OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bli en av våra framtida experter inom informationssäkerhet? Till vårt kontor i Solna söker vi nu informationssäkerhetsspecialist
Enheten Säkerhet och informationsförvaltning tillhör avdelningen för Myndighetsstöd och ansvarar för att samordna och utveckla internt säkerhetsarbete, arkiv och registratur samt lokaler och det fysiska skyddet. Enheten består för närvarande av en tillförordnad enhetschef och 12 medarbetare. Nu behöver vi komplettera enheten med kompetens inom informationssäkerhet.
Samhällsviktiga arbetsuppgifter
Vi erbjuder dig ett arbete där du får möjlighet att delta i uppbyggnaden av enhetens informationssäkerhetsfunktion och där du får
• utveckla rutiner inom informationssäkerhetsområdet
• förvalta och förbättra myndighetens ledningssystem för informationssäkerhet
• följa upp och kontrollera myndighetens informationssäkerhetsarbete
• vägleda och stödja avdelningarna och sekretariaten i deras interna informationssäkerhetsarbete
Arbetet innebär omfattande kontakter inom myndigheten med både chefer och medarbetare samt även vissa externa kontakter med expertmyndigheter inom ansvarsområdet.
Anställningen är en tillsvidareanställning med start enligt överenskommelse. Vi tillämpar som regel sex månaders provanställning. Du kan komma att krigsplaceras och ingå i myndighetens krisorganisation. Tjänsten är säkerhetsklassad, vilket innebär säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585), vilken genomförs innan vi fattar beslut om anställning. Svenskt medborgarskap krävs för tjänsten.
Är du den vi söker?
Du har
• högskole-/universitetsexamen inom systemvetenskap, juridik eller annan motsvarande examen som myndigheten anser lämplig för tjänsten alternativt erfarenhet som myndigheten bedömer som likvärdig
• minst 3 års erfarenhet av informationssäkerhetsarbete
• erfarenhet av informationssäkerhetsarbete ur ett säkerhetsskyddsperspektiv
• erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete
• erfarenheter av och goda kunskaper i riskhantering
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
Det är meriterande om du har
• högskole-/universitetsexamen med inriktning mot informationssäkerhet
och/eller erfarenhet av
• arbete i offentlig verksamhet
• internrevision av ledningssystem
• IT-incidenthantering
• projektledning
• signalskydd och/eller säkerhetsskydd
För att fungera bra i rollen som informationssäkerhetsspecialist behöver du
• ha god analytisk förmåga
• ha hög integritet
• vara strategisk/ha helhetssyn
• vara initiativtagande, drivande och agera när det behövs med verksamheten i fokus
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Vi förutsätter att du har en hög säkerhetsmedvetenhet och att du kan arbeta enligt myndighetens värdegrund, såväl som den statliga värdegrunden.
Att jobba hos oss
Strålsäkerhetsmyndigheten arbetar pådrivande och förebyggande för att skydda människor och miljö från oönskade effekter av strålning. Våra cirka 300 medarbetare har djupa och breda kunskaper inom strålskydd och kärnsäkerhet och vi arbetar aktivt med informationssäkerhet, säkerhetskultur och civilt försvar. Hos oss får du förtroende och utrymme att använda och utveckla din spetskompetens i komplexa frågor med långsiktig betydelse för människor, samhälle och miljö. Vi har ett stort internationellt nätverk och samarbetar med bland annat IAEA och OECD/NEA. För oss är det viktigt att våra medarbetare kan kombinera yrkesliv och privatliv. Myndigheten har tre kontor med säte i Katrineholm.
Tjänsten är placerad i Solna.
Läs om våra villkor och förmåner
Kontakt och ansökan
Vill du veta mer om tjänsten eller rekryteringsprocessen? Kontakta tf enhetschef Johan Gistorp, 08-799 41 67.
Fackliga företrädare är Karoline Gotlén, Saco-S, 08-799 43 61 , och Michael Wallin, ST, 08-799 42 87.
Välkommen med din ansökan senast den 31 januari 2023. Urval kommer att ske löpande.
Mer om oss
Se våra filmer där medarbetare berättar
Vår rekryteringsprocess
Vi undanber oss erbjudanden om annonsering och rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering.