OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20223667
Arbetsuppgifter
Som informationssäkerhetssamordnare/dataskyddssamordnare på funktionsstödsförvaltningen arbetar du långsiktigt och verksamhetsövergripande med målet att informationssäkerhetstänk ska genomsyra hela förvaltningens strukturer och processer. Du behöver ha en god förmåga att arbeta strukturerat med både lång- och kortsiktiga mål för att etablera och upprätthålla ett systematiskt arbetssätt. Rollen kräver ett stort engagemang så vi ser gärna att du har lätt för att ta egna initiativ.
Du har i första hand fokus på att utveckla och stötta den egna förvaltningens verksamhet men kommer även att inkluderas i kommunens övergripande strategiska arbete.
I rollen ingår det bland annat:
• Vara förvaltningens representant i Malmö stads interna informationssäkerhetssamordnarnätverk/dataskyddssamordnarnätverk.
• Kunna leda och bistå med kompetens vid genomförande av informationsklassificeringar. 2.1 Agera i rollen som klassificerings/analysledare. 2.2 Vara ett stöd till verksamheten vid uppföljning av ingångna avtal med leverantörer. 2.3 Granska att verksamheten slutför samt upprätthåller sin informationsklassning över tid.
• Kunna leda och bistå med kompetens vid riskanalyser, incidenter eller särskilda händelser inom ramen för områdets omfattning.
• Arbeta strategiskt och tillsammans med andra roller för att identifiera, dokumentera och genomföra angivna aktiviteter.
• Följa upp så att förvaltningens registerförteckning uppdateras och är komplett.
• Bistå i arbetet med upprättandet av personuppgiftsbiträdesavtal.
• Utreda och leda personuppgiftsincidenter.
• Ge råd och stöd till förvaltningens medarbetare i frågor som rör dataskydd och informationssäkerhet.
Kvalifikationer
Vi vänder oss till dig som har en akademisk utbildning på minst kandidatnivå med inriktning inom antingen säkerhet, IT, informationssäkerhet, statsvetenskap, uppföljning/analys, informations- och riskhantering eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
Du behöver ha en grundläggande förståelse för de lagar och regelverk som påverkar kommunens informationshantering. Du bör vara väl förtrogen/certifierad eller ha annan dokumenterad kunskap inom standards i form av ISO/IEC 27000, säkerhetsskydd, CISM, CISA, dataskyddsförordningen, NIS eller liknande regelverk.
Du har flerårig erfarenhet dvs. mer än 2 år av arbete inom yrkesområdet eller likartad verksamhet inom säkerhet, IT, informationssäkerhet, uppföljning/analys eller kansli/arkiv eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Har du sedan tidigare arbetat med informationssäkerhet, NIS-lagstiftningen och dataskyddsförordningen ses detta som meriterande.
Det är även meriterande om du har erfarenhet av arbete inom offentlig politisk styrd organisation.
Du behöver ha goda språkkunskaper inom såväl svenska som engelska.
Eftersom arbetet sker i samverkan med många aktörer både internt och externt är det viktigt med en god kommunikations- och samarbetsförmåga.
Om arbetsplatsen
Kansliet ingår i förvaltningens kansli- och kommunikationsavdelning. Inom kansliet är vi ett strategiskt och operativt stöd till förvaltningen så att vi hanterar information, ärenden och handlingar på ett korrekt sätt förvaltningsövergripande och i våra avdelningar.
Vi är experter i frågor som rör offentlig och politiskt styrd verksamhet och ger stöd till förvaltningens ledare och medarbetare i att leva upp till de krav, lagar och förordningar som finns inom kommunal verksamhet.
Inom kansliet är vi verksamma inom områden som nämndsadministration, registrering, arkivering, juridik, dataskyddsamordning, informationssäkerhetssamordning samt stöd och utveckling.
I funktionsstödsförvaltningen arbetar drygt 3000 medarbetare med att tillsammans skapa och utveckla ännu bättre stöd och service till personer med funktionsnedsättning. Våra verksamheter finns inom LSS, socialpsykiatri, personlig assistans, ledsagare och avlösare och hälso- och sjukvård. Även svårt sjuka barn som vårdas i hemmet ingår i vårt uppdrag. Vi arbetar för allas rätt till god hälsa, möjlighet till arbete och sysselsättning och att kunna delta i samhället utifrån sina förutsättningar. Var med och skapa ett meningsfullt och gott liv för Malmöbor med psykisk, intellektuell eller fysisk funktionsnedsättning!
Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.
Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb
Information om tjänsten
Anställningsform: Tidsbegränsad anställning
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: Enligt överenskommelse
Övrigt
Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov. Befattningen ledigförklaras under förutsättning att den ej behöver tas i anspråk av i kommunen redan anställd personal. Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.
För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om specifika jobb besvaras av kontaktpersonen som anges i annonsen.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98