OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Hos oss handlar varje arbetsdag om att kommunen ska fungera och utvecklas så bra som möjligt för alla som bor och verkar här. I både tätort, samhälle och by. Det är inte tvärenkelt. Prioriteringar av tid, kompetens och engagemang är sällan det. Men vi kan lova att det nästan alltid kommer att vara värt det. Vi jobbar ju mest av allt för andra och varandra. Då är den där känslan av att ha gjort skillnad rätt svårslagen.
På vår resa mot ett smart och hållbart samhälle för alla är vår digitala utveckling avgörande. Digitaliseringen berör alla delar av samhället och som kommun behöver vi skapa förutsättningar för att på bästa sätt ta tillvara dess potential i hela vår verksamhet.
Vi söker nu en informationssäkerhetssamordnare som lockas av att ta en nyckelroll inom kommunens strategi för hållbar digital utveckling. Uppdraget utgår från att skapa förtroende för vårt utvecklingsarbete och utveckla vår förmåga att skydda våra kunders information samtidigt som utvecklingstakten ökar. Rollen som informationssäkerhetssamordnare är direkt underställd kommunens säkerhetschef som en av fem medarbetare.
ARBETSUPPGIFTER
Du utgör tillsammans med kommunens andra informationssäkerhetssamordnare, CIO, IT-säkerhetssamordnare, säkerhetsskyddschef och dataskyddsombud kommunens övergripande informationssäkerhetsorganisation, som ska stödja och följa upp informationssäkerhetsarbetet inom kommunens förvaltningar och bolag. Du har ett särskilt ansvar för att utveckla och arbeta med följande frågor:
• klassningar av informationstillgångar
• riskanalyser av verksamheter, processer och IT-system
• analyser av informationssäkerhetsarbetet inom kommunens förvaltningar och bolag
• informationssäkerhetskultur och internkommunikation rörande informationssäkerhet
• systemförvaltare för kommunens IT-system för klassningar.
Rollen är bred och innebär ett nära samarbete med olika målgrupper, till exempel ledningar och ansvariga chefer, representanter för kommunens verksamheter och specialister inom till exempel IT och juridik.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom systemvetenskap, IT, IT-säkerhet eller andra närliggande områden, eller har motsvarande erfarenheter/kunskaper som arbetsgivaren bedömer som likvärdiga. Vi välkomnar även att du som är i slutet på din utbildning söker. Det är meriterande om du har erfarenhet från informationssäkerhetsområdet till exempel av att genomföra riskanalyser, IT-säkerhet och tekniska skyddsåtgärder, incidenthantering och klassningar.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet och vi söker dig som är självständig, analytisk och systematisk. Du har lätt för att ta kontakt med och samarbeta med olika typer av människor i skilda roller och situationer. Du har god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift.
ÖVRIGT
Förvaltningen Support och lokaler har till uppdrag att samordna och utveckla effektivt stöd så att kommunens verksamheter kan fokusera på sina olika huvuduppdrag och ge effektivare service till kommunens invånare. Vi ansvarar för kommunens övergripande samordning och utveckling av tjänster inom områden som måltid, fastighet, personal, ekonomi, inköp, information, kundtjänst och IT.
Läs mer om Skellefteå här:
https://skelleftea.se
Kontakt från rekryterings- och bemanningsföretag samt annonsförsäljare undanbeds.
Kontaktpersoner på detta företaget
Margareth Johansson, sektionschef
0910-73 50 00, 070-661 20 92
Gunnar Olofsson, SACO
0910-73 50 00
Ralph Hedlund, Vision
0910-73 50 00
Anna Källsved, Gruppledare
0910-73 50 00, 070-330 23 54
Urban Stenberg, Vision
0910-73 50 00, 070-370 69 80
Erika Nilsson, avdelningschef
0910-73 50 00
Karina Frimodig, Vision
0910-73 50 00
Liselotte Bruse, chef Informationsenheten
0910-73 50 00
Peder Lundberg, enhetschef
0910-73 50 00
Annette Lindgren Atterhem, SACO
0910-73 50 00