Informationshanteringsstrateg på kommunledningskontoret

Informationshanteringsstrateg på kommunledningskontoret

Arbetsbeskrivning

Som informationshanteringsstrateg kommer du få en nyckelroll där du har möjlighet att påverka utvecklingen av dagens informationshantering och framtidens arkivering i Sandvikens kommun.
Tjänsten är placerad på den administrativa enheten på kommunledningskontoret som består av huvudregistrator, kommunsekreterare, arkivarie, administrativ chef och informationshanteringsstrateg.

Kommunstyrelseförvaltningen arbetar med övergripande strategiska frågor med medarbetare med hög kunskapsnivå inom flera olika områden. Förvaltningen präglas av professionalism och hjälpsamhet och arbetar utvecklingsorienterat med många olika uppdrag som kan röra allt som en kommun har inom sitt ansvarsområde. Om du vill jobba på en arbetsplats med kloka och roliga kollegor är det här stället för dig.

Vi erbjuder dig bland annat dessa förmåner
- semesterväxling
- årsarbetstid
- friskvård till förmånligt pris
- hälsofrämjande aktiviteter
- extra semesterdagar när du fyller 40 och 50 år
- personal- och fritidsföreningen Pulsen

ARBETSUPPGIFTER
Du kommer att utveckla och skapa förutsättningar för långsiktigt hållbara informationsstrukturer, e-arkivering, effektiv informationsförvaltning och tillhandahållande. Arbetet innebär bland annat att säkerställa en rättssäker digitalisering och sökbarhet till digital information över tid. Du kommer att jobba nära kommunens arkivarie och i tjänsten ingår även traditionella arkivarieuppgifter.

Du kommer också att vara kommunstyrelseförvaltningens dataskyddssamordnare, vilket innebär att du utvecklar och följa upp dataskyddsarbetet inom förvaltningen. Du kommer att ingå i och vara sammankallande för kommunkoncernens dataskyddsnätverk som består av samtliga nämnder och styrelsers dataskyddssamordnare samt kommunens dataskyddsombud.

Som informationshanteringsstrateg så kommer du ha följande huvudsakliga arbetsuppgifter:
• Tydliggöra och vidareutveckla de processer, informationsmodeller och regler som gäller för informationshantering.
• Vara ett stöd till kommunens verksamheter i deras arbete med att upprätta dokumenthanteringsplaner.
• Granska och följa upp hanteringen av information inom kommunen.
• Söka, sekretessbedöma och lämna ut arkiverade handlingar.
• Ordna och förteckna arkiv.
• Fungera som systemförvaltare för kommunens e-arkiv.
• Samordna leveranser av digital information från verksamhetssystem till e-arkiv.
• Sammankalla kommunens dataskyddsnätverk.
• Hantera förfrågningar rörande utlämnande av registrerade personuppgifter med stöd av dataskyddsförordningen

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom arkivvetenskap eller systemvetenskap eller har motsvarande arbetslivserfarenhet. Du ska ha goda kunskaper om offentlighets- och sekretesslagstiftning och det är meriterande om du tidigare arbetat med processbaserad informationsstyrning, e-arkivering och förteckning av arkivhandlingar. Du är en strukturerad person som inte är främmande för utveckling. Din kommunikativa förmåga är viktig och du uttrycker dig väl i tal och skrift. Du kommer ofta hantera information som innehåller sekretess, varför det är viktigt att du har en väl utvecklad fingertoppskänsla för integritet. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Tjänsten är säkerhetsklassad, vilket innebär att säkerhetsprövning kommer att genomföras i samband med rekryteringen. Provanställning kan komma att tillämpas.

ÖVRIGT
Som medarbetare i Sandvikens kommun är du varje dag med och formar vår gemensamma framtid. I ditt arbete får du möjlighet att möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans bidrar vi till välfärd för Sandvikens 39 000 invånare.

I våra verksamheter arbetar 3000 personer inom 200 yrken. Vår vision är ett Sandviken där vi känner oss hemma och gör varandra bättre. Med ett brett utbud av kultur, idrott och upplevelser och med naturen inpå knuten är Sandviken en plats där det är enkelt att trivas.

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.

Kontaktpersoner på detta företaget

Administrativ chef Ann-Sofie Hedenström
026-241214
VISION Tanja Sjöstrand
026-241100
JUSEK Pia Öström
026-241243
Administrativ chef Ann-Sofie Hedenström
026-24 12 14
Administrativ chef Tommie Floréus
026-241163
EU-strateg Anders Lundell
026-24 02 99
Chef för överförmyndarenheten Ann-Chatrine Hjalmarsson
026-241216

Sammanfattning

Besöksadress

81180 Sandviken
None

Postadress

Stadshuset, Odengatan 37
Sandviken, 81180

Liknande jobb


15 november 2024

Data Engineer

Data Engineer

15 oktober 2024

Projektmedarbetare

Projektmedarbetare

19 september 2024

Data Science

Data Science

13 september 2024