OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Nu söker vi dig som är erfaren generalist inom informationsförvaltning med ett intresse för att driva digital utveckling - vill du bli en av oss?
UKÄ bidrar till att stärka den svenska högskolan och Sverige som kunskapssamhälle. Vi granskar högre utbildning, analyserar och följer upp utvecklingen inom högskolan och bevakar studenternas rättssäkerhet. Vår vision är: Granskning för utveckling – vi säkrar Sverige som kunskapssamhälle!
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Tjänsten ingår i funktionen Informationsförvaltning som omfattar arkiv, registratur, informationssäkerhet och övergripande informationshantering. Funktionen utgör en liten grupp där alla hjälps åt och agerar back-up till varandra. I arbetsuppgifterna ingår sedvanligt arkivariearbete på övergripande och operativ nivå, att stödja och utbilda övriga organisationen i frågor inom funktionens ansvarsområde, samt samordna och driva utveckling av arbetssätt och verksamhet inom informationsförvaltningen.
Som informationsförvaltare ingår du i myndighetens förvaltningsorganisation, pm3. En del av ditt arbete kommer bli att bidra med informationshanteringskompetens i myndighetens projekt med digitalisering, samt att arbeta för ett framtida e-arkiv på myndigheten. För att lyckas på området ser vi att du har en god förmåga att kommunicera effektivt med olika yrkesgrupper inom IT-området.
Din profil
Krav för tjänsten
• Arkiv- och informationsvetenskaplig högskoleutbildning, eller annan utbildning som vi bedömer som likvärdig
• Flerårig erfarenhet av liknande arbete inom offentlig verksamhet
• Erfarenhet av att driva projekt
• God förmåga att använda olika digitala verktyg, öppen och nyfiken att prova nya saker och ta tillvara digitaliseringens möjligheter
• Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift
• Goda kunskaper i engelska i tal och skrift.
Meriterande
• Erfarenhet av arbete med it-relaterade frågor inom informationshanteringsområdet, t.ex. it-projekt, förvaltning och utveckling, kravställning/beställning, leverantörskontakter, it-leveranser
• Erfarenhet av verksamhets- och rutinutveckling inom informationshantering, arkiv eller registratur
• Flerårig erfarenhet av liknande arbete inom statlig förvaltningsmyndighet
• Högskoleutbildning med inriktning mot elektroniska handlingar och e-förvaltning.
Personliga egenskaper
Som person är du van att arbeta strukturerat och driva ditt arbete självständigt. Du är uthållig och tar ansvar för att uppgifter slutförs i tid och med god kvalitet. Du har en god helhetssyn, identifierar problem, ser orsaker och kommer med praktiska förslag på lösningar. Du är mån om att följa lagar och riktlinjer och håller dig uppdaterad inom ditt kompetensområde. Du arbetar gärna med andra och bidrar till att skapa ett bra samarbete på jobbet.
Vi fäster stor vikt vid de personliga egenskaperna.
Om avdelningen
Funktionen för informationsförvaltning uppgår idag till två medarbetare. Funktionen igår i avdelningen för verksamhetsstöd som består av cirka 25 engagerade medarbetare med huvudsakligt uppdrag att ge administrativt och strategiskt stöd till hela myndighetens verksamhet och utveckling, med fokus på kärnverksamhetens behov. Avdelningen är indelad i funktioner inom områdena kommunikation, HR, ekonomi, IT, reception, intendentur, ledningsstöd och informationsförvaltning. Avdelningen präglas av arbetsglädje och ett gott samarbete.
Vi erbjuder
Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete i en verksamhet med ett samhällsviktigt uppdrag. UKÄ är en arbetsplats med drygt 100 anställda som präglas av hög trivsel. Vi månar om våra medarbetares möjlighet till balans mellan arbete och privatliv och erbjuder bl.a. flexibla arbetstider, goda möjligheter till distansarbete och ett brett utbud av friskvårdsförmåner. Vi strävar efter att våra medarbetare ska känna arbetsglädje och stolthet, ha inflytande och lika möjligheter att utvecklas. Vi arbetar aktivt med att integrera ett jämställdhetsperspektiv i verksamheten och att skapa en god arbetsmiljö fri från diskriminering. Vi bedriver vår verksamhet i moderna lokaler intill Gullmarsplan.
Om anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning med tillsättning så snart som möjligt. Vi tillämpar individuell lönesättning.
Övrig information
Vi använder oss av arbetspsykologiska tester i samband med rekryteringen.
För mer information och ansökan
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev inklusive relevanta betyg/intyg. Vi kan komma att kalla till intervjuer löpande, så skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt. Du ansöker om tjänsten via vår webbplats senast tisdag 17 maj.
För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande chef Carolina Johansson. Du kan även kontakta de fackliga företrädarna Caroline Tovatt (Saco-S) eller Annika Calgheborn (ST). Samtliga nås via myndighetens växel, tfn 08-563 085 00.