ut relevant information ur omfattande textmaterial och du är bra på att formulera och strukturera juridisk text på ett adekvat, kärnfullt sätt som samtidigt är lättillgängligt och anpassat för målgruppen.
För tjänsten i första linjens vägledning och klagomålshantering krävs att du är bekväm med telefonen som arbetsverktyg och har förmågan att muntligt förmedla information på ett tydligt och pedagogiskt sätt. För denna tjänst krävs också att du är duktig på att formulera och strukturera juridisk text på ett adekvat, kärnfullt sätt som samtidigt är lättillgängligt och anpassat för målgruppen.
Det är meriterande om du tidigare har arbetat med ärendehantering på en statlig myndighet eller inom annan offentlig verksamhet. Har du erfarenhet av arbete med GDPR, inkasso- eller kreditupplysningsverksamhet eller tillståndsgivning är det meriterande. Det är också meriterande om du har erfarenhet av arbete inom kundtjänst, rådgivning, utbildning eller liknande.
Dina personliga egenskaper
Som person är du tillmötesgående och serviceorienterad. Du trivs i kontakten med alla dem som varje dag kontaktar IMY. Du arbetar gärna tillsammans med dina kollegor och du tar ansvar för ditt bidrag så att gruppen når de mål som definierats för verksamheten.
Som representant för myndigheten är du förtroendeingivande och tydlig. Du har förmågan att snabbt förstå olika frågeställningar och kommunicera sakligt och korrekt på ett målgruppsanpassat sätt i varje enskild situation.
Du är noggrann och stresstålig och har förmågan att prioritera och leverera med god kvalitet även under hög arbetsbelastning.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Tjänsten
Du rapporterar till enhetschefen som ingår i myndighetens ledningsgrupp. Faktisk arbetsledning av det dagliga arbetet sköts dock av första linjens koordinator alternativt beslutsfattare för kameratillstånden som leder och fördelar arbetet.
Anställningarna innebär visstidsanställning på heltid under perioden augusti – december 2021. Du kommer att arbeta i våra trevliga aktivitetsbaserade lokaler centralt i Stockholm.
Frågor om tjänsten
För ytterligare information om tjänsten och rekryteringsprocessen, kontakta gärna
• Enhetschef Annicka Nordlander-Karlsson, 08-657 61 59 eller
• Koordinator Malin Fredholm, 08-657 61 27 för tjänsterna i första linjen,
• Enhetschef Charlotte Waller Dahlberg, 08-657 61 41 eller
• Koordinator Jenny Bård, 08-657 61 54 för tjänsterna i kameraverksamheten samt
• HR-administratör Evelina Spännar, 08-657 61 02 för frågor om rekryteringsprocessen eller
• Facklig företrädare Salli Fanaei, 08-657 61 45
Hur ansöker jag?
Sista dag för ansökan är den 6 juni 2021. Din ansökan registrerar du enligt anvisning på imy.se
Någon form av färdighetstest eller personlighetsanalys kan komma att ingå i rekryteringsprocessen. När beslut om tillsättning har fattats meddelas detta på IMY:s hemsida.
Inför rekryteringen har vi noga övervägt våra annonseringsvägar och vill därför inte bli kontaktade av rekryterings- och annonsförsäljare.
Om IMY
IMY arbetar för att skydda medborgarnas alla personuppgifter, till exempel om hälsa och ekonomi, så att de hanteras korrekt och inte hamnar i orätta händer. Det är vi som granskar att företag, myndigheter och andra aktörer följer GDPR – dataskyddsförordningen. Vi utbildar och vägleder dem som behandlar personuppgifter. Vi påverkar även lagstiftningen.
Vi vill se en hållbar och integritetsvänlig digitalisering. Vi är övertygade om att det går att värna medborgarnas trygghet och samhällets säkerhet, utan omotiverad kartläggning och övervakning. Tillsammans med övriga dataskyddsmyndigheter i EU arbetar vi för att medborgarnas personuppgifter ska ha samma skydd i hela unionen. Vi arbetar även för att kreditupplysning och inkassoverksamhet ska bedrivas på ett korrekt sätt.
Vi erbjuder dig som medarbetare en arbetsplats som präglas av utveckling och ett öppet klimat, kompetenta och engagerade kollegor och ett erfaret, utforskande ledarskap. Vi arbetar enligt värdeorden tillsammans, tillit, tydlighet, tillgänglighet och transparens. Vår vision är ett tryggt informationssamhälle, där vi tillsammans värnar den personliga integriteten.