OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet med ett övergripande ansvar för folkhälsofrågor. Vårt uppdrag är att främja hälsa, förebygga ohälsa samt skydda mot hälsohot. Myndigheten har omkring 450 anställda och verksamhet bedrivs i Solna och i Östersund.
Enheten för Folkhälsorapportering, vid Avdelningen för Epidemiologi och Utvärdering, ansvarar huvudsakligen för att samla in data, följa upp och rapportera om hälsoutvecklingen och faktorer som påverkar hälsan i såväl befolkningen som i olika befolkningsgrupper samt ansvara för samordningen av detta arbete på myndigheten. Enheten ansvarar också för att driva och utveckla den del av myndighetens verksamhet som rör vetenskapliginformationsförsörjning och informationssökning.
Dina arbetsuppgifter
I rollen som informationsspecialist/bibliotekarie kommer du arbeta med att utföra systematisk informationssökning i nära samarbete med olika projektgrupper på myndigheten. Du kommer också att ge och erbjuda handledning och utbildning i informationssökning och referenshantering. Utvecklingsarbete och löpande uppgifter så som fjärrlån, artikelbeställningar, förvärv av litteratur samt upphandling och administration av e-tidskrifter och databaser blir också en del av ditt arbete.
Din kompetens
Krav för anställning
Vi söker dig som har en akademisk examen inom biblioteks- och informationsvetenskap eller motsvarande samt tidigare erfarenhet av arbete som informationsspecialist/bibliotekarie inom kunskapsbaserade organisationer. Vi ser att du har dokumenterad erfarenhet av avancerad informationssökning i internationella referensdatabaser, erfarenhet av självständigt utvecklingsarbete samt av undervisning och handledning i informationshantering.
Du har god kunskap i referenshanteringssystemet EndNote och god förmåga att uttrycka dig skriftligt och muntligt på både svenska och engelska.
Meriterande
Det är meriterande om du har utbildning inom folkhälsoområdet eller motsvarande. Vi ser också gärna att du har erfarenhet från någon internationell organisation samt av arbete med gradering av kunskapsunderlag och omvärldsbevakning.
Personliga förmågor
Vi ser att du är en person som har god förmåga att ta egna initiativ och att arbeta självständigt. Andra egenskaper som vi lägger vikt vid är att du är resultatinriktad, kommunikativ och har god samarbetsförmåga.
Om anställningen
Du kommer att anställas som handläggare med placering i Östersund. Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde är snarast enligt överenskommelse.
Övriga upplysningar
Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta enhetschef Saman Rashid på telefonnummer 010-205 29 70.
Fackliga företrädare är för SACO Sven Löfdahl,telefon 010-205 24 21, och för ST Anita Ekner, telefon 010-205 24 50.
Vi undanber oss erbjudanden om hjälp med annonsering och rekrytering.
Ansökan
Ansök senast 2015-07-26 via myndighetens hemsida.
Arbetsgivarens diarienummer: 2522-2015.2.1.1