OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du specialist inom informationssäkerhet och har intresse för behörighetsstyrning/ IAM? Vill du bidra till Skatteverkets utvecklingsresa inom säkerhet, digitalisering och ett informationsorienterat arbetssätt? Var med och gör samhället möjligt!
Om jobbet
Som informationssäkerhetsspecialist med särskilt ansvar för behörighetsstyrning/ Identity and Access Management (IAM) säkerställer du att Skatteverket har en övergripande målbild och en effektiv samverkan inom behörighetsområdet, vilket inkluderar identiteter, logiska behörigheter och passage.
Du tar fram övergripande krav som fastställs i policyer och riktlinjer och följer upp att kraven implementeras och omsätts i praktiken. Du leder myndighetens strategiska IAM-forum och deltar i att utveckla vision och målbild, omvärldsbevakning och förutsättningar för en förmågeförflyttning inom området.
Du planerar självständigt ditt arbete och din arbetsdag. Rollen ställer krav på att du kommunicerar tvärfunktionellt med flera olika delar av verksamheten och det finns möjlighet att samverka med andra myndigheter och organisationer. Du arbetar både självständigt och i samverkan med kollegor för att säkerställa att vi som myndighet har en väl fungerande och aktuell behörighetsstyrning.
Du kommer tillhöra säkerhetsenheten på administrativa avdelningen, med valfri placeringsort där Skatteverket har kontor. Säkerhetsenheten består av fem sektioner och vi är ca 60 kollegor.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
Du kan ha arbetat som specialist inom IAM men du kan också vara en specialist inom säkerhet eller informationssäkerhet med förmåga att se helhet och samband.
I det här jobbet ska du:
- vara utvecklingsinriktad och flexibel
- kunna arbeta självständigt och prioritera ditt arbete
- ha förmågan till att bygga nätverk och samarbeta med olika delar av verksamheten
- ha god kommunikationsförmåga och lätt för att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
- ha förmågan att arbeta strukturerat och se helhetsperspektivet
- kunna analysera informationsflöden, se samband, mönster och avgränsa.
Du ska även ha:
- en högskoleutbildning om minst 180 hp inom informationssäkerhet eller annan utbildning som vi bedömer är relevant för tjänsten, alternativt flerårig aktuell och relevant arbetslivserfarenhet
- aktuell och relevant erfarenhet av att arbeta med systematiskt och riskbaserat säkerhetsarbete.
Det är önskvärt att du har aktuell erfarenhet av att arbeta med behörighetsstyrning/ IAM. Det är också önskvärt att du har erfarenhet av att leda samverkan och av att hålla utbildningar, gärna i projektledarrollen eller motsvarande.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.