OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stadsarkivet söker en informationshanteringsspecialist med stort intresse av digitala informationshanteringsfrågor och arkivering. Vi är en ganska liten, men positiv och engagerad arbetsgrupp och hoppas att du vill vara den pusselbit vi saknar.
Om tjänsten
Tjänsten innebär variation och bredd eftersom stadsarkivet har ett kommunövergripande uppdrag och direktkontakt med många olika verksamheter. Du kommer ta emot, granska och läsa in information i vårt e-arkivsystem, samt delta i kommunens olika projekt som rör digitala informationshanteringsfrågor. Du kommer ingå i ett team där ni tillsammans verkställer arkivmyndighetens beslut och utövar tillsyn över all intern kommunal verksamhet kring arkivering. Som informationshanteringsspecialist så kommer du jobba nära våra kommunala verksamheter råd och stöd i digitala informationshanteringsfrågor.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• arbeta med e-arkiveringsprojekt gällande kommunens verksamhetssystem
• kravställa vid upphandling av verksamhetssystem
• driva och planera projekt angående att digitalisera föråldrade lagringsmedium
• bevaka och delta i bevarande- och gallringsutredningar av digital information
• omvärldsbevaka frågor rörande e-arkiv samt digital informationshantering
• driva arbetet med styrande och stödjande dokument
• arbeta i team med kollegor på Stadsarkivet samt objektspecialister i frågor avseende långsiktigt bevarande av den digitala informationen
Kompetenskrav
• examen i systemvetenskap, datavetenskap, arkivvetenskap eller annan inriktning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• dokumenterad erfarenhet av arbete med digitalisering/informationshantering och/eller e-arkivering
Du ska ha god samarbets- och initiativförmåga. Som person är du noggrann, strukturerad och effektiv. Du har ett professionellt och pedagogiskt förhållningssätt och kan kommunicera med medarbetare och övrig personal. Du kan uttrycka dig väl i tal och skrift samt klarar av att hantera flera arbetsuppgifter parallellt. Du tycker det är stimulerande att arbeta både med rutinärenden och mer komplexa frågor.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt meriterande
• utbildning eller dokumenterad erfarenhet av XML
• erfarenhet av arbete med elektronisk långtidslagring av information
• erfarenhet av arbete med kravställande inför upphandling
• erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1
Om arbetsplatsen
Enheten för informationsförvaltning och arkiv (Stadsarkivet) ingår i avdelningen informationsförsörjningsavdelningen. Stadsarkivet är kommunens centralarkiv och verkställande för arkivmyndigheten Kommunstyrelsen.
Hos oss arbetar 7 medarbetare med bevarande och tillgängliggörande av kommunens arkivmaterial och ansvarar för flera hyllkilometer med handlingar och en omfattande
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.
Övrig information
Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 13 februari.
Välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67