OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Det händer mycket positivt i Piteå. Befolkningen ökar, stadskärnan utvecklas och flera intressanta utvecklingsprojekt är på gång. Vi söker dig som vill vara med och bygga framtidens Piteå.
Som medarbetare i Piteå kommun har du drygt 4000 kollegor. Kollegor som varje dag arbetar för att göra skillnad i pitebornas vardag och på ett professionellt och trevligt sätt levererar den service de har rätt till. Vi erbjuder dig en trygg anställning med schyssta villkor och förmåner. Vi hoppas att du vill bli en i gänget på Piteå kommun!
Piteå kommun förnyar kommunens arbete med informationssäkerhet och säkerhetsskydd. Därför söker vi två Informationssäkerhetsstrateger. Tjänsterna är placerade inom kommunledningsförvaltningen på avdelningen för Styrning och ledning. Tjänsterna kommer att dela på ansvarsområdena/arbetsuppgifterna och biträder varandra utifrån den kompetens, erfarenhet och intresseområden.
Vi ser gärna att du är med och bidrar till denna utveckling.
Arbetsuppgifter
Som Informationssäkerhetsstrateg arbetar du nära kommunledningen och politikerna. I tjänsten samarbetar du med andra kompetenser från centrala funktioner, andra förvaltningar samt de kommunala bolagen. Uppdraget innebär ett strategiskt, ett operativt samt ett stödjande ansvar.
• Du arbetar på ett strategiskt plan för att utveckla och dokumentera informationssäkerheten men också stödja, utbilda och kontrollera det systematiska informationssäkerhetsarbetet och dataskydd.
• Du arbetar med att ta fram lösningar för informationssäkerhet i dialog med andra stödjande utvecklingsresurser och den organisation som det berör.
• Du fungerar som kommunens dataskyddsombud/bitr dataskyddsombud där du stödjer organisationen samtidigt som du kontrollerar och följer upp det systematiska dataskyddsarbetet.
• Du har ett övergripande ansvar alternativt ett biträdande ansvar att leda och samordna säkerhetsarbetet för kommunens förvaltningar och bolag. Du ingår i kommunens krisledningsorganisation.
• Du har ett övergripande ansvar alternativt ett biträdande ansvar att leda och samordna kommunens signalskydd.
• Du rapporterar direkt till kommunledning i säkerhetsrelaterade frågor.
Kvalifikationer
Vi söker dig med högskoleutbildning inom informationssäkerhet, informatik, juridik eller annan för området relevant utbildning, gärna med vidareutbildning inom informationssäkerhet. Tidigare erfarenhet från arbete inom informationssäkerhet eller säkerhetsskydd krävs.
Det är meriterande att tidigare ha arbetat i en stor organisation, gärna politiskt styrd.
Som person har du förmåga att kunna leda och samordna aktiviteter och utvecklingsområden. Vi fäster särskild vikt vid att du kan kommunicera enkelt och tydligt på olika nivåer i organisationen. Du är lyhörd och ödmjuk inför den komplexitet det innebär att arbeta i en politiskt styrd organisation som baseras på samarbete och tillit. Du uppvisar ett stort engagemang och tar ansvar för att utföra arbetsuppgifterna. Du är analytisk och processinriktad och kan arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra.
B-körkort krävs.
Övrigt
Tjänsterna är på heltid och tillsvidare. Tillträde enligt överenskommelse.
Tjänsterna är säkerhetsskyddsklassificerade.
Piteå kommun erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete! Vi berättar gärna mer om det vid en intervju.
Ange gärna i din ansökan vilka ansvarsområden som passar din profil bäst.
Välkommen med din ansökan senast 2020-10-18!
Vi undanber oss kontakt från andra annonsörer och konsulterande rekryteringsföretag.