Informationssäkerhetssamordnare

Informationssäkerhetssamordnare

Arbetsbeskrivning

Strax norr om Göteborg längs Göta älv ligger Ale kommun med en befolkning som ökar mest i regionen. Vi växer med 200 bostäder om året. Frågar du våra nya Alebor är goda kommunikationsmöjligheter, skog och vatten i vacker natur några anledningar. Kalla det gärna livskvalitet.

I kommunen är vi cirka 2 500 anställda som ger Aleborna inspiration att följa sina drömmar. Då krävs riktigt bra medarbetare. Vill du möta Alebornas förväntningar med oss?

Kansliet ansvarar för nämndadministrationen för kommunstyrelsen, kommunfullmäktige, valnämnden och revisorerna samt svarar för juridisk rådgivning, arkivverksamhet, informationssäkerhet och överförmyndarverksamheten. Avdelningen är ansvarig för kommungemensamma processer inom ärendehantering.

Säkerhetsenheten, som är en del av kansliet, arbetar med frågor inom brottsprevention, civilt försvar, systematiskt brandskydd med mera.

I och med digitaliseringen och invånarnas förväntningar på digital offentlig service krävs att kommunen hanterar och lagrar information på ett tillförlitligt sätt och säkerställer att informationen hanteras utifrån riktighet, spårbarhet, sekretess och tillgänglighet.

Tjänsten är nyinrättad och en utökning av kommunens resurser på området, vilket innebär att det finns utrymme att vara delaktiga i att finna arbetsformer och strukturer.


ARBETSUPPGIFTER
Som informationssäkerhetssamordnare ansvarar du, i samverkan med bland annat registraturen och IT-enheten, för att skapa förutsättningar för hela den kommunala organisationen att förstå och kunna ta ansvar för sin information och för sitt arbete med dataskyddsförordningen. Du skapar styrdokument, håller utbildningar och stödjer förvaltningen i praktiska frågor såsom personuppgiftsincidenter, registerförteckningar, klassificeringar med mera. Uppdraget är strategiskt men du arbetar även operativt och förebyggande tillsammans med verksamheterna för att uppnå en god övergripande informationssäkerhet. Kontinuitetsplanering genomförs i samverkan med verksamheterna.

Informationssäkerhetsarbetet samordnas central, men bedrivs förutom av de informationsbärande verksamheterna också av IT-enheten och av kommunstyrelsens digitaliseringsstrateg. Säkerhetsskydd, IT-säkerhet samt dataskydd och juridik formar helheten i tjänsten.

GDPR-frågorna ska behandlas integrerat med informationssäkerheten och här består arbetsuppgifterna i att stödja verksamheterna med bedömningar om rättsliga grunder, att ha uppdaterade registerförteckningar och att ge stöd i personuppgiftsincidenter.

Att kompetensutveckla den kommunala organisationen är en viktig arbetsuppgift och du behöver bedriva ett utbildningsarbete.

Säkerhetsskyddsklassificerade moment ingår i tjänsten varför en säkerhetsprövning i klass två kommer att ske.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har akademisk utbildning inom informationssäkerhet, juridik, offentlig förvaltning eller annan utbildning som befinns lämplig. Du kan alternativt ha en arbetslivserfarenhet inom området som skulle ge motsvarande kunskaper.

Du är uppdaterad på aktuell lagstiftning inom bland annat dataskyddsförordningen, offentlighets- och sekretesslagen, säkerhetsskyddslagen samt NIS-direktivet.

Du ska ha en teknisk förståelse för IT.

Du ska ha ett stort intresse för samhällsfrågor och förstå vilka krav det ställer att arbeta i en politiskt styrd organisation. Du är villig att ta dig an den bredd av frågor som kan uppkomma i verksamheten, stort som smått.

Du ska trivas i en social miljö och vara intresserad av att lära känna de olika verksamheterna, i syfte att kunna stödja dem på bästa sätt. Du har en förmåga att förklara och motivera vikten av god informationssäkerhet. Det ställer krav på din pedagogiska förmåga.

Du ska ha förmågan att driva förändringsarbete i samverkan med verksamheterna men också med den integritet som frågorna kräver.

Du uttrycker dig väl i tal och skrift.

ÖVRIGT
Månadslön. Individuell lönesättning.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.

Dina personuppgifter behandlas i Visma Recruit under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Visma Recruit-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun.

Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ale kommun, Kansli och säkerhet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 september 2022
  • Ansök senast: 12 oktober 2022

Liknande jobb


Dataskyddssamordnare till Nacka Energi

11 maj 2023

11 maj 2023

11 maj 2023