OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kom närmare - kom till Nykvarns kommun! Med naturen som granne och storstadens puls runt hörnet väntar ungefär 11 500 invånare på att just du och din insats ska göra skillnad i deras vardag. Vi är en relativt ung kommun - driv, ansvar och utvecklingsvilja präglar oss. Idag är vi cirka 800 engagerade medarbetare, och vi behöver bli fler. Är du en av dem?
Vi på kommunledningskontoret har en drivkraft som gör oss engagerade. Vi sprider det vidare genom service till allmänheten. Vår kompetens och vårt engagemang bidrar till utveckling och dynamik i hela kommunen. Hos oss både vill och vågar vi varje dag, allt i samhällsnyttans tjänst.
Nykvarns kommun söker nu en informationssäkerhetssamordnare med ansvar för att samordna, följa upp och utveckla arbetet med informationssäkerhet i Nykvarns kommun. I tjänsten ingår rollen som kommunens dataskyddombud (DSO). Som informationssäkerhetssamordnare får du en självständig och utvecklande roll. Det är du som driver informationssäkerhetsarbetet i kommunen framåt.
Digitaliserings- & IT-avdelningen arbetar med och ansvarar, på en kommunövergripande nivå, för strategisk verksamhetsutveckling med stöd av IT. Avdelningen samverkar med och stöttar kontoren i digitaliseringsfrågor samt omvärldsbevakar området från offentliga sektorns perspektiv. Avdelningen består av 6 medarbetare
Informationssäkerhetssamordnare
Arbetsuppgifter
Du har både en ledande och styrande roll för att höja informationssäkerhetsmedvetandet i hela kommunen. Du är uppdaterad på lagstiftningen inom området och du kontrollerar att kommunen följer lagen. Du ska utveckla och implementera förutsättningar för ett långsiktigt och systematiskt informationssäkerhetsarbete. Du stödjer verksamheterna med din kompetens och erfarenhet och du rör dig hela tiden på såväl den strategiska som den taktiska och operativa nivån.
I dina arbetsuppgifter ingår bland annat att:
utbilda och sprida kunskap bland medarbetare i frågor som rör dataskydd och informationssäkerhet.
leda genomförandet av informationsklassificeringar, konsekvensanalyser och risk- och sårbarhetsanalyser.
omvärldsbevaka och följa utvecklingen inom området.
utreda och leda personuppgiftsincidenter.
samråda med ansvariga myndigheter och vara kontaktperson gentemot tillsynsmyndigheterna.
årligen rapportera status i informationssäkerhetsarbetet.
Rollen är organiserad inom Digitaliserings- & IT-avdelningen men du verkar brett inom kommunen i samarbete med andra funktioner för en förbättrad informationshantering.
Övrig information
Nykvarns kommun är ett finskt förvaltningsområde och vi ser det som meriterande om du talar finska.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har dokumenterad erfarenhet av informationssäkerhetsarbete. Du har examen från en relevant universitets- eller högskoleutbildning eller motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du är väl förtrogen/certifierad eller har annan dokumenterad kunskap inom ISO 27000-serien, säkerhetsskydd, GDPR, NIS eller liknande regelverk.
För att lyckas i rollen är du bra på att samarbeta och kan på ett pedagogiskt och övertygande sätt nå ut med budskap, engagera samt skapa delaktighet och förståelse för informationssäkerhet. Det är meriterande med god kompetens inom IT.
Arbetet kräver mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift, därför behöver du behärska det svenska språket obehindrat. Du har även goda kunskaper i engelska.
Anställningen innebär medgivande till säkerhetsprövning med bakgrundskontroll och säkerhetsprövningsintervju.
Ansökan
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Läs mer här
Vår hemsida
https://nykvarn.se