OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker dig som vill vara med och utveckla Kronofogdens IT verksamhet och samtidigt utvecklas själv tillsammans med oss.
Kronofogden har relativt stora IT-miljöer med många integrationer och samverkar flitigt med andra myndigheter och organisationer. Just nu är digitalisering, automatisering och att utveckla vårt kundmöte i fokus. Under 2020 ersatte Kronofogden sin stordator med nya moderna lösningar. Cybersäkerhet, informationscentrisk syn, händelsedriven arkitektur och e-tjänster är viktiga begrepp för det nya. Vi har ett spännande och omväxlande arbete som bidrar till samhällsnytta och där du får möjligheten att kombinera familj, fritid och arbetsliv. Vi arbetar över hela landet med en kombination av distans och närmaste kontor.
Beskrivning av uppdraget
Vi är cirka 230 kollegor på Kronofogden som arbetar med IT-utveckling och vi har en spännande resa framför oss med modernisering, digitalisering och automatisering. Vi driver framåtriktade projekt och i fokus finns bland annat internetteknik, informationscentrisk syn, händelsedriven arkitektur (EDA) och moderna e-tjänster. Våra främsta framgångsfaktorer är att vi arbetar tillsammans i agila team med verksamheterna inom myndigheten.
Vi söker dig med specialistkunskaper inom informationssäkerhetsområdet med fokus på behörighet. Ditt arbete innebär att samordna information- och behörighetsarbetet på Kronofogden och se till att området utvecklas och förvaltas på bästa sätt utifrån myndighetens regler och riktlinjer. Arbetet sker i samverkan med vår leverantör, Skatteverket
Ett exempel på en av uppgifterna blir att upprätthålla och förvalta myndighetens säkerhetsledningssystem avseende uppdatering av styrande dokument för ditt område. I din roll kommer du även att ge stöd vid informationsklassningar, riskanalyser och vara rådgivande samt kravställare.
Vi som arbetar med informationssäkerhet är en grupp om fem personer. Tillsammans med dina kollegor arbetar du också med att stödja olika delar av verksamheten i informationssäkerhetsfrågor och följa upp efterlevnad av såväl interna som externa krav. Andra viktiga arbetsuppgifter innefattar även verksamhetsutveckling, utbildning och omvärldsbevakning.
Samverkan sker även mellan andra myndigheter och organisationer kring informationssäkerhet inom den offentliga sektorn.
Arbetsuppgifter
Som informations- och behörighetssamordnare kommer du att bland annat ansvara för följande områden.
- Behörighetsstyrning: Du kommer att utveckla och förvalta myndighetens informationssäkerhet med huvudinriktning på behörighetsstyrning. Arbetsuppgifterna innebär att du bland annat driver, utvecklar och samordnar behörighetshanteringen för Kronofogden.. Uppgifterna omfattar utveckling av övergripande riktlinjer och anvisningar för handläggning av informationssäkerhetsfrågor. Du kommer även att ansvara för myndighetens behörighetsforum där alla behörighetsfrågor analyseras inför beslut av informationsägare.
- Logganalys: Du kommer att ansvara för samordning och utveckling av området logganalys. Detta innebär att du kommer att stödja och utveckla verksamheten vid beställningar av logguttag, uppföljning av loggar och framtagande av nya användarfall.
- Incidentrapportering: Du kommer att stödja verksamheten gällande incidenter inom information- och it-säkerhet i vårt incidentrapporteringssystem.
- Krypto: Ansvar för hantering av kryptonycklar inom Kurir.
Dina kvalifikationer
Vi söker dig som har:
- minst 2 års erfarenhet av arbete med systematiskt informationssäkerhetsarbete
- minst 1 års erfarenhet av arbete med behörighets styrning
- Kunskap om nya offentlighets- och sekretesslagen OSL
- Erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet
- Utbildning på minst gymnasienivå
- Goda kunskaper i svenska och engelska
Det är meriterande om du har kunskap inom NIS2 och/eller GDPR är meriterande.
Du har personliga egenskaper som innebär att du är:
En person med en stark analytisk förmåga. Du har ett gott omdöme och integritet som gör att du alltid arbetar för att skapa mesta möjliga mervärde för myndigheten. Eftersom vi arbetar tvärfunktionellt ser vi att det är viktigt att du har mycket lätt för att skapa och upprätthålla goda kontakter och nätverk.
Det är viktigt att du är strukturerad, kan samverka med andra för att nå målen och arbetar självständigt för att driva utveckling. Du har mycket goda kommunikativa färdigheter och kan på ett pedagogiskt sätt tydliggöra informationssäkerhetsfrågor gentemot de olika roller du möter inom myndigheten.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Information om oss och jobbet
Vid tillsvidareanställningar tillämpar vi provanställning på sex månader. Tillträde är enligt överenskommelse.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
Din ansökan ska innehålla ett CV, men vi vill inte att du bifogar ett personligt brev.
Det är viktigt för oss på Kronofogden att de vi anställer har de personliga egenskaper som vi efterfrågar. Därför använder vi oss av kompetensbaserade intervjuer och det förekommer tester vid rekryteringar.
Lär känna oss bättre genom att följa oss på LinkedIn och besöka vår webbplats:
https://www.kronofogden.se/Jobbahososs.html
Ett jobb som räknas
På Kronofogden jobbar vi nära människor i utsatta situationer. Vår uppgift är att hjälpa den som inte har fått betalt och vägleda den som ska betala. Det kräver kunskap och handlingskraft. Omtanke och mod. Hos oss kan du räkna med utmanande arbetsuppgifter som även är utvecklande för dig. Så när du går hem från en dag på jobbet kan du vara säker på att du har gjort något som verkligen räknas -både för andra och för dig.
Vi samarbetar med Skatteverket i våra rekryteringar, vilket innebär att Skatteverkets hr-avdelning kommer att hantera din ansökan.
Kronofogden använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller försäljare.
Kontaktpersoner på detta företaget
Mikael Åkerholm, informationssäkerhetschef
010-579 03 69
Bo Söderkvist, hr-specialist rekrytering
010-574 93 69
Evelyn Rubin, Sektionschef
010-579 02 81
Åsa Alm, HR-specialist rekrytering
010-5724119
Malin Holmwall, sektionschef
010-579 23 96
Lena Ohlin, enhetschef
010-579 29 54
Anders Ekström, sektionschef
010-579 24 13