OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Tradition i utveckling. Statens fastighetsverk förvaltar en mångfald av statligt ägda fastigheter – däribland regeringsbyggnader, domstolar, slott och kungsgårdar, teatrar, museer, ambassader samt en sjundedel av landets yta bestående av skog och mark. De är en del av vår gemensamma historia och framtid. Vi äger allt detta tillsammans och SFV:s uppgift är att förvalta och utveckla detta på ett långsiktigt hållbart sätt.
Enheten Arkiv och informationsförvaltning ansvarar för övergripande styrning och utveckling av myndighetens informationshantering, för samordning av tillhandahållande av allmän handling samt för långsiktig och rättssäker förvaltning av myndighetens information. Enheten har ansvar för intern styrning och kontroll avseende offentlighets- och arkivlagstiftningen samt säkerställer ett gemensamt förhållningssätt i informationshanteringen. Enheten består av tre funktioner, arkiv-, registratur- och utlämnandefunktion.
Din roll
Som informationscontroller är du ett viktigt verksamhetsstöd i SFV:s hantering av allmänna handlingar. Du ansvarar för att upprätthålla en effektiv och rättssäker diarieföring och är van vid digitalt arbete med ärendehanterings- och diarieföringssystem. Du är van att bedöma och hantera allmän handling enligt rådande regelverk och interna styrdokument. Du deltar i posthantering, diarieföring av handlingar och stöttar och instruerar verksamhet/partners i att hantera information korrekt.
Utöver sedvanliga registratorsuppgifter kan informationskartläggning av processer, genomförande av gallringsutredningar av IT-system samt stöd till funktionen för utlämnande av allmänna handlingar förekomma.
Kortare resor till, eller arbete hos, andra organisatoriska enheter kan förekomma.
Din profil
Du har akademisk utbildning med minst 60 hp (40 enligt äldre systemet) arkiv- och informationsvetenskap eller motsvarande förvärvad kunskap arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Du har aktuell arbetslivserfarenhet inom området.
Du behärskar svenska väl i tal och skrift och är van användare av officepaketet. Du har erfarenhet av att arbeta process- och målinriktat och har genom dina insatser bidragit till utveckling av informationsförvaltningsområden.
Vi ser gärna att du arbetat på annan statlig myndighet. Erfarenhet av utlämnande av allmän handling, informationskartläggning och gallringsutredningar är meriterande.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du är ansvarstagande och arbetar målinriktat men är samtidigt flexibel och kan vid behov parera mellan olika uppgifter. Du har god analytisk- och problemlösningsförmåga och orienterar dig lätt i nya sammanhang. Du kan prioritera och organisera dina arbetsuppgifter samt leverera resultat i tid. Du räds inte utmaningar, nya uppgifter och du kan hantera kortare perioder med hög arbetsbelastning.
Vi ser att du har utvecklad förmåga att arbeta i grupp men även kan utföra dina arbetsuppgifter självständigt. Du kan bygga nya relationer och skapa förtroende för din roll och det ansvarsområdet du arbetar inom.
Mer information
Visstidsanställning ett år med goda möjligheter till förlängning. Innan anställning kommer säkerhetsprövning genomföras. Denna anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass som kräver svenskt medborgarskap.
Fackliga representanter för SACO, SEKO och OFR nås via vår växel, 010-478 70 00. Mer information om SFV hittar du på www.sfv.se.
Statens fastighetsverk erbjuder en attraktiv arbetsplats som eftersträvar jämn könsfördelning och värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten. Vi är stolta över att vara statsanställda och få bidra till en positiv samhällsutveckling.
Sista ansökningsdag är 2021-01-14 och vi ser fram emot din ansökan och CV. Välkommen till oss!