OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens servicecenter utformar och erbjuder tjänster inom området administrativt stöd till myndigheter i syfte att uppnå sänkta kostnader med bibehållen eller ökad kvalitet för staten som helhet. Myndigheten, med ca 380 anställda, startade den 1 juni 2012 och finns i Gävle (HK), Eskilstuna, Stockholm, Östersund och Göteborg. Vi erbjuder ekonomi- och löneadministrativa tjänster samt e-handelstjänster. Statens servicecenter ska verka för att 50 procent av staten mätt i antalet anställda är anslutna till myndighetens tjänster vid utgången av år 2017. Detta ställer krav på ständig tillväxt av nya kunder, ökad effektivitet och utveckling av nya tjänsteområden. Säkerhetsorganisationen är under uppbyggnad och den sökta befattningen är nyinrättad vilket innebär vissa möjligheter att påverka befattningens innehåll och utformning. Vill du anta utmaningen tillsammans med oss?
Huvudsakliga arbetsuppgifter och ansvar
Anställningen är placerad under generaldirektören och du kommer att arbeta under ledning av säkerhetschefen som även är myndighetens informationssäkerhetschef. Din uppgift blir att leda och samordna arbetet för att på ett strukturerat sätt säkerställa och kontinuerligt vidareutveckla myndighetens informationssäkerhet. I uppgifterna ingår bland annat att:
• Ansvara för etablering, vidareutveckling och förvaltning
av Statens servicecenters ledningssystem för informationssäkerhet (LIS)
• Identifiera behov av och ta fram eller revidera styrande dokument rörande it- och informationssäkerhet
• Leda och samordna arbetet med riskanalyser och informationsklassning
• Verka för ökad kunskap om informationssäkerhet inom myndigheten,
bland annat genom rådgivning och utbildning
• Svara för utvärdering och kontroll av informationssäkerheten
• Bedriva omvärldsbevakning inom området
• Samverka med andra relevanta myndigheter och organisationer.
Kvalifikationer
Vi söker dig som:
• Har examen från högskola eller universitet med inriktning
mot informationssäkerhet, systemvetenskap eller IT.
• Har minst fem års erfarenhet från kvalificerat arbete
inom hela informationssäkerhetsområdet.
• Flerårig dokumenterad och praktisk erfarenhet av att upprätthålla
och utveckla en organisations informationssäkerhetsförmåga.
• Har erfarenhet av arbete i ledande befattning.
• Har gedigen erfarenhet från arbete med informationssäkerhet i
offentlig verksamhet och företrädesvis från statlig myndighet.
• Har mycket goda kunskaper om relevanta författningar och standarder
inom informationssäkerhet som t.ex. SS-ISO/IEC 27000-serien.
Dessutom är det meriterande om du har:
• Certifieringar inom informationssäkerhet,
t.ex. Certifierad informationssäkerhetsarkitekt eller CISM.
• Erfarenhet av arbete med säkerhetsskydd och signalskydd.
• Ett upparbetat personligt nätverk med relevanta statliga myndigheter.
Vidare ska du:
• Vara bekväm med att arbeta självständigt samt ta egna initiativ.
• Vara en god kommunikatör och uttrycka dig mycket väl i tal och skrift.
• Ha en stark integritet och mycket god samarbetsförmåga.
• Skapa och inge förtroende.
Övrigt
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning
med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.
Anställningen innebär en del resande.
Anställningen är 100 % och tillsvidare med önskat tillträde 1 september 2016.
Anställningen är placerad i Gävle eller Stockholm.
Vi tillämpar 6 månaders provanställning.
Du är välkommen in med din ansökan med personligt brev och CV senast den 12 juni 2016.
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Fackliga kontakter Annika Andersson ST tel. 010-456 00 57, Peter Wikander Saco-S tel. 08-665 29 34, Calle Hjelmerus SEKO tel. 026-65 65 83.