OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kommunstyrelseförvaltningen arbetar med övergripande strategiska frågor med medarbetare med hög kunskapsnivå inom flera olika områden. Förvaltningen präglas av professionalism och hjälpsamhet och arbetar utvecklingsorienterat med många olika uppdrag som kan röra allt som en kommun har inom sitt ansvarsområde. Om du vill jobba på en arbetsplats med kloka och roliga kollegor är det här stället för dig.
Vi erbjuder dig bland annat dessa förmåner
- semesterväxling
- årsarbetstid
- friskvård till förmånligt pris
- hälsofrämjande aktiviteter
- extra semesterdagar när du fyller 40 och 50 år
- personal- och fritidsföreningen Pulsen
Kommunstyrelseförvaltning söker en informationssäkerhetsstrateg med syfte att leda och samordna arbetet med informationssäkerhet. Är du en engagerad och driven person som ser värdet av en väl fungerande informationssäkerhet? Bra! Vi söker dig som vill vidareutveckla vårt informationssäkerhetsarbete.
Gör Sandviken säkert tillsammans med oss!
ARBETSUPPGIFTER
I rollen som informationssäkerhetsstrateg blir din huvudinriktning att leda, samordna och vidareutveckla informationssäkerhetsarbetet i vid bemärkelse inom Sandvikens kommuns förvaltningar och bolag. Du kommer arbeta tillsammans med andra funktioner inom säkerhetsområdet. Tjänsten innebär vidare ett nära samarbete med kommunens IT-säkerhetsansvarige och kommunens dataskyddsombud, olika roller inom verksamhetsutveckling, centrala funktioner inom exempelvis kvalité, juridik, inköp och personal. Det innebär också ett samarbete med externa organisationer som Region Gävleborg, andra kommuner, myndigheter, företag och organisationer.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
• Stödja verksamheten med rådgivning och vägledning gällande lagar som styr informationssäkerheten.
• Genomföra informationsklassning samt risk- och sårbarhetsanalyser.
• Kontrollera och följa upp efterlevnaden av informationssäkerhetsarbetet.
• Arbeta med kontinuitetsplanering inom informationssäkerhetsområdet.
• Delta som sakkunnig i olika projekt/arbetsgrupper.
• Arbeta med att ta fram lösningar för informationssäkerhet i dialog med verksamheter och andra stödjande utvecklingsresurser.
• Ta fram stödmaterial som vägledningar, metoder och utbildningsmaterial samt verka för höjande och upprätthållande av informationssäkerhetsmedvetande.
• Omvärldsbevaka, nätverka och samverka med myndigheter och intresseorganisationer som exempelvis Länsstyrelsen, MSB, SKR och andra kommuner.
• Vara en del av kommunens verksamhetsutvecklingsarbete och få in informationssäkerhetsaspekter i våra olika processer.
För att lyckas i rollen ser vi att du ska ha ledarskapsförmågor och kunna motivera och engagera andra. Du är lösningsorienterad, strukturerad och analytisk. Du har god samarbetsförmåga och förståelse för informationssäkerhetens komplexitet och för kommunens verksamhet. Du är självgående och planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt. Att kommunicera klart och tydligt, både i tal och skrift, är en självklarhet för dig. Det är viktigt att du är lyhörd för verksamhetens behov och kan samarbeta med många olika professioner och grupper.
KVALIFIKATIONER
Du har högskoleexamen inom informationssäkerhet, säkerhet, juridik eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har erfarenhet av att självständigt driva utveckling inom ditt arbetsområde och tilltalas av att jobbet både är strategiskt och operativt.
Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete inom offentlig sektor. Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet.
Rollen är inplacerad i säkerhetsklass, vilket innebär att godkänd säkerhetsprövning inklusive registerkontroll är en förutsättning.
Arbetsgivaren kommer erbjuda utbildningar inom området.
Provanställning kan komma att tillämpas.
ÖVRIGT
Som medarbetare i Sandvikens kommun är du varje dag med och formar vår gemensamma framtid. I ditt arbete får du möjlighet att möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans bidrar vi till välfärd för Sandvikens 39 000 invånare.
I våra verksamheter arbetar 3000 personer inom 370 yrken. Vår vision är ett Sandviken där vi känner oss hemma och gör varandra bättre. Med ett brett utbud av kultur, idrott och upplevelser och med naturen inpå knuten är Sandviken en plats där det är enkelt att trivas.
Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.
Kontaktpersoner på detta företaget
Administrativ chef Ann-Sofie Hedenström
026-241214
VISION Tanja Sjöstrand
026-241100
JUSEK Pia Öström
026-241243
Administrativ chef Ann-Sofie Hedenström
026-24 12 14
Administrativ chef Tommie Floréus
026-241163
EU-strateg Anders Lundell
026-24 02 99
Chef för överförmyndarenheten Ann-Chatrine Hjalmarsson
026-241216