Informationshandläggare

Informationshandläggare

Arbetsbeskrivning

Ekobrottsmyndigheten är en specialistmyndighet som med fredade resurser arbetar med ekobrottsbekämpning från underrättelseuppslag till förhandling i domstol. Med gemensam ledning och styrning arbetar åklagare, poliser, civila utredare, administratörer och andra specialister med att förebygga, utreda och lagföra ekonomisk brottslighet. Vi arbetar teambaserat och har ett medarbetardrivet utvecklingsarbete. Vi har en central roll inom rättsväsendet och bidrar alla till att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle.

På Ekobrottsmyndighetens huvudkontor finns säkerhetsstaben, som består av säkerhetschef, informationssäkerhetsspecialist, säkerhetsspecialist och en säkerhetshandläggare. Säkerhetschefen leder myndighetens säkerhetsarbete på säkerhetsstaben på central nivå men också genom ett tiotal lokala säkerhetsföreträdare på myndighetens verksamhetsorter. Säkerhetsstaben ansvarar för myndighetens interna säkerhetsarbete bestående av personalsäkerhet, fysisk säkerhet och informationssäkerhet. Målet för informationssäkerhetsarbetet är att information skyddas, är riktig samt tillgänglig för behöriga när den behövs.

Vi söker nu en informationssäkerhetshandläggare som tillsammans med informationssäkerhetsspecialist på säkerhetsstaben samordnar arbetet med myndighetens informationssäkerhet. Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering på säkerhetsstaben vid huvudkontoret

Arbetsuppgifter

Arbetet för dig som informationssäkerhetshandläggare är att utveckla och förbättra Ekobrottsmyndighetens systematiska informationssäkerhetsarbete i enlighet med kraven i MSB:s föreskrifter när det gäller informationssäkerhet. Arbetet innebär bland annat att utveckla befintliga och nya interna riktlinjer och rutiner, utveckla och förbättra arbetssätt. Rollen innebär även samverkan med och stöd till verksamheten i utvecklingsprojekt och genom att delta i workshops i arbetet med klassning av information och riskanalyser. Arbetet innebär ett nära samarbete med andra enheter på huvudkontoret, som exempelvis rättsenheten och digitaliseringsenheten.

Kvalifikationer

Akademisk eller YH-utbildning inom informationssäkerhetsområdet eller annan akademisk utbildning tillsammans med relevant erfarenhet av informationssäkerhetsarbete
Stort intresse och förståelse för informationssäkerhet och andra typer av säkerhetsfrågors betydelse för verksamheten
Kunskap om standarder och arbetsmetoder i ISO 27000-serien
Kunskap om processutveckling och införande av kravnivåer och riktlinjer för informationssäkerhet
Mycket god kommunikativ förmåga i tal och skrift på svenska
 

Meriterande

Arbetslivserfarenhet från offentlig verksamhet, gärna på en statlig myndighet
Kunskaper om metodik att bedöma och hantera risker
Grundläggande kunskap om it-säkerhet
 

Egenskaper

Som person är du öppen, noggrann, ansvarstagande och engagerad samt driven och prestigelös. Du arbetar strukturerat, noggrant och effektivt samt trivs i en utvecklings- och förändringsbenägen miljö. Du är kommunikativ och pedagogisk och har mycket god samarbetsförmåga. Arbetsuppgifterna ställer höga krav på integritet.

När vi anställer lägger vi mycket stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.

Övrigt

Anställningen är tillsvidare med placering på huvudkontoret i Stockholm. Provanställning 6 månader kan komma att tillämpas. Tillträde enligt överenskommelse. I anställningen kommer tjänsteresor i viss omfattning att bli aktuellt och även krav på viss ökad tillgänglighet. Vi tillämpar individuell lönesättning.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhetsmedvetande. Säkerhetsprövning med registerkontroll i enlighet med säkerhetsskyddslagstiftningen kommer att ske före anställning. Tjänsten kräver att du är svensk medborgare.

Information om anställningen lämnas av säkerhetschef Elisabeth Öhlén tfn 010-562 90 88. Fackliga företrädare för SACO-S John Keränen tfn 010-562 92 23, för ST Thérèse Isaksson tfn 010-562 90 31 och för Polisförbundet Sofia Ask tfn 010-563 87 10.

Välkommen med din ansökan genom att klicka på ”skicka din ansökan” och ansök senast 12 juni 2022.

Kontaktpersoner på detta företaget

Louise Leijonhufvud

Lena Sjöström
+46 010-562 96 57
Åsa Pyka
+46 105629646
noreply@ekobrottsmyndigheten.com

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ekobrottsmyndigheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 18 maj 2022
  • Ansök senast: 12 juni 2022

Besöksadress

Fleminggatan 14
None

Postadress

Box 22098
Stockholm, 10422

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024