OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu serviceinriktade Incident managers med god samarbetsförmåga till vårt team. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Beskrivning av arbetsplats
Som anställd på IT-avdelningen är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden och en möjlighet att göra skillnad på riktigt. Våra system används i polisernas vardag, dygnet runt, året om. Från ett ingripande mitt i natten till att färdigställa en förundersökning inför en rättegång.
Polisens IT-avdelning har cirka 950 anställda och vi ansvarar för all IT som används av myndighetens över 33 500 medarbetare.
Arbetsuppgifter
Som medarbetare på Servicedesk kommer du att hantera incidenter i Polisens IT-miljö samt se till att varaktiga lösningar hittas på problemärenden.
Som Incident Manager säkerställer du att verksamheten hålls informerade om incidenter och genomför incidentutredningar. Arbetsuppgifterna innefattar även framtagning av statistik och uppföljning inom incidentområdet samt vidareutveckling av Polisens incidenthantering utifrån influenser du får genom omvärldsbevakning och ständiga förbättringar.
Dina arbetsuppgifter kommer att bestå av:
ansvar för koordinering, eskalering och rapportering av pågående incidenter samt för att driva arbetet med dessa framåt
leda arbetet vid större störningar samt kontinuerlig information till berörda parter
analys av trender och framtagning av rapporter.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Utbildning med IT-inriktning på minst gymnasial nivå eller motsvarande arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren anser är relevant
Arbetat inom servicedesk eller IT-support minst 2 år
Förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
Erfarenhet av att arbeta som Incident Manager eller inom Incident Management
Erfarenhet av att arbeta som Problem Manager eller inom Problem Management
Certifierad inom ITIL
God kunskap inom Service Transition och/eller Service operation
Tidigare erfarenhet av ledarskap
Personliga egenskaper
Vi söker dig som är prestigelös, ansvarsfull och älskar att ge bra service. Då rollen innebär många kontaktytor ser vi det som en självklarhet att du är en utåtriktad person med god kommunikationsförmåga. Som Incident manager kommer du att arbeta i ett team, därför är det viktigt att du är en lagspelare med god samarbetsförmåga. Arbetsuppgifterna ställer krav på din drivkraft och uthållighet för att hitta lösningar på incidenter och problemärenden, du är resultat- och lösningsorienterad. För att trivas och bli framgångsrik i rollen krävs ett IT-intresse och viljan att utvecklas.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Viveca Kvarnström, 010-56 332 98
Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Anna Billengren (anna.billengren@polisen.se).
Fackliga företrädare
Facklig information lämnas av:
Fredrik Bergh, SACO, tfn 010-563 91 37
Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10
Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-56 770 92
Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 010-561 66 27
Övrig information
Arbetsort: Stockholm
Anställningsform: Tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning
Omfattning: Heltid
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Incident Manager, IT-avdelningen
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 7/12 2020. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. A667.437/2020 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med ref.nr A667.437/2020 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, Box 122 56, 102 26 Stockholm.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!