Incident och Problem Manager till Digitalisering IT och MT i Lund

Incident och Problem Manager till Digitalisering IT och MT i Lund

Arbetsbeskrivning

Gör skillnad. Varje dag.

Digitalisering IT och MT är Region Skånes partner för digitalisering och vi söker nu en Incident- och Problem Manager som ska säkerställa att alla IT-relaterade incidenter och problem hanteras snabbt och effektivt. I denna viktiga roll blir du en nyckelperson i arbetet med att stärka våra processer och säkerställa att incidenter och problem åtgärdas så att de påverkar verksamheten minimalt.

Det är en spännande tid framför oss, med fokus på tillgänglighet, robusthet och verklig nytta för invånare i Skåne. Digitalisering, automatisering och nya arbetssätt är avgörande för att framtidssäkra vårt arbete. Som Incident- och Problem Manager blir du en viktig del i att bygga upp en ny tjänsteleveransbaserad struktur och rapporterar till biträdande verksamhetsområdeschef inom verksamhetsområdet Applikation.

Digitalisering IT och MT bildades i januari 2020 och ger stöd och service till den skånska hälso- och sjukvården. Förvaltningens uppdrag är att införa en modern och sammanhållen digital vårdmiljö parallellt med drift och effektiv konsolidering av dagens befintliga IT-miljö. I uppdraget ingår förvaltning och support av befintliga och kommande system samt att ansvara för att, genom hela produktlivscykeln, upprätthålla driftsäkerheten av Region Skånes medicintekniska produkter (MTP) och bistå Region Skånes olika verksamheter och samarbetspartners med teknisk kompetens och support i medicintekniskt relaterade ärenden. Förvaltningen ansvarar också för de grundläggande vårdinformationssystemen, och driver utvecklingen av framtidens vårdinformation samt möjliggör arbetet med digitalisering och införande av nya arbetssätt i Region Skånes verksamheter.

ARBETSUPPGIFTER
Arbetet som Incident och Problem manager innebär bland annat att:

• Leda och utveckla processer: Ansvara för att utveckla, implementera och underhålla incident- och problemprocesser enligt ITIL4. Övervaka och säkerställa att befintliga processer är väl fungerande. Driva effektivisering av processerna.

• Incidenthantering: Övervaka och följa upp IT och MT-incidenter för att säkerställa snabb återställning av tjänster samt minimera påverkan på verksamheten. Vid behov koordinera och sammankalla resurser i det enskilda ärendet, inklusive leverantörer. Vara kontakt- och eskaleringsperson för processerna.

• Problemhantering: Identifiera grundorsaker till återkommande problem och initiera åtgärder för att förebygga framtida incidenter. Koordinera utredning och åtgärd av problemärenden.

• Samarbeta och kommunicera: Arbeta nära Region Skånes supportteam och verksamhetens intressenter för att säkerställa effektiv kommunikation och lösningar. Underlätta, koordinera och stötta medarbetare i det dagliga processarbetet, dvs att ärenden identifieras, registreras, tilldelas, eskaleras och åtgärdas. Utbilda nya medarbetare i processerna.

• Rapportera och analysera: Utarbeta regelbundna rapporter om incident- och problemhantering, samt analysera trender för att förbättra framtida processer.

Du arbetar operativt inom Incident och Problem och du kommer att spela en avgörande roll i att driva våra stödprocesser framåt för att uppnå en effektiv och värdeskapande tjänsteleverans. Vi erbjuder en roll där du tillsammans med engagerade kollegor får vara med och bidra i ett meningsfullt och samhällsviktigt uppdrag varje dag.

I denna roll kan beredskap förekomma, vilket innebär att du vid behov kan komma att kallas in utanför ordinarie arbetstid. Du är en del av en grupp för IT-beredskap där ni delar på ansvaret under olika veckor. Självklart erbjuder vi stöd och resurser för att säkerställa att du känner dig trygg och förberedd när du har beredskap.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en relevant högskoleutbildning inom IT, alternativt dig med annan utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har en gedigen erfarenhet av processledning inom IT med särskilt fokus på incident- och problemhantering i större organisationer. Därtill har du arbetat operativt vid större IT-incidenter och har god kunskap kring rapportering och statistik. Vidare har du tidigare arbetat med och har god kännedom av ITSM-stödverktyg. Goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift är en förutsättning för att lyckas väl i den här rollen. Det anses meriterande om du är certifierad i ITIL 4 och har tidigare arbetat i ServiceNow.

För att trivas i rollen behöver du vara stresstålig och beslutsam med en stark analytisk förståelse. Vidare är du kommunikativ med en förmåga att både kunna engagera och samarbeta effektivt med både tekniska och icke-tekniska team. Rollen kräver att du är ansvarstagande, lösningsorienterad och har kunskapen att hantera både detaljer och helheten. En proaktiv och initiativrik inställning är avgörande för att lösa akuta incidenter och driva förbättringar som förhindrar framtida problem.
Vi förutsätter att du, precis som vi, delar Regions Skånes värderingar, välkomnande, drivande, omtanke och respekt och leder därigenom. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

I denna rekrytering tillämpar vi löpande urval. Varmt välkommen med din ansökan redan idag!

ÖVRIGT
Region Skåne finns till för att alla som bor i Skåne ska må bra och känna framtidstro. Genom gränslösa samarbeten och omtanke skapas de bästa förutsättningar för ett hälsosamt liv inom näringsliv, kollektivtrafik, kultur och hälso- och sjukvård i Skåne. Tillsammans gör vi livet mera möjligt.

Förvaltningen Digitalisering IT och MT ger stöd och service till den skånska hälso- och sjukvården. Förvaltningens uppdrag är att införa en modern och sammanhållen digital vårdmiljö parallellt med drift och effektiv konsolidering av dagens befintliga IT-miljö. I uppdraget ingår förvaltning och support av befintliga och kommande system. Medicinsk teknik (MT) arbetar även med service, underhåll, inköp och egentillverkning av medicinteknisk utrustning.
Förvaltningen ansvarar också för de grundläggande vårdinformationssystemen och driver utvecklingen av framtidens vårdinformation. Vi är cirka 350 medarbetare i förvaltningen och finns vid samtliga sjukhusområden i Skåne med huvudsäte i Lund.

På https://www.skane.se/ledigajobb kan du se i vilket skede Region Skånes rekryteringar befinner sig och hur många som har sökt tjänsterna.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser

Sammanfattning

Liknande jobb


Objektspecialist IT

Objektspecialist IT

20 december 2024

Process Lead - Incident & Problem Management

Process Lead - Incident & Problem Management

20 december 2024

Global Sales Engineering

Global Sales Engineering

17 december 2024

13 december 2024