OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Att arbeta inom Svenska kyrkan innebär en stor spännvidd; allt från teologi och rättvisefrågor till fastighets- och finansfrågor. Vi bedriver ett långsiktigt arbete, både nationellt och internationellt. Här får du chans att göra verklig skillnad och bidra till en hållbar samhällsutveckling med människovärdet i centrum.
Svenska kyrkan har idag ca 22 000 anställda, varav ca 550 hör till den nationella nivån – kyrkokansliet i Uppsala. Kyrkokansliets uppdrag är att ansvara för frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan. Den nationella nivån är kyrkans röst utåt såväl i det svenska samhället som internationellt.
Kyrkokansliet i Uppsala, avdelningen för gemensamma funktioner
Avdelningen för gemensamma funktioners uppdrag är att effektivisera Svenska kyrkans administrativa resurser. En effektiv samverkan bidrar till att lokala resurser frigörs till Svenska kyrkans kärnverksamhet.
Servicecenter, med ca 10 medarbetare, ansvarar för fastighets- och lokalfrågor, växel samt arbetsplatsanknuten service och kontorsadministrativa frågor till ca 500 medarbetare på kyrkokansliet i centrala Uppsala. Nu utökar vi vårt uppdrag med en funktion som kommer att svara på frågor från allmänheten både via e-post och telefon och förstärker därför vårt team med två resurser. Vi erbjuder ett omväxlande arbete i ständig utveckling.
Arbetsuppgifter:
Du kommer att hantera inkommande frågor och samtal till kyrkokansliet från allmänheten, där en del av svaren finns i den egna funktionen, medan en del frågor måste slussas vidare till rätt instans. Merparten av kontakterna sker via e-post men också via telefon. Som stöd för verksamheten finns en informationsdatabas i vilken man söker fakta och därefter sammanställer svar. I arbetet ingår att hålla denna databas uppdaterad och att till viss del vara delaktig i utveckling av information i andra kanaler. Du ansvarar också som första instans för att svara på frågor i samband med större händelser/katastrofer eller annat oförutsett som händer inom kyrkan eller i omvärlden.
Du är en del av hela servicecenter och kommer tillsammans med enheten vara delaktig i hantering av besök på kansliet av typen studiebesök. I arbetet ingår även att arbeta i växelfunktionen och att koppla samtal vidare ut i organisationen. Du kommer också vara delaktig i andra på enheten pågående projekt/arbetsuppgifter där vi kan identifiera samordningseffekter.
Kvalifikationer:
Du har minst 3-årig gymnasieutbildning, gärna påbyggnadsutbildning inom organisation och samhälle. Du har arbetat några år med liknande arbetsuppgifter och har erfarenhet från arbete i olika system och att söka information. Du har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska. Du har dokumenterat intresse för, och kunskap om, samhällsfrågor och aktuella omvärldsfrågor.
Meriterande är kunskap om Svenska kyrkan och dess organisation.
Du är en lagspelare som uppskattar kontakt med många olika människor i olika sammanhang och situationer. Du har förmåga att hantera alla typer av samtal och klarar situationer när det är mycket att göra. Som person har du förmåga att vara både flexibel och stabil med ett högt ansvarstagande.
Tillträde: Snarast
Närmare upplysningar om tjänsten lämnas av: Enhetschef Maria Nord och gruppledare Rebecca Klöfver. De nås på 018-16 95 00.
Fackliga företrädare är Ulrika Nordenman (VISION), Fredrik Nilsson Björner (Jusek) och Anders Hedman (KyrkA). Samtliga nås med fördel via mail.
Välkommen med din ansökan via knappen nedan. Ansökan ska ha inkommit senast 15 januari 2017. Märk ansökningen med ref.nr 16/68GEF.
Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.
Kontaktpersoner på detta företaget
Maria Rudin
Monica Henning
Gunilla Tegnelöv