Informationsförvaltare/arkivarie till Universitetskanslersämbetet (UKÄ)

Arbetsbeskrivning

Universitetskanslersämbetet (UKÄ) är en myndighet med ca 100 anställda som lyder under Utbildningsdepartementet. Vi granskar kvaliteten i högre utbildning och lärosätenas system för kvalitetssäkring av högre utbildning och forskning. Vi följer upp och analyserar utvecklingen och trender inom den svenska högskolan och ansvarar för all officiell statistik på högskoleområdet. Vi utövar även juridisk tillsyn över alla universitet och högskolor. UKÄ:s verksamhet ska göra största möjliga nytta för högskolesektorn och bidra till att studenterna får en relevant utbildning av högsta kvalitet. Vår vision är: Granskning för utveckling - vi säkrar Sverige som kunskapssamhälle!

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Tjänsten ingår i funktionen Informationsförvaltning som omfattar arkiv, registratur, informationssäkerhet och övergripande informationshantering. Du har uppgifter som att samordna, projektleda och driva utveckling av arbetssätt och verksamhet inom informationsförvaltningen.

En viktig del av ditt arbete kommer bli att bidra med informationshanteringskompetens i myndighetens projekt med digitalisering samt att arbeta för ett framtida e-arkiv på myndigheten. En förutsättning för att lyckas på området är att du har en god förmåga att kommunicera med olika yrkesgrupper inom it-området. Som en del av funktionen stöttar du och utbildar organisationen i frågor som ingår i funktionens arbetsuppgifter. I arbetsuppgifterna ingår även sedvanligt arkivariearbete på övergripande och operativ nivå.

Din profil

Krav för tjänsten

- Högskoleutbildning (lägst kandidatnivå) med för tjänsten relevant inriktning.
- Flerårig erfarenhet av liknande arbete inom offentlig verksamhet.
- Erfarenhet av att driva projekt.
- Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift.
- Goda kunskaper i engelska i tal och skrift.
- Goda kunskaper i MS Officepaketet.


Meriterande

- Arkiv- och informationsvetenskaplig högskoleutbildning eller högskoleutbildning med inriktning mot elektroniska handlingar och e-förvaltning.
- Erfarenhet av verksamhets- och rutinutveckling inom informationshantering, arkiv eller registratur.
- Erfarenhet av arbete med it-relaterade frågor inom informationshanteringsområdet, t.ex. it-projekt, förvaltning och utveckling, kravställning/beställning, leverantörskontakter, it-leveranser.
- Flerårig erfarenhet av liknande arbete inom statlig förvaltningsmyndighet.


Personliga egenskaper

Vi söker dig som har en god förmåga att driva ditt arbete självständigt och leverera resultat utifrån överenskommelse. Du är initiativrik och ansvarstagande och har ett systematiskt och noggrant tillvägagångssätt. Du förstår snabbt problem och uppgifter och kommer med uppfinningsrika lösningar. Du fäster stor vikt vid att ha god ämneskompetens och vill hålla dig uppdaterad inom ditt kompetensområde. Du har en mycket god förmåga att samarbeta och gillar att jobba i team. Du är flexibel och serviceinriktad och lägger stor vikt vid att det egna arbetet kommer andra människor till nytta.

Vi fäster stor vikt vid de personliga egenskaperna.

Om avdelningen

Funktionen uppgår idag till två medarbetare och ingår i avdelningen för verksamhetsstöd som består av cirka 25 engagerade medarbetare med huvudsakligt uppdrag att ge administrativt och strategiskt stöd till hela myndighetens verksamhet och utveckling, med fokus på kärnverksamhetens behov. Avdelningen är indelad i funktioner inom områdena kommunikation, HR, ekonomi, IT, reception, intendentur, ledningsstöd och informationsförvaltning. Avdelningen präglas av arbetsglädje och ett gott samarbete.

Vi erbjuder

Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete i en verksamhet med ett samhällsviktigt uppdrag. UKÄ är en arbetsplats med hög trivsel och där du får möjlighet att påverka. Vi månar om våra medarbetares möjlighet till balans mellan arbete och privatliv och erbjuder bl.a. flexibla arbetstider, friskvårdsbidrag och friskvårdstimme. Vi strävar efter att våra medarbetare ska känna arbetsglädje och stolthet, ha inflytande och lika möjligheter att utvecklas. Vi arbetar aktivt med att integrera ett jämställdhetsperspektiv i verksamheten och att skapa en god arbetsmiljö fri från diskriminering.

Om anställningen

Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning med tillsättning så snart som möjligt. Vi tillämpar individuell lönesättning.

Övrig information

Vi använder oss av arbetspsykologiska tester i samband med rekryteringen. På grund av rådande omständigheter med Coronaviruset kan intervjuer genomföras via Zoom.

För mer information och ansökan

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev inklusive relevanta betyg/intyg. Vi kan komma att kalla till intervjuer löpande, så skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt. Du ansöker om tjänsten via vår webbplats senast sön 7 februari.

För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande chef Carolina Johansson. Du kan även kontakta de fackliga företrädarna Ellinor Alvesson (Saco-S) eller Sebastian Steele (ST). Samtliga nås via myndighetens växel, tfn 08-563 085 00.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: WE:SOURCE
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 15 januari 2021
  • Ansök senast: 7 februari 2021

Liknande jobb


Arkivarie

Arkivarie

1 augusti 2022

Arkivarie

Arkivarie

8 augusti 2022

Arkivarie

Arkivarie

8 augusti 2022

24 augusti 2022