OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vid Umeå universitet finns världsledande forskning inom flera områden.Vi erbjuder ett attraktivt utbud av utbildningar och goda studiemiljöer.Campus utgör en inspirerande miljö för de 4 000 anställda och 33 000 studenter som valt oss.För oss är det självklart att sträva efter jämställdhet och mångfald.Vi samarbetar gärna med näringsliv och organisationer i regionen och övriga världen.Tillsammans står vi inför spännande utmaningar och stora möjligheter.Informatör till Konstnärligt campus Diarienummer (dnr): 316-915-10 Konstnärligt campus är en dynamisk och växande del av Umeå universitet och utgör en kreativ internationell miljö för utbildning och forskning.Konstnärligt campus etablerar Umeå som ett uppmärksammat centrum för design, arkitektur och konst och är en stark utvecklingskraft i regionens kulturverksamhet.Tillsammans står vi inför spännande utmaningar och stora möjligheter, inte minst inför Kulturhuvudstadsåret 2014.Vi söker dig som har högskoleutbildning med inriktning mot information/kommunikation eller journalistik.Du har mångårig erfarenhet av informationsarbete, gärna från universitet, kreativa näringar, konstmuseum eller annan kulturinstitution.Du är initiativrik, engagerad, självständig, utåtriktad och analytisk och van att driva flera projekt samtidigt.Du formulerar dig mycket väl i tal och skrift på svenska och engelska.Du har dokumenterad erfarenhet av arbete inom områdena konst, design, arkitektur eller digitala medier.Du kommer att ha huvudansvaret för kommunikation, information och marknadsföring av Konstnärligt campus.Du leder och utvecklar det strategiska kommunikationsarbetet för Bildmuseet, HUMlab-X, Designhögskolan, Arkitekthögskolan och Konsthögskolan.I ditt arbete ingår att initiera, planera och tillsammans med enheternas personal genomföra och följa upp informations-, kommunikations- och marknadsföringssatsningar rörande såväl campus som de ingående enheterna.Du kommer bland annat att arbeta med att upprätta kommunikationsstrategier och -planer vara drivande i implementering och uppföljning av dessa.I arbetet ingår även strategisk för de olika enheterna på Konstnärligt campus, och planering inför Bildmuseets flytt och nystart på Konstnärligt campus, att bearbeta media inför utställningar och andra evenemang ?såväl platsbundna som digitala ?på campus, att informera om forskning, utbildning och innovationer, marknadsföra campus nationellt och internationellt, samt samordna större besök till och visningar av Konstnärligt campus.Arbetet ställer krav på integritet i kombination med lyhördhet och god samarbetsförmåga.Anställningen förläggs vid Bildmuseet, men omfattar arbete vid Designhögskolan, HUMlab-X, Arkitekthögskolan och Konsthögskolan.Du samverkar även med universitets övriga informatörer på fakultetsnivå och central nivå.Tillträde 1 mars 2011.Närmare upplysningar lämnas av Bildmuseets t.f.Din ansökan skall vara inkommen till Umeå universitet senast 2010-11-11.