OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Riksantikvarieämbetet är en Sveriges äldsta myndigheter med cirka 400 medarbetare, som har ansvar för frågor som rör kulturmiljö och kulturarv. Vår uppgift är att stimulera, vara pådrivande och samlande i kulturarvsarbetet och verkar för att kulturmiljön bevaras brukas och utvecklas. Myndighetens verksamhet innefattar olika typer av insatser till skydd för kulturarvet, med kunskapsbyggnad och kunskapsförmedling, vård och konservering, myndighetsarbete och arkeologisk uppdragsverksamhet som viktiga beståndsdelar. Myndigheten präglas av samverkan och öppenhet mellan de olika verksamhetsområdena för att nå bästa resultat. Riksantikvarieämbetet strävar efter att vara i framkant inom vårt område gällande allt från konserveringsteknik till informationssystem och tillgänglighet.
Hos oss är informationsförsörjning, kommunikation, lärande och kunskapshantering frågor som intresserar många. Vi är långt framme inom många områden bland annat i vår digitala närvaro. Det är dags för nästa steg. Vi har bland annat tagit fram en ny varumärkesplattform som vi håller på att förverkliga. Vi söker en kommunikationschef som vill vara med och leda en modig och innovativ kommunikationsverksamhet. Kommunikationsenheten är en del i Informationsavdelningen och finns på vårt kontor i Visby. Informationsavdelningen har helhetsansvaret för informationsförsörjning från informationsuppbyggnad och systemutveckling till kommunikation.
ARBETSUPPGIFTER
• Vara verksledningens stöd i frågor som rör varumärke och kommunikation
• Leda kommunikationsenheten med åtta medarbetare
• Ingå i informationsavdelningens ledningsgrupp
• Driva utvecklingsarbete i samverkan med personalchefen och chefen för informationsutveckling
• Inspirera hela verksamheten att vilja och våga använda nya sätt att kommunicera
Kommunikationsenhetens uppdrag är att:
• Driva myndighetens varumärkesarbete
• Stödja verksamheterna i alla typer av kommunikationsfrågor, till exempel kommunikationsplanering och upphandling inom området
• Ansvara för myndighetens mediakontakter och utbilda medarbetarna i dessa frågor
• Förvalta myndighetens interna och externa webb och annan infrastruktur för kommunikation
• Ansvara för myndighetens evenemang
• Driva redaktionellt arbete (innehåll och budskap) för webb och vid evenemang
• I samarbete med personalenheten leda arbetet med att utveckla hela personalens förmåga att kommunicera
• I samarbete med enheten för informationsutveckling utveckla myndighetens närvaro på nätet
KVALIFIKATIONER
Krav:
• Du är en framåt ledare och coach
• Du har omfattande erfarenhet av kommunikation och erfarenhet av varumärkesarbete
• Du har erfarenhet av att arbeta i offentlig sektor – som anställd eller konsult
• Du har tidigare jobbat med frågan om kommunikation i ett nytt medielandskap där massmedia och nätverkskommunikation samsas och medborgarnas och medarbetarnas delaktighet i kommunikationen ökar
• Det är bra om du har erfarenhet av att driva samhällsfrågor
Personliga egenskaper:
• Du har intresse för samhällsfrågor och är intresserad av vad teknikutvecklingen innebär för kommunikationen
• Du är analytisk och kan se vad som behöver göras nu för att nå ett långsiktigt strategisk mål
• Du kan driva frågor i en organisation.
• Du är tillräckligt trygg i din roll för att våga ge och ta i diskussioner med andra som har annan bakgrund än du
ÖVRIGT
Anställningen är en tillsvidaretjänst och myndigheten tillämpar 6 månads provtjänstgöring.
Kontaktpersoner på detta företaget
Per Dahl, enhetschef
08/5191 8000
Therése Linder, personalhandläggare
08-5191 8000
Catrin Rigefalk, ST-Kultur
08-5191 8000
Malin Blomkvist, enhetschef
08/5191 8000
Karin Sterner, systemansvarig
08/5191 8000
Matilda Karlsson, SACO
08/5191 8000
Robert LANG, ST
08-5191 8000
Jesper Andersson
08-5181 8000
Anders Karlsson
08-5191 8000
Madeleine Juniwik
08-5191 8000