Informationssäkerhetssamordnare

Informationssäkerhetssamordnare

Arbetsbeskrivning

– Ett jobb med plats för utveckling
Är du en driven processledare med gedigen erfarenhet av informationssäkerhetsarbete? Då erbjuder vi nu en möjlighet som du inte kan missa.
Fyra Jämtlandskommuner i samverkan söker nu efter en person som kan utveckla kommunernas arbete inom området informationssäkerhet. Som informationssäkerhetssamordnare blir du en nyckelperson inom ditt område och du kommer arbeta mot kommunala förvaltningar och kommunala bolag. Ett dynamiskt arbete som geografiskt sträcker sig över stora delar av Jämtland, digitalt och fysiskt. Organisatoriskt blir din anställning hos Krokoms kommun, men möjlighet till kontorsplats finns hos oss alla.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som informationssäkerhetssamordnare leder och samordnar du informationssäkerhetsarbete i kommunerna. Informationssäkerhetssamordnaren håller ihop kommunernas arbete med informationssäkerhet, tar fram rutiner, riktlinjer och instruktioner och är ansvarig för att arbetet bedrivs systematiskt genom att följa upp och utvärdera. Informationssäkerhetssamordnaren fungerar som stöd till verksamheten och ser till att arbetet bedrivs utifrån gällande lagar och förordningar.
Informationssäkerhetssamordnaren ansvarar bland annat för:
Förbereda beslutsunderlag till ledning och chefer
att kommunernas styrande dokument inom området är aktuella, som informationssäkerhetspolicy och riktlinjer för informationssäkerhet,
att utveckla och förvalta metoder och annat stödmaterial inom informationssäkerhetsområdet,
att öka informationssäkerhetsmedvetandet inom kommunerna, t.ex. genom rådgivning och utbildning,
att stödja verksamheterna i frågor som rör informationssäkerhet,
kontroll och uppföljning av incidenter och arbetet med informationssäkerhet,
omvärldsbevakning inom informationssäkerhetsområdet



Din kompetens
Krav:
Akademisk examen inom relevant ämnesområde alternativt annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
Flerårig relevant arbetslivserfarenhet inom informationssäkerhetsområdet
Dokumenterad erfarenhet av process- och projektledning

Meriterande
Erfarenhet av arbete med systematiskt informationssäkerhetsarbete enligt ISO 27000-serien
Tidigare erfarenhet av arbete som informationssäkerhetssamordnare/CISO i offentlig eller privat sektor
Erfarenhet av att arbeta i en politisk styrd organisation och kunskaper inom offentlighet och sekretess
Erfarenhet av revison och internkontroll
Erfarenhet av klassning av IT-system och information enligt SKR KLASSA
Erfarenhet av upphandlingar med krav på informationssäkerhet

Personliga egenskaper
Du bör vara driven och kunna arbeta självständigt, ha förmåga att arbeta systematiskt och prioritera för att lösa uppdraget på ett effektivt sätt. Du bör vara en god kommunikatör som på ett pedagogiskt och övertygande sätt når ut med budskap, engagerar samt skapar delaktighet och förståelse för dina frågor och du kan utrycka dig väl i tal som skrift. Du kan skapa goda relationer, såväl internt som externt i organisationerna.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper, där ett inre driv och självständigt arbete uppskattas.
Övrig information
Tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse.
Tjänsten är inplacerad i säkerhetsklass och godkänd säkerhetsprövning är en förutsättning för anställning.
Då du kommer att arbeta för fler kommuner över en stor geografisk yta är körkort för personbil ett krav.
Intervjuer kan komma att hållas löpande under ansökningstiden så vänta inte med att skicka in din ansökan.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: KROKOMS KOMMUN Krokom
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 18 juni 2021
  • Ansök senast: 4 juli 2021

Postadress

Offerdalsvägen 8
Krokom, 83580

Liknande jobb