OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du ingenjör med erfarenhet inom radiokommunikation? Vill du utvecklas inom området spektrumförvaltning? Då kan du vara den handläggare vi söker!
PTS arbetar för att alla ska ha tillgång till bra telefoni, bredband och post. Vi strävar efter att vara en av Sveriges bästa arbetsgivare, och har på senare år tilldelats utmärkelser som kvitto på vårt arbete som du kan läsa mer om på vår webbplats.
Avdelningen för resursförvaltning söker en ingenjör till enheten för spektrumtillstånd.
Vad ska jag jobba med?
Specifika arbetsuppgifter kan vara att:
• Handlägga tillståndsärenden, främst inom området mobil radio (maritim, landmobil, luftfart) men även andra radioområden kan bli aktuella
• Samarbeta med svenska och utländska myndigheter och andra organisationer inom området
• Medverka i andra uppgifter på enheten och avdelningen som t.ex. långsiktig frekvensplanering och metodutveckling och processutveckling.
• Delta i radiorelaterade och it-relaterade utredningar och utvecklingsprojekt mm.
• Svara på frågor från allmänheten i telefon och mail
• Hantera begäran om allmän handling
• Delta i myndighetens arbete
• Tjänsteresor kan förekomma
Vem söker vi?
• Civilingenjör, högskoleingenjör eller motsvarande goda kunskaper i radio/telekommunikation
• Relevant utbildning eller erfarenhet inom radiokommunikation
• Förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift på svenska och engelska
Det är meriterande om du har erfarenhet av och/eller teoretiska kunskaper i radiokommunikation, t.ex. landmobil-, båt- eller flygradio, mobiltelefoni, såsom t.ex. frekvensplanering, täckningsberäkningar och störningsberäkningar.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och för rollen är det viktigt att du är analytisk och lösningsorienterad samt tycker om att ta egna initiativ till förbättringar. Du anser dig själv flexibel och prestigelös.Vidare tycker du om att samarbeta med andra och har en mycket god samarbetsförmåga. Självklart är du intresserad av att utvecklas inom spektrumförvaltning.
Var på PTS ska jag jobba?
Resursförvaltning verkar bl.a. för att maximera samhällsnyttan av radiospektrum över tid. Avdelningen arbetar för att möjliggöra användningen av säkra, prisvärda och effektiva radiobaserade tjänster och produkter för slutkonsumenter och andra radioanvändare. Avdelningen består av en ledningsgrupp samt fem enheter, varav en är enheten för spektrumtillstånd.
Enheten för spektrumtillstånd ansvarar för tillståndsgivning för att få använda radiosändare.
Hur är det att jobba på PTS?
Hos oss får du jobba på en modern myndighet med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället. Vår verksamhet präglas av den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du hos oss verkar i en innovativ och kreativ miljö.
Vi är angelägna om att våra medarbetare mår bra och har förutsättningar att uppnå goda arbetsresultat. Friskvård är en del av arbetet och en god balans mellan arbete och fritid är viktigt för oss.
För att bidra till vår kultur värdesätts förmågor kring flexibilitet, initiativrikedom och samarbete. Vi kan på så sätt utveckla verksamheten och trivas ihop, vilket är en förutsättning för att uppnå våra höga ambitioner som arbetsplats.
Om anställningen
Tjänsten är ett vikariat till 28 februari 2022, med eventuell möjlighet till förlängning. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse. Tjänsten är placerad i säkerhetsklass och säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt säkerhetsskyddslagen.
Hur ansöker jag?
Välkommen med din ansökan nedan senast 29 november 2020.
För mer information kontakta HR-specialist Linn Arnewing på tel. 08-678 57 01 eller biträdande enhetschef Lena Liman på tel. 08-678 57 40.
För kontakt med våra lokala fackliga arbetstagarorganisationer maila till saco@pts.se eller st@pts.se.
Här kan du läsa mer om hur PTS registrerar dina personuppgifter.