Informatiker med teknisk kompetens inom e-hälsa

Arbetsbeskrivning

Socialstyrelsens uppdrag är att värna hälsa, välfärd och allas lika tillgång till god vård och omsorg. Det är ett samhällsviktigt och engagerande arbete som ger möjlighet att bidra till utvecklingen inom välfärdsområdet.

Vårt jobb är att ta fram föreskrifter, kunskapsstöd och statistik samt göra uppföljningar och utvärderingar. Vi stödjer utvecklingen av e-hälsa, utfärdar legitimationer, delar ut statsbidrag och samordnar hälso- och sjukvårdens insatser vid allvarliga händelser. Vi följer utvecklingen inom vården och omsorgen och fångar upp och möter omvärldens behov. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.

Vi söker nu dig som vill vara med och utveckla och stödja myndighetens arbete inom e-hälsa. Tjänsten är placerad på enheten för informationsstruktur och e-hälsa. Enheten har ett samordningsuppdrag inom området nationell e-hälsa. Uppdraget innebär att Socialstyrelsen ansvarar för förvaltning och utveckling av den nationella informationsstrukturen (NI) och Snomed CT. Dessa produkter skapar förutsättningar för ändamålsenlig och strukturerad dokumentation i hälso- och sjukvård samt socialtjänst, som möjliggör att informationen kan kommuniceras och överföras på ett mer automatiserat sätt och med bibehållen betydelse mellan olika informationssystem. Informationen blir entydig, jämförbar och lättare att tolka.  

Vi söker dig som vill


• arbeta med att kvalitetssäkra och tillgängliggöra nya releaser av NI och Snomed CT
• driva tekniskt utvecklingsarbete med avseende på tillgängliggörande av NI och Snomed CT
• driva utvecklingen och förvaltning av de arbetsverktyg som krävs för en effektiv förvaltning av NI och Snomed CT
• medverka i samverkansaktiviteter inom informatik- och terminologiområdet, både nationellt och internationellt
• ge tekniskt användarstöd gällande implementering av NI och Snomed CT och de tillämpningar som utvecklas
• medverka i regeringsuppdrag.

Vi söker dig som har


• akademisk utbildning inom systemvetenskap, programmering, medicinsk informatik eller annan relevant högskoleutbildning
• goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska och engelska
• erfarenhet av att arbeta i Linux-miljö
• erfarenhet av något script-språk
• erfarenhet av webbutveckling
• relevant kunskap om olika standarder inom e-hälsa såsom openEHR eller HL7 FHIR
• erfarenhet av att arbeta med databaser.

Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är strukturerad, har ett helhetstänk samt god och tydlig kommunikativ förmåga. Du ska också vara analytisk och problemlösande likväl som initiativtagande, utåtriktad och samarbetsinriktad.Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Det är dessutom meriterande om du har


• god kännedom och relevant sakkunskap inom e-hälsoområdet och hälso- och sjukvård
• kunskap om NI:s resp. Snomed CT:s struktur och innehåll
• erfarenhet av att använda NI resp. Snomed CT
• kunskap om nationell informationsstrukturs olika begrepp och modeller
• förståelse för nyttan med strukturerad dokumentation i vård och omsorg
• erfarenhet av informatikarbete inom vård och omsorg.

Anställningsinformation
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med en provanställning på 6 månader. Din tjänstetitel blir hälsoinformatiker med placering i Stockholm.

Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag - att värna hälsa, välfärd och allas lika tillgång till god vård och omsorg. Mer information om vår verksamhet och värdegrund hittar du på www.socialstyrelsen.se.
Om du har frågor om tjänsten,

Välkommen med din formella ansökan i form av CV och personligt brev senast genom att klicka på knappen nedan. Ange diarienummer 2.6.1–16296/2021. Rekryteringen sköts av Socialstyrelsens personalenhet och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.


God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 5 maj 2021
  • Ansök senast: 26 maj 2021

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


Utredare till Institutet för mänskliga rättigheter

Utredare till Institutet för mänskliga rättigheter

25 november 2024

Vill du arbeta som handläggare i en förvaltning i förändring?

Vill du arbeta som handläggare i en förvaltning i förändring?

25 november 2024

Vikarierande planarkitekt

Vikarierande planarkitekt

25 november 2024