OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsbeskrivning
Har du erfarenhet av att arbeta med informationssäkerhet på taktisk och strategisk nivå och vill ta nästa steg i karriären? Drivs du av att motivera, stödja och utveckla organisationer i sitt informationssäkerhetsarbete är detta tjänsten för dig!
Göteborgs Stad söker en informationssäkerhetsansvarig. Du är stadens CISO och jobbar först och främst på strategisk stadenövergripande nivå men även med strategisk inriktning lokalt på stadsledningskontoret. Du kommer även att arbeta mycket med säkerhetsskydd och då bland annat uppföljning som en del av kommunstyrelsens uppsiktsplikt.
Du arbetar på avdelningen Säkerhet och Beredskap på stadsledningskontoret och tillhör en grupp på ca 14 personer. Avdelningen arbetar med en rad olika frågor såsom krisberedskap, personsäkerhet, civilt försvar, ordningsvakter och säkerhetsskydd mm.
Avdelningen bemannas av personer med bred bakgrund inom ovanstående områden och samverkar tätt med varandra och andra både inom staden och utanför. Göteborgs Stad med sina ca 54000 anställda är en stor organisation och det krävs att man kan vara flexibel och anpassa sig både till den höga strategiska nivån och även kunna arbeta operativt inom vissa frågor om så krävs, till exempel vid stabsarbete i kriser.
Arbetet kräver bred och hög kompetens, flexibilitet och förmåga till samarbete i grupp samt ett inkluderande och öppet medarbetarskap där vi löser problem tillsammans och med laganda.
Du rapporterar direkt till stadens säkerhetschef och säkerhetsskyddschef.
Ansvarsområden
Du arbetar med utveckling, styrning, uppföljning och samordning av informationssäkerhetsarbetet i staden. Detta betyder att du ser till att adekvata styrande dokument finns och att du stödjer och ger råd till förvaltningar och bolag i hela staden.
Du har även en kontrollerande roll där du genom att delta i uppföljning säkerställer att arbetet med informationssäkerhet, inklusive säkerhetsskydd utförs på ett korrekt sätt i stadens olika förvaltningar och bolag.
Tjänstgöring som TIB (tjänsteperson i beredskap) kan bli aktuellt.
Arbetstider
Anställningsform: Tillsvidare.
Anställningens omfattning. Heltid, Måndag-fredag.
Tillträde: Enligt överenskommelse
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
Gedigen erfarenhet av att arbeta systematiskt och riskbaserat med informationssäkerhet i stora organisationer, företrädesvis på taktisk och strategisk nivå, men även med kravställning och stöd inom projekt, förvaltning samt vid upphandlingar och outsourcing
Kunskap om och erfarenhet av relevanta externa regelverk, såsom GDPR och NIS samt standarder inom området, företrädesvis ISO 27000-serien
Kunskap om och erfarenhet av säkerhetsskydd
Vana att genomföra olika typer av analyser samt att skriva rapporter och styrande dokument
Erfarenhet av omfattande samverkan både inom egen organisation och utanför.
Bra kunskap om molnbaserade lösningar (ägarförhållanden, risker etc.)
Relevant akademisk examen eller annan utbildning som bedöms lämplig
Meriterande
Erfarenhet av arbete i offentlig verksamhet och då gärna kommunal sådan
Relevanta personliga certifieringar inom området, företrädesvis CISM och/eller CRISC
Personliga egenskaper
Du har hög analytisk och kommunikativ förmåga. Vi vill att du sätter laget före jaget, är prestigelös och kan samarbeta i grupp. Du tillför positiv energi till ett arbetslag och är duktig på att hantera stressiga situationer vid tillfälliga arbetstoppar. Du har helhetssyn och förmåga att se din pusselbit som en del av ett större sammanhang.
Då tjänsten är säkerhetsklassad finns det krav på svenskt medborgarskap.
Erfarenhet
+3 års erfarenhet från liknande tjänst inom större organisation.
Ansökan
Välkommen med din intresseanmälan på randstad.se så snart som möjligt, dock senast den 2022-03-10. Du skickar in din ansökan på randstad.se med CV och personligt brev eller enkelt med din LinkedIn-profil. Tänk på att din LinkedIn-profil behöver vara uppdaterad innan ansökan görs med relevant information.
I denna rekrytering samarbetar vi med Randstad. För frågor om rekryteringsprocessen, kontakta gärna rekryteringskonsult Adam Bernhoff, adam.bernhoff@randstad.se
Om företaget
Stadsledningskontoret är kommunstyrelsens och kommunfullmäktiges förvaltning. Kontorets uppdrag är att stödja kommunstyrelsen i att leda, samordna och följa upp Göteborgs Stads verksamheter, ekonomi och övrig strategisk planering.
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för boende, besökare och näringsliv. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Vi på Stadsledningskontoret vill att alla våra medarbetare ska vara delaktiga i att skapa arbetsplatser som genomsyras av respekt, jämställdhet, medinflytande, arbetsglädje och utveckling.
Kontaktpersoner på detta företaget
Daniella Petersen
Cecilia Mannheimer
Emelie Özgun
Pontus Adolfsson
Konsultchef Katja Löfström
Maria Johansson
Maria Öhlander
072-9889604
Jonna Blom
Emelie Özgun
0729889603
Konsultchef Camilo Garcia Sanchez
0729889044