Informationssamordnare till arbete- och välfärdsförvaltningen

Informationssamordnare till arbete- och välfärdsförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 86 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.

Vi söker en informationssamordnare som kommer att arbeta övergripande inom staben på arbete och välfärdsförvaltningen. Om beslut fattas enligt förslag kommer du att ingå i vår utvecklingsenhet som omfattar stödfunktionerna utvecklare, kommunikatör samt samordnare. På staben bidrar vi alla inom våra expertområden för att förvaltningens verksamheter ska kunna utföra sina uppdrag för Kristianstads medborgare.

Vi ser fram emot din ansökan!


ARBETSUPPGIFTER
Som informationssamordnare är du betydelsefull för att höja kvalitetsnivån på förvaltningens informationshantering och informationssäkerhet. Arbetsuppgifterna innebär att ansvara för att lag, avtal, riktlinjer och rutiner följs inom området och att ta initiativ till och skapa effektiva rutiner och arbetssätt. En av dina viktigaste uppgifter initialt är att driva förvaltningens arbete inom informationssäkerhet inklusive dataskydd. Det innebär att du ska genomföra och dokumentera förvaltningens informationsklassningar, göra analyser, konsekvensbedömningar och arbeta med kontinuitetsbehandlingar.

Du ska också bidra med vägledning och praktiskt stöd i informationshanterings- och informationssäkerhetsfrågor och du hanterar förvaltningens dokumenthanteringsplan. Informationssamordnaren är kontaktperson för dataskyddsförordningen och informationssäkerhet på förvaltningen och i det ingår att genomföra konsekvensbedömningar och uppdatera personuppgiftsbehandlingsregister löpande samt handlägga incidentrapportering enligt dataskyddsförordningen/GDPR.

Rollen ska även ansvara för förvaltningens utveckling mot e-arkiv samt genom arkivredogörarna jobba för att arkivering med där tillhörande uppgifter som exempelvis gallring håller lagmässiga krav. Din roll kommer att ha ansvar för att processleda vid förändringar som handlar om säker kommunikation, e-tjänster och dokumenthantering. Förvaltningen arbetar med förstärkt krisberedskap och din roll i detta kommer att vara viktig, såväl när det gäller EU-direktiv som kommunala riktlinjer.

Du förväntas aktivt bidra till att utveckla funktionens strategiska arbete och utforma tjänstens innehåll i samråd med förvaltningsledningen. Du förväntas arbeta med kompetenshöjande internutbildningar och andra informationsinsatser. Arbetet innebär ett nära samarbete med kommunens informationssäkerhetsstrateg men även andra funktioner såsom kommunarkivarie och kommunjurist.


KVALIFIKATIONER
För att axla rollen som informationssamordnare har du en relevant högskoleutbildning inom exempelvis informationssäkerhet, arkivvetenskap eller informatik alternativt annan inriktning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig samt flerårig arbetslivserfarenhet inom arbetsområdet. För att lyckas behöver du god kommunikativ förmåga när det gäller både skriftlig och muntlig framställan.

För att lyckas i rollen ser vi att dina personliga egenskaper har stor betydelse, vilket innebär att du är samarbetsinriktad och motiveras av att arbeta flexibelt och kan ändra arbetssätt beroende på situation. Som person är du noggrann och strukturerad.


ÖVRIGT
Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.

I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.

Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.

Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Sammanfattning

Liknande jobb


Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

23 december 2024

Kanslisekreterare

Kanslisekreterare

20 december 2024

19 december 2024

Nämndsekreterare, vikariat

Nämndsekreterare, vikariat

19 december 2024