OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Burlöv är en spännande kommun i tillväxtregionen mellan Malmö och Lund. Vi har en nära organisationskultur som möjliggör och betonar samarbete, innovation och ett hållbart arbetsliv. Tillsammans utvecklar vi verksamheten och skapar värde för våra medborgare.
Vill du vara med och bygga det attraktiva, tillgängliga, hållbara och trygga Burlöv?
Burlövs kommun har höga ambitioner och vi driver utvecklingen framåt! I kommunledningsförvaltningen pågår ett ständigt kvalitetsarbete för att förbättra stödet till våra verksamheter. Våra avdelningar har ett nära samarbete där var och en tar ansvar för såväl sina egna uppdrag som för våra gemensamma mål.
Den aktuella tjänsten som informationssäkerhetssamordnare är placerad centralt på kommunledningsförvaltningen, inom kansliavdelningen. Det är en inkluderande och prestigelös arbetsplats med hög och bred kompetens och ett stort engagemang. På kansliavdelningen hanteras bland annat juridiska frågor, arkiv, registratur, nämndsadministration och säkerhets- och beredskapsfrågor.
ARBETSUPPGIFTER
Till kansliavdelningen söker vi en medarbetare som ska samordna och driva det kommunövergripande informationssäkerhetsarbetet i Burlövs kommun. I arbetet ingår både operativt stöd till verksamheterna och strategiskt arbete.
Arbetsuppgifterna omfattar bland annat att:
• etablera en process för systematiskt informationssäkerhetsarbete/ledningssystem för informationssäkerhet
• genomföra riskanalyser och klassning av information
• ge stöd/rådgivning till kommunens verksamheter i arbetet för en god informationssäkerhet
• följa upp efterlevnaden av lagstiftning, riktlinjer och andra styrande dokument
• delta i arbetet med att etablera en process för säkerhetsskyddsanalys
• tillsammans med IT- och digitaliseringsstrateg driva kommunens systemförvaltarforum
• stödja kommunens systemförvaltare i leverantörskontakter angående informationssäkerhetsfrågor
I din vardag samarbetar du nära kommunens olika stödfunktioner, såsom juridik, upphandling, IT och digitalisering, i frågor kopplade till informationshantering och informationsstyrning.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har relevant utbildning; antingen högskola, yrkeshögskola eller motsvarande, med inriktning mot informationssäkerhet, eller en annan utbildning eller erfarenhet som vi bedömer som likvärdig inom informationssäkerhet, säkerhetsskydd och dataskyddsfrågor.
I den här rollen kommer du att vara expert inom informationssäkerhet och utbilda andra. Därför är det viktigt att du har en god pedagogisk och kommunikativ förmåga. Du är analytisk och gillar att lösa komplexa frågor och problem, men du är också handlingskraftig och har en praktisk förmåga. Arbetet fordrar att du är skicklig på att organisera och prioritera ditt arbete och att du är duktig på att ge service och upprätta och bibehålla relationer inom och utom organisationen.
Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete med IT-säkerhet och datakommunikation.
Du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Tjänsten innebär inplacering i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att genomföras innan anställning.
Tjänsten kräver svenskt medborgarskap.
Burlövs kommun ser mångfald som en styrka i vårt gemensamma uppdrag.
Vi erbjuder utvecklingsorienterade arbetsplatser som kännetecknas av trivsel och arbetsglädje. Våra medarbetare är engagerade och i högsta grad delaktiga i att steg för steg realisera kommunens mål och uppdrag utifrån vår värdegrund.
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.