Informationssäkerhetsansvarig till Socialstyrelsen

Arbetsbeskrivning

Myndigheten är inne i en utvecklingsfas av ledningssystemet för informationssäkerhet och vi söker dig som vill utveckla, samordna och följa upp vårt informationssäkerhetsarbete.

I rollen som informationssäkerhetsansvarig har du det övergripande ansvaret för informationssäkerhetsarbetet på myndigheten och du ska verka för att det koordineras i samtliga delar av verksamheten. Du ansvarar för att samordna och utveckla arbetet kring krav, riktlinjer och rekommendationer inom ramen för gällande ISO-standarder och Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps föreskrifter. I dina arbetsuppgifter ingår bland annat att utveckla och förvalta ledningssystemet för informationssäkerhet samt att stödja, utbilda och vägleda organisationen. Du ska regelbundet följa upp och analysera ledningssystemets effektivitet och återrapportera till myndighetens ledningsgrupp. Arbetet bedrivs i nära samarbete med myndighetens olika verksamheter, exempelvis avdelningarnas informationssäkerhetssamordnare, it-säkerhetsansvarig och dataskyddsombud.

Vi söker dig som har


• akademisk utbildning eller annan utbildning som myndigheten bedömer relevant
• flerårig och aktuell erfarenhet av att arbeta med informationssäkerhet enligt gällande ISO-standarder
• flerårig erfarenhet av att arbeta med riskbaserat informationssäkerhetsarbete, hot- och riskanalyser
• dokumenterad erfarenhet av att leda, planera och samordna myndighetsövergripande arbete
• erfarenhet av arbete med ledningssystem, främst informationssäkerhet

Vi söker dig som är driven, målinriktad och kan se helheten. Det är viktigt att du är kommunikativ, pedagogisk och har god samarbetsförmåga. Andra viktiga egenskaper är god förståelse för arbete med integrerat ledningssystem och förmåga att skapa engagemang. Rollen kräver att du är ansvarstagande, saklig och handlingskraftig i ditt arbete. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Det är meriterande om du har


• erfarenhet av informationssäkerhetsarbete inom offentlig sektor
• erfarenhet från projektledning

Anställningsinformation

Anställningen är en tillsvidareanställning, på heltid, med provanställning i sex månader. Din tjänstetitel blir utredare med placering på avdelningen för Verksamhetsutveckling, stöd och service vid enheten Registratur, i Stockholm.

Anställningen är säkerhetsklassad och vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen. Du måste därför vara svensk medborgare.

Välkommen med din ansökan senast den 22 september 2021. I ditt personliga brev ber vi dig beskriva dina erfarenheter som matchar den bakgrund och kompetens vi efterfrågar. Ange diarienummer 2.6.1-28017/2021.

Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, semester och pension.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Elisabeth Ljungberg. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Ola Nordin-Remberger Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO samt Magnus Göransson för ST/OFR. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.

Om Socialstyrelsen


God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 1 september 2021
  • Ansök senast: 22 september 2021

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


Frontend Engineer

13 november 2024

Leveransansvarig - Digitala tjänster privata vårdgivare och kommun

Leveransansvarig - Digitala tjänster privata vårdgivare och kommun

5 november 2024

TOC Agent

TOC Agent

10 oktober 2024

4 september 2024