OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Industridoktorand, energilagring för hybridfordon
När du tar steget in i Scania, öppnar du dörrarna till en värld av möjligheter.Du välkomnas in i ett företag där du som medarbetare ses som den viktigaste resursen och den avgörande framgångsfaktorn.
Vårt varumärke, som är ett av branschens starkaste, vilar på en stark företagskultur.Vi arbetar utifrån helhetssyn, öppenhet och självständighet, vilket tillsammans med hög kompetens på alla nivåer ger möjlighet till utmaning och utveckling i det dagliga arbetet.
Till gruppen Electric Power Supply vid Scania Technical Centre i Södertälje söker vi en industridoktorand med uppgift att utveckla kompetens inom området energilagring för hybridfordon.Gruppen jobbar inom två områden, dels med lagring och distribution av elkraft för bilens elsystem och dels med lagring och distribution av högspänning avsedd för hybridfordonsdrift.
Arbetsuppgifter
Med tiden bildar du och gruppens övriga ingenjörer en bred kompetens inom området generering, lagring och distribution av elkraft och en specialistkompetens inom lagring av elektrisk energi för hybridfordonsdrift.
Initialt tar du del av de kunskaper om energilagring som finns tillgängliga idag, dels inom företaget och dels genom informationssökning externt för att sedan fortsätta med forskning på batterier och superkondensatorer såväl teoretiskt som praktiskt.I samråd med andra kompetensbärare ska du leverera beslutsunderlag för optimal teknologi, dimensionering och styrning av energilagret för olika fall av hybridfordonsdrift.
Du blir med tiden en specialist inom ett mycket expansivt område, dels är lagring av elektrisk energi alltid en kärnfråga i fordonens ordinarie elsystem eftersom kraven ständigt ökar men framförallt är energilagring till stor del avgörande för möjlig bränslebesparing i hybridfordonstillämpningar.
Doktorandprojektet sker i samarbete med Avdelningen för tillämpad elektrokemi, KTH, som bedriver forskning kring batterier och bränsleceller, bland annat för användning i fordon.Forskningen går ut på att utveckla och tillämpa metoder för att förstå funktionen hos och förbättra utnyttjandet av de elektrokemiska strömkällorna, och sker normalt med en kombination av experimentella studier och matematiska modeller.
Industridoktorand på Scania
Från första dagen är du fast anställd hos Scania.Fördelningen av din tid och placering delas mellan Scania och KTH.Efter din doktorsexamen blir du en länk mellan internationell forskning och Scanias utvecklingsarbete.Vår verksamhet förutsätter kvalificerad forskning och du får tillgång till de resurser som ett globalt, expansivt och utvecklingsintensivt företag kan erbjuda.
Kravprofil
Du är civilingenjör E, F, K eller motsvarande.Goda kunskaper i elektrisk mätteknik är ett krav.Tidigare erfarenhet av fordonselektronik, hybridteknik, modellering och batteriteknologi är vart och ett meriterande.
Du är drivande, har hög social kompetens och en mycket bra förmåga att kommunicera uppnådda resultat muntligt och skriftligt.
Ytterligare information
För facklig information från SIF, Akademikerföreningen, LEDARNA eller Metall gå in på www.scaniafacken.com
Kontaktpersoner på detta företaget
Randstad .