Informationsarkitekt

Arbetsbeskrivning

MSB utvecklar, tillsammans med andra, individens och samhällets förmåga att förebygga och hantera olyckor och kriser. Vi arbetar genom kunskapsuppbyggnad, stöd, utbildning, övning, reglering, tillsyn och eget operativt arbete i nära samverkan med kommuner, landsting, myndigheter, företag och organisationer för att uppnå ökad trygghet och säkerhet på alla samhällsnivåer – från lokalt till globalt.



Funktionen för informationshantering ingår i förvaltningsstödsenheten som tillhör avdelningen för verksamhetsstöd.

Funktionen utarbetar styrande dokument inom informationshanteringen och deltar i hög grad i utvecklingen av bland annat samarbetsytor och det nya ärende- och dokumenthanteringssystemet

Ett nytt ärende- och dokumenthanteringssystem kommer att införas under 2017, målet är att samtliga handläggare ska arbeta i det nya systemet.

Vi söker nu ytterligare en informationsarkitekt för att förstärka både projekt- och förvaltningsorganisation.

Dina arbetsuppgifter
Tillsammans med övriga kollegor i gruppen ansvarar du för förvaltningen av de system som ingår i förvaltningsobjektet Ärende- och dokumenthantering samt stödjer MSB:s olika verksamheter i utvecklingen av deras informationshantering. Vi arbetar enligt pm3-modellen. Kontaktytor är användare av ärendehanteringssystemet inom MSB samt kontakter med IT-enheten och externa leverantörer av IT-system. Dina uppgifter kommer bland annat att vara användarstöd och avancerad felsökning.

Gruppen ingår i det projekt som ska införa det nya ärende- och dokumenthanterings­systemet.

Din kompetensprofil
Vi söker dig som har en akademisk utbildning med inriktning som t ex system­vetenskap eller informatik. Du ska ha erfarenhet av offentlig förvaltning och flerårig erfarenhet av att arbeta med förvaltning och vidareutveckling av större IT-system.

Vi ser gärna att du har erfarenhet Sharepoint och Public 360 samt av implementering av ärendehanteringssystem, eller liknande system.

Du ska ha förståelse för hur man med hjälp av IT-system kan stödja verksamheten, öka kvalitet och effektivisera.

Som person vill vi att du har lätt för att samarbeta och är strukturerad. Du bör gilla problemlösning och kunna se både detaljer och helheter. Då arbetet kräver mycket kontakter är det viktigt att du kan kommunicera både muntligt och skriftligt. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

MSB arbetar för ökad jämställdhet och likabehandling, såväl internt som gentemot medborgarna. Det krävs ett aktivt arbete för ett samhälle utan diskriminering. Därför är det viktigt för oss att alla inom MSB bidrar och är delaktiga i vår strävan.

Övrigt
Tjänsten är placerad i Karlstad och är en tillsvidareanställning. MSB tillämpar provanställning. För anställning krävs svenskt medborgarskap. Tjänsten är säkerhetsklassad och registerkontroll kommer att göras. 

Är du intresserad?
Har du frågor kontakta biträdande enhetschef Veronica Ebbinghaus Burhed.

Facklig företrädare är Anna Trulsson för SACO, Åsa Andtbacka för ST och Ann-Britt Paradis för SEKO. Samtliga nås via växelnumret 0771-240 240.

Din ansökan
ska vara inkommen till MSB senast 26 oktober, märkt med referensnummer 2016/128. Vi ber dig söka tjänsten genom länken i denna annons.

Det är ditt ansvar som sökande att dokumentera din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Som statlig myndighet omfattas vi av offentlighetsprincipen. Det innebär att om någon begär att få kopior på till exempel ansökningshandlingar är vi skyldiga att lämna ut dem.

MSB har gjort medieval för denna rekrytering och undanber oss därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner på detta företaget

Claes-Uno Brask, Enhetschef
0771-240 240
Lars Löfkvist, Projektledare
0771-240 240

Sammanfattning

Besöksadress

651 81 Norra Klaragatan 18
None

Postadress

Fleminggatan 14
Stockholm, 11226

Liknande jobb


4 november 2024

Verksamhetsutvecklare

1 november 2024

26 augusti 2024