OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Naturvårdsverket söker en informationsspecialist som tillsammans med verksamheten vill utveckla, förvalta och driva myndighetens komplexa och spännande arbete med en öppen och säker informationshantering.
Anställningen är placerad på Verksamhetsstödsenheten, som tillhör Förvaltningsavdelningen. Avdelningen stödjer kontoren i Stockholm och Östersund med frågor kring IT, upphandlingar, administration, lokalfrågor och service, arkiv och registratur. På enheten finns bland annat informations-säkerhetssamordnare, verksarkivarie, registrator och objektspecialist för systemstödet.
Dina arbetsuppgifter
Som informationsspecialist kommer du att vara navet i samverkan mellan bland annat myndighetens informationsägare och en grupp bestående av dataskyddsombud, förvaltningsjurist, informationssäkerhetssamordnare och verksarkivarie med flera. Du kommer att utifrån externa och interna krav fortsätta att driva utvecklingen av, samt förvalta, en öppen och säker informationshantering inom myndigheten.
Du ansvarar för att tillsammans med informationsägare och sakkunniga handläggare identifiera dokumentera och kvalitetssäkra myndighetens informationsmängder och behandlingar av personuppgifter. Du kommer även att arbeta med informationssäkerhetsklassningar och med tillgängliggörande av information
Utifrån din roll kommer du också att samarbeta med verksarkivarien i syfte att möjliggöra en korrekt redovisning av myndighetens allmänna handlingar i enlighet med Riksarkivets föreskrifter.
Din kompetens
För att på ett samordnat och effektivt sätt hantera myndighetens information krävs en utbildningsbakgrund som arkivarie, bibliotekarie eller annan utbildning på högskolenivå som vi bedömer likvärdig. Det är också viktigt att du har ett stort intresse för att arbeta strukturerat med informationshantering utifrån lagar och andra krav.
Har du någon form av juridisk bakgrund ser vi det som en merit. Meriterande är också erfarenhet av att ha arbetat med till exempel projektledning, verksamhetsutveckling, ledningssystem, metadata eller med lagkrav som rör tex informationssäkerhet, behandling av personuppgifter, arkivfrågor, tillgängliggörande av data och information.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du behöver vara drivande, tydlig och bra på att planera och organisera ditt arbete. Tjänsten innebär att du under en stor del av din arbetstid är i nära kontakt med olika handläggare och chefer i verksamheten och därför är det viktigt med god samarbets- och kommunikationsförmåga. Arbetet innebär också att du ibland behöver kunna hitta lösningar i situationer där det inte alltid finns givna ramar. Du ska tycka att det är roligt med både utveckling, förvaltning och att stödja verksamheten då alla delarna är lika viktiga i denna roll.
Om anställningen
Anställningen är en tillsvidare anställning på heltid med placeringsort i Stockholm. Tillträde snarast enligt överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning. Självklart delar du vår värdegrund – att du i ditt arbete är lyhörd, professionell och offensiv.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 19 augusti 2018.
Intervjuer kan komma att hållas innan sista ansökningsdagen.
Kontakt
Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta nedan personer via växeln, tel.nr. 010-698 10 00.
Kenneth Condrup, enhetschef för Verksamhetsstödsenheten
Ingrid Ededahl, gd-stab
Kristina Larsson, facklig representant, ST
Bodil Jansson, facklig representant, Saco
Kontaktpersoner på detta företaget
Eva Thörnelöf
010-698 10 00