Informationssäkerhetsspecialist

Informationssäkerhetsspecialist

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och lösa en av de största samhällsutmaningarna? Trivs du i en miljö av innovationsanda, framåtdriv och starkt samhällsengagemang? Välkommen att söka dig till statens mest spännande start up - Utbetalningsmyndigheten!

Hos oss får du vara med och bygga upp en ny myndighet från grunden och bidra till att förhindra välfärdsbrott och därigenom den organiserade brottslighetens framväxt. Du får en arbetsgivare som månar om din utveckling och ger dig stort eget ansvar och mandat. Med hjälp av teknik i framkant, innovativa arbetssätt och en bred palett av kompetenser kommer du vara en del av en unik spjutspetsförmåga i det offentliga Sverige.

Om Utbetalningsmyndigheten

Den 1 januari 2024 inrättas Utbetalningsmyndigheten och är en del av en omfattande kraftsamling för att förhindra och motverka organiserad brottslighet och välfärdsbrott. Myndighetens uppdrag är att förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen. Detta kommer göras genom dataanalyser och granskningar av välfärdsutbetalningar samt genom att ansvara för att välfärdsutbetalningar och utbetalningar från skattekontot kan genomföras till vardags, i kris och i krig.

Läs mer här: Inrättande av Utbetalningsmyndigheten - Regeringen.se.

Ansvar och arbetsuppgifter

Du kommer att arbeta på myndighetens säkerhetsstab som ansvarar för Utbetalningsmyndighetens säkerhets- och säkerhetsskyddsarbete. I denna spännande roll kommer du få arbeta med strategiska frågor samtidigt som du stödjer vår verksamhet på nära håll. Som informationssäkerhetsspecialist kommer du vara central i arbetet med att skapa en god säkerhetskultur och säkerställa skyddet för myndighetens tillgångar. Du kommer vara med och forma arbetssättet vid den nya myndigheten samt fördela arbetsuppgifter mellan dig och dina kollegor på säkerhetsstaben. Arbetsuppgifterna kommer bland annat bestå av att:

. ta initiativ för att skapa medvetenhet och engagemang kring säkerhetsfrågor
. utbilda och stödja verksamheterna avseende informationssäkerhet
. forma och vidareutveckla myndighetens styrande och stödjande dokument avseende informationssäkerhet
. ansvara för incidenthanteringsprocessen och koordinera åtgärder vid säkerhetsrelaterade händelser
. leda riskanalyser för att identifiera och hantera potentiella hot och sårbarheter
. ställa säkerhetskrav vid upphandling och samarbeten
. samverka med företag och andra myndigheter
. bedriva omvärldsbevakning inom ditt ansvarsområde

Vi söker dig som har:

. relevant högskoleutbildning eller motsvarande som vi bedömer likvärdig
. minst tre års arbetslivserfarenhet avseende informationssäkerhet
. erfarenhet av att arbeta med ledningssystem för informationssäkerhet
. goda kunskaper om en eller flera standarder avseende informationssäkerhet
. erfarenhet av att skriva styrande dokument
. förmåga att skapa engagemang
. mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift

Det är meriterande om du har:

. erfarenhet av säkerhetsskyddsarbete
. erfarenhet av att arbeta med it-säkerhet
. kompetens inom andra säkerhetsområden
. certifiering inom informationssäkerhet
. arbetat med att ställa säkerhetskrav på underleverantörer
. erfarenhet av arbete i offentlig förvaltning

Egenskaper

Du utgår i din roll alltid från helhetssyn och verksamhetens bästa. Att du har mycket god samarbetsförmåga både med interna kollegor och externt är en självklarhet.
Vidare är det viktigt att du är nyfiken, prestigelös, innovativ och gillar att hitta och prova nya vägar framåt. Du visar mod, tar ansvar och bidrar aktivt till verksamhetens utveckling. Det är samtidigt viktigt att du är stabil, trygg, ansvarsfull och omdömesgill.

De första åren kommer präglas av uppbyggnad och etablering av myndighetens verksamhet. Det innebär att det ställs stora krav på att du kan ta initiativ och tillsammans med kollegorna agera även om förutsättningarna inte är helt klara. Du har ett tydligt fokus på att nå mål och skapa resultat.

I din roll kommer du behandla känsliga och sekretessreglerade uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering och ett högt säkerhetsmedvetande. Du baserar ditt förhållningssätt på de principer som ska prägla all offentlig verksamhet - den så kallade statliga värdegrunden.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Tjänstgöringsorten är i Stockholm. Myndigheten kommer att finnas i moderna lokaler i närheten av Gullmarsplan. Befattningen är placerad i säkerhetsklass vilket kräver svenskt medborgarskap. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Provanställning kan bli aktuellt. Du kan komma att krigsplaceras på myndigheten. Resor i tjänsten kan förekomma.
Är du intresserad?

Vill du veta mer om tjänsten kontakta utredningssekreterare och blivande chef för säkerhetsstaben Ola Sten på telefon 08-405 10 21.. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner för de fackliga organisationerna är Martina Jansson (Saco) telefon 010-3037653, Helen Thornberg (Seko) telefon 08-7914132, Cinnika Lögdqvist (ST) telefon 072-2144005.
Tillträde 1 januari 2024 eller enligt överenskommelse.

Välkommen med din ansökan senast 21 augusti 2023.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet Stockholm
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 juni 2023
  • Ansök senast: 21 augusti 2023

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Dataskyddssamordnare till Nacka Energi

11 maj 2023

11 maj 2023

11 maj 2023