Informationsarkitekt med användaren i fokus

Informationsarkitekt med användaren i fokus

Arbetsbeskrivning

Ref: 20232898


Fastighets- och gatukontoret har ett brett ansvarområde och en mångfacetterad verksamhet som skapar stora mängder data, ofta med koppling till geografisk information. En effektiv förvaltning och fortsatt digitalisering är avgörande för våra verksamheter. Vill du vara med och bygga vår framtid?


Arbetsuppgifter
Som informationsarkitekt ansvarar du för att skapa stabila förutsättningar som gör kvalitetssäkrade data lätt tillgänglig för analys, visualisering och insikt med fokus på att utveckla vår digitala informationshantering så data kan komma till användning och att det blir enkelt för användaren.

Dina arbetsuppgifter omfattar arbete med att standardisera metoder för hantering av data och information för att skapa hållbara och sömlösa flöden. Du kommer arbeta med att sammanställa och definiera gemensamma begrepp och datamodellering på förvaltningen. Vid anskaffning av system och skapande av nya data kommer du bistå med informationsklassificering enligt gällande lagar och förordningar.  

Rollen som informationsarkitekt är ny på förvaltningen och du får stora möjligheter att vara med och utforma innehållet i tjänsten. Du ges ett stort eget ansvar där du inom givna ramar förbättrar interna processer och arbetssätt tillsammans med kollegorna. Ditt bidrag kommer vara viktigt för enhetens fortsatta utveckling i att möta verksamhetens behov.

I ditt ansvarsområde ingår även att öka förståelsen och kunskapen i hela förvaltningen om vår digitala data- och informationshantering. Du beskriver förvaltningens informationsarkitektur på ett övergripande plan och målgruppsanpassat. Som expert inom området är du ett stöd för kollegor vid utveckling och kravställning vid anskaffning av system.

Kvalifikationer
Vi söker dig med högskoleingenjörsexamen om minst 180 hp inom datateknik eller en annan utbildning som vi bedömer likvärdig för tjänsten.  För rollen krävs det att du har arbetat i minst 2 år med databashantering Microsoft SQL och Postgres. Vidare vill vi att du har arbetat med informationsmodellering och informationssäkerhet. Rollen kräver goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift. Utöver det krävs det att du har goda kunskaper om GDPR.

Det är meriterande om du har goda kunskaper i lagen om offentlig upphandling och lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Vidare är kunskaper om PM3 och goda kunskaper i engelska i både tal och skrift meriterande.

Tidigare arbete med exempelvis GIS, FME, PDM, TOGAF, UML eller IRM är meriterande.

Har du arbetat med att leda utvecklingsprojekt inom digitalisering där du har genomfört förstudier och utredningar är det meriterande.

Samarbete präglar en stor del av tjänsten och kommunikationen sker med personer på hela förvaltningen, där kollegorna har olika kompetensområden. Du behöver ha goda kunskaper i svenska i både tal och skrift och ha lätt för att skapa kontakt med människor genom att visa förståelse och intresse.

Vi ser gärna att du driver ditt arbete självständigt med fokus på helheten som mynnar ut i att enheten uppnår sina uppsatta mål utifrån ditt fokusområde. Att kunna leda och följa upp eget arbete, är en avgörande egenskap för tjänsten. Utöver det behöver du vara den som kan lätt se detaljerna och skapa en förståelse för att ta fram den bästa möjlig lösningen.

Du arbetar effektivt även under press och håller känslorna under kontroll i svåra situationer. Tjänsten är för dig som inte ser hinder utan ser utmaningar som går att lösa, tillsammans på enheten ska vi driva fram vår digitalisering.

Om arbetsplatsen
Digitaliseringsenheten samordnar och stöttar chefer och medarbetare i It-, digitaliserings- och GIS-relaterade frågor så som it-support, systemförvaltning och geografiska informationssystem. Enhetens uppdrag är att driva, underhålla, förvalta och utveckla den digitala verksamheten inom fastighets- och gatukontoret.

Fastighets- och gatukontoret äger, utvecklar och förvaltar stadens mark på uppdrag av tekniska nämnden. Vi möjliggör ett gott stadsliv för Malmöborna och stadens näringsliv.

Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.


Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb


Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: snarast, enligt överenskommelse

Övrigt
Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete. 

Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Anders Färemo

Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros

Rekryteringskonsult Johanna Andersson

Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Malmö stad
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 december 2023
  • Ansök senast: 14 januari 2024

Besöksadress

August Palms plats 1 20580 Malmö
None

Postadress

August Palms plats 1
Malmö, 20580

Liknande jobb


26 december 2024

23 december 2024