Informationssäkerhetsansvarig som vill följa med på vår resa

Arbetsbeskrivning

Brinner du för informationssäkerhet och vill ta nästa steg i karriären? Perfekt! Då har du kommit helt rätt. Scrolla vidare för att läsa mer om ett givande och omväxlande arbete på en myndighet där du kan växa och utvecklas - både personligt och professionellt.

Få en verkligt varierad roll hos en myndighet på spännande resa
På Socialstyrelsen kan vi garantera dig en sak - här kommer ingen dag bli den andra lik! Just nu befinner vi oss på en spännande resa och du kommer in i en föränderlig organisation med en stabil grund och stå på. Din uppgift blir helt enkelt att hjälpa oss ta vårt informationssäkerhetsarbete till nästa nivå. Detta är ett självständigt och relativt fritt arbete där du jobbar mycket på egen hand och själv ser till så att saker blir gjorda. Samtidigt ska du samordna och stödja informationssamordnarna på ett pedagogiskt och entusiasmerande sätt. Men det sagt så lämnas du såklart inte vind för våg, utan har alltid kollegor och chefer till stöd eller bollplank. 

Mer konkret så kommer du ofta ta ett helikopterperspektiv för att identifiera vilka områden som behöver förbättras ur ett informationssäkerhetsperpektiv. Därefter blir det din uppgift att ta fram förslag på hur detta bäst görs och sedan se till så att genomförandet sker så smidigt som möjligt. Vidare arbetar du exempelvis med revidering av styrdokument, stödjer informationssäkerhetssamordnarna i deras arbete, deltar i riskhanteringsarbete. Det är sedan ditt jobb att genomföra de åtgärder för de brister som kommer fram. Kort och gott - det här är tjänsten för dig som vill ha en verkligt varierad roll med breda kontaktytor och ett stort mått eget ansvar!

Bra arbetslivsbalans och möjlighet till utveckling - vårt erbjudande till dig.
Vi satsar på våra medarbetare och vill att de skall kunna stanna länge hos oss. Därför erbjuder vi utmärkta möjligheter till utveckling och fortbildning. Varje år finns det en intressant internutbildning som följer ett specifikt tema, men du har också goda möjligheter att utvecklas utifrån ditt eget intresse och behov. Vi uppskattar egna initiativ, så om du hittar någon intressant kurs eller föreläsning som kan vara till nytta både för dig och myndigheten är det oftast inga problem att gå den.

Vidare finns det också mycket bra möjligheter att bygga en karriär på Socialstyrelsen. Kanske vill du prova på något nytt på en annan enhet, eller ta ytterligare ett kliv i karriären och testa på en chefsroll? Här kan du göra både och!

Vi vet att om en organisation som vår skall lyckas i sitt uppdrag så är medarbetarnas välmående A och O. Vi brinner alla för våra jobb, men är såklart extremt medvetna om att det finns ett liv även utanför dessa fyra väggar. Därför strävar vi alltid efter en bra balans mellan arbetsliv och privatliv och erbjuder flextid, ett generöst klämdagsavtal och bra villkor.

Kommunikativ, passionerad och social - den vi söker
Du som söker ser vi har en akademisk utbildning eller annan utbildning som kan vara relevant för arbetet. Du har några års arbetslivserfarenhet i bagaget av arbetat med informationssäkerhet enligt gällande ISO-standarder och erfarenhet av riskbaserat informationssäkerhetsarbete, hot- och riskanalyser. Du behöver även ha viss erfarenhet av att leda, planera och samordna myndighetsövergripande arbete. Du behöver även ha arbetat med ledningssystem, främst informationssäkerhet.

Som person tror vi att du är ansvarstagande och självgående, med en kommunikativ ådra som gör det enkelt för dig att på ett pedagogiskt sätt förklara komplexa lösningar för övriga inom organisationen. Eftersom mycket av ditt arbete behöver förankras ute i organisationen så tror vi också att du är en social nätverkare som gillar att träffa människor och kan entusiasmera andra för ditt arbete.

Slutligen så är det meriterande om du har erfarenhet av offentlig sektor och projektledning, men det är absolut inget krav. Det viktigaste för oss är ditt intresse och dina kunskaper.

Låter detta som något för dig? Det både tror och hoppas vi!

I denna rekryteringsprocess använder vi urvalsfrågor som ett verktyg för ett första urval för att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av alla sökanden. Vi ber dig därför svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den bakgrund och kompetens vi efterfrågar. Du behöver inte skicka med något personligt brev.

Anställningsinformation
Välkommen med din ansökan senast 17 december 2021. Anställningen är en tillsvidareanställning, på heltid, med provanställning i sex månader. Din tjänstetitel blir utredare med placering i Stockholm.

Anställningen är säkerhetsklassad och vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen. Du måste därför vara svensk medborgare.

Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, semester och pension.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Elisabeth Ljungberg. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Sofia Linden Falkenlöv Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO samt Magnus Göransson för ST/OFR. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.


God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 26 november 2021
  • Ansök senast: 17 december 2021

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och  kunskapsarbete

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och kunskapsarbete

22 november 2024

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

22 november 2024

22 november 2024

Handläggare till Barn-och ungdomskontoret

Handläggare till Barn-och ungdomskontoret

22 november 2024