OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 53 300 studenter och 6 500 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.
Tjänsten informationssäkerhetssamordnare är placerad vid sektionen för säkerhet och fysisk arbetsmiljö vid fastighets- och serviceenheten. Inom fastighets- och serviceenheten samlas kompetens inom en rad olika områden. Tillsammans erbjuder enheten expertstöd och levererar service och tjänster till hela universitetet. Vid fastighets- och serviceenheten arbetar ca 300 personer. Sektionen för säkerhet och fysisk arbetsmiljö ansvarar för att utveckla och hantera myndighetsgemensamma säkerhetsfrågor inom områdena för säkerhetsskydd, systematiskt brandskydd, fysisk säkerhet, personsäkerhet, krishantering, krisberedskap samt informations- och cybersäkerhet på strategisk och operativ nivå. Detta görs genom ett aktivt och systematiskt arbetssätt som syftar till:
• att Göteborgs universitet ska utgöra en trygg arbets- och studiemiljö för både medarbetare, studenter och besökare samt vara en säker samarbetspartner
• att värna om Göteborgs universitets materiella och immateriella värden
• att skydda förtroendet för Göteborgs universitet
Arbetsuppgifter
Som informationssäkerhetssamordnare kommer du att leda och samordna universitetets informationssäkerhetsarbete, vilket innebär både operativt och strategiskt arbete. Du kommer att arbeta med informationssäkerhet i vid bemärkelse genom att du stödjer med rådgivning, utbildning och uppföljning. I rollen som informationssäkerhetssamordnare kommer du att bidra med spetskompetens och leverera expertis, stöd och rådgivning till en verksamhet där samhällsansvar, globalt engagemang och samarbeten med olika parter är viktigt. Tillsammans med andra funktioner och verksamheter inom Göteborgs universitet kommer du att utveckla informationssäkerhetsarbetet i syfte att skydda verksamhetens värden. I dina arbetsuppgifter ingår bland annat att:
• utveckla och förvalta universitetets ledningssystem för informationssäkerhet
• ge stöd, rådgivning och vägledning gällande lagar som styr informationssäkerheten, såsom dataskyddsförordningen (GDPR), MSBFS 2020:6-8, Säkerhetsskyddslagen (2018:585) och offentlighets- och sekretesslagen (2009:400)
• upprätta förslag till styrdokument samt utveckla, planera och genomföra utbildningar inom området informationssäkerhet
• vidareutveckla rutiner för, och genomföra, riskanalyser, klassningar och kontroller
• omvärldsbevaka, hålla dig informerad och kommunicera frågor inom området
• leda och/eller delta som sakkunnig i arbetsgrupper och utredningar
• vara aktiv inom universitetets dataskyddsgrupp tillsammans med bl.a. universitetets IT-specialister, jurister samt arkivarier
• bidra till utvecklingen av universitetets operativa och strategiska säkerhetsarbete tillsammans med universitetets säkerhetschef
Kvalifikationer
För anställningen krävs att du har akademisk utbildning med inriktning mot informationssäkerhet eller motsvarande kvalifikationer som vi bedömer likvärdiga. Du skall ha flerårig erfarenhet av arbete med informationssäkerhet och bred kunskap inom informationsklassning och riskanalysarbete. Erfarenhet från arbetet med informationssäkerhet inom en större myndighet eller organisation är meriterande. Du förutsätts ha erfarenheter och kunskap av ledningssystem enligt ISO 27000. Certifieringar inom området, ex CISA, CRISC, CISM eller CISSP är meriterande. Goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift är en förutsättning.
Arbetet som informationssäkerhetssamordnare kräver god planeringsförmåga och förmåga att jobba självständigt. Vidare krävs även god förmåga att samverka med många olika kategorier av verksamheter, funktioner och individer. För att lyckas i rollen som informationssäkerhetssamordnare bör du vara pedagogisk, ansvarstagande, strukturerad, kommunikativ och har en problemlösande och serviceinriktad attityd. Stor vikt kommer att fästas vid den personliga lämpligheten.
Övrigt
Tillsvidareanställning, 100% med placering vid sektionen för säkerhet och fysisk arbetsmiljö, Fastighets- och serviceenheten. Tillsättning enligt överenskommelse och provanställning kan komma att tillämpas. Officiell titel vid universitetet är säkerhetssamordnare. OBS! För fullständig annons och för att söka tjänsten se annonsen på www.gu.se
Ansökan ska vara inkommen senast 2021-05-20
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.