OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Mariestad är framtidskommunen med tydlig riktning, vi ska växa! Här finns jobb, grön omställning, god kommunal service och framtidstro. Detta genomsyrar hela vår verksamhet.
Mariestad står i startgroparna för en mycket spännande resa med planerade storsatsningar inom flera områden. Etableringarna kommer att innebära stora möjligheter för platsen och organisationen att växa och utvecklas.
I Mariestads kommun arbetar 2 500 kommunanställda från 170 yrkesgrupper inom 120 verksamheter. Här förvaltar och utvecklar vi några av samhällets viktigaste uppdrag: barns lärande, god omsorg och hållbar samhällsutveckling.
Låter det intressant? Bli en del av vårt lag när vi formar framtidens Mariestad tillsammans!
Tjänsten är placerad i kommunstaben och Säkerhetsenheten. Staben har bland annat i uppgift att bistå kommunstyrelsen och verksamhetens chefer i dess arbete. Uppdraget är att arbeta kommunövergripande för att leda, samordna och utveckla de interna processerna samt ansvara för det övergripande strategiska arbetet i kommunen. Staben ger också stöd och service till medborgare och interna verksamheter. Staben är organiserat i enheterna: demokrati, administration, kommunikation, säkerhetsenheten, kultur och fritid samt medborgarkontor.
ARBETSUPPGIFTER
Vi bygger ett nytt team för att utveckla och förstärka vårt säkerhetsarbete. I rollen som informationssäkerhetssamordnare kommer du att ingå i ett team som leds av säkerhetschefen. Enheten arbetar med krisberedskap, civilt försvar, brottsförebyggande arbete, folkhälsa och informationssäkerhet. Du kommer att vara en del av teamet med huvudansvar för informationssäkerheten.
Kommunerna har arbetat strukturerat och strategiskt med informationssäkerhet under några år. Ett grundläggande ledningssystem för informationssäkerhet har tagits fram och implementeringsarbetet pågår. I tjänsten ingår såväl strategisk som operativt informationssäkerhetsarbete. I det strategiska arbetet ingår framförallt att vidareutveckla och implementera ledningssystemet. Det operativa arbetet handlar om att stödja kärn- och stödverksamheter med sådant som informationsklassning, riskanalyser och upphandlingsfrågor. Du samordnar kommunernas arbete med dataskydd.
Tjänsten som informationssäkerhetssamordnare är gemensam med Töreboda och Gullspångs kommuner. Du kommer att ha ditt huvudkontor i stadshuset i Mariestad.
Devisen som styr arbetet är frihet under ansvar. Du kommer vara ansvarig för att identifiera vad som är mest prioriterat att utveckla. Tjänsten kräver också att du själv driver arbetet framåt. Men det finns ett nära samarbete med en rad funktioner. Bland annat med MTG-kommunernas (Mariestad, Töreboda och Gullspång) gemensamma IT-avdelning och digitaliseringsstrateg. Givetvis sker en mycket stor del av arbetet tillsammans med både kärn- och stödverksamheter. Det finns också representanter för informationssäkerhets- och dataskyddsfrågor i kommunernas verksamheter.
KVALIFIKATIONER
För att passa bra i tjänsten är det viktigt att:
- Kunna motivera kommunernas verksamheter att arbeta med informationssäkerhet.
- Vara nyfiken och bedriva en aktiv omvärldsbevakning.
- Vara samarbetsinriktad, kommunikativ och pedagogisk.
- Kunna uttrycka dig väl i tal och skrift.
Lämpliga kvalifikationer som gör dig lämplig för rollen är:
- Utbildning och eller erfarenhet inom informationssäkerhet
- Utbildning och eller erfarenhet inom dataskyddsområdet
- Erfarenhet av att arbeta i kommunal verksamhet
- Erfarenhet av att arbeta med ledningssystem/styrning och ledning.
Som person har du en mycket god förmåga att planera och bygga planer och strukturer. Du kan se logistiska lösningar på komplexa organisationer och driver ditt arbete genom en ödmjuk och förtroendefull personlighet. Rollen kräver vidare att du har en god förmåga att se helheter och sätta in uppgifter i rätt sammanhang. Du har en mycket god och prestigelös samarbetsförmåga, flexibilitet och är en god relationsbyggare. Arbetet bygger i hög utsträckning på att du som person är självgående och kan driva och leda processer och initiativ gentemot kommunens olika verksamheter.
Vana och förståelse för politiskt styrda organisationer och kommunalt uppdrag är också något som vi uppskattar hos dig.
Då du ingår i enhetens övergripande arbete är det meriterande om du har erfarenheter och kunskaper om några av de övriga arbetsområden som ingår i enhetens arbetsuppgifter.
Du har god förmåga att uttrycka dig i det svenska språket både i tal och i skrift.
Anställningen är säkerhetsklassad och vi gör en säkerhetsprövning enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen.
B-körkort är ett krav.
ÖVRIGT
Mariestads kommun arbetar aktivt för jämställdhet och mångfald i arbetslivet. Vi är övertygade om att vår strävan om en jämn könsfördelning, etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten många kvaliteter.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Mariestads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länk i annonsen, inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!