OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bidra till myndighetens framåtriktade arbete inom normering och kunskapsutveckling?
Strålsäkerhetsmyndigheten arbetar pådrivande och förebyggande för att skydda människor och miljö från oönskade effekter av strålning. Våra cirka 300 medarbetare har djupa och breda kunskaper inom strålskydd och kärnsäkerhet. Myndigheten arbetar aktivt med informationssäkerhet, säkerhetskultur och civilt försvar. Myndigheten har kontor i Katrineholm, Göteborg och Solna. Du som söker tjänsten kan välja att vara placerad i Solna eller Katrineholm.
Avdelning Normering och Kunskapsutveckling har en central roll i att driva myndighetens policy-, regel- och kunskapsutveckling bland annat inom strålskydd, kärnkraftsäkerhet och slutförvar.
I avdelningen uppdrag ingår:
• regel- och policyutveckling inom EU och internationellt
• regel- och policyutveckling nationellt
• verksamhet med forskningsfrågor
• utredningsunderlag samt stöd inom strålskydd, kärnkraftssäkerhet och slutförvar
• strategisk och operativ kommunikation
Avdelningen finns representerad i Katrineholm och Solna och består för närvarande av drygt 80 medarbetare, sju enhetschefer och en avdelningschef. Nu behöver vi komplettera avdelningen med en avdelningssamordnare, tjänsten är placerad i avdelningsstaben.
Samhällsviktiga arbetsuppgifter
Arbetet kommer bedrivas i nära samarbete med avdelningschefen och avdelningens enhetschefer.
Vi erbjuder dig ett arbete där du får:
• ett brett ansvarsområde som är både strategiskt och operativt med fokus på samordning av planering och uppföljning av avdelningens verksamhet
• samordna, sammanställa och författa texter för avdelningen, till exempel årsredovisning och andra myndighetsgemensamma rapporteringar
• samordna avdelningens verksamhetsutveckling och bidrag inom myndighetens strategiska utvecklingsagenda samt vara kontakt mot övriga avdelningar i gemensamma frågor
• vara avdelningens kontaktperson gentemot avdelningen Myndighetstöd i frågor som rör ekonomi, verksamhetsplanering och löpande uppföljning
• samverka med motsvarande funktioner på andra avdelningar bland annat i syfte att utveckla en enhetlig styrning över hela myndigheten
• bidra till att vidareutveckla avdelningens interna processer och arbetssätt för ledning och styrning
Kvalifikationer
Vi söker dig som har
• akademisk utbildning inom till exempel ekonomi, naturvetenskap, statsvetenskap, samhällsvetenskap eller annan inriktning som myndigheten bedömer relevant för tjänsten
• flerårig erfarenhet som samordnare, projektledare, verksamhetscontroller eller andra för tjänsten relevanta roller
• arbetat inom offentlig förvaltning
• dokumenterad god förmåga av att sammanställa och skriva texter på svenska, exempelvis rapporter eller årsredovisningar (bifoga exempel på författat textmaterial i din ansökan)
• god förmåga att uttrycka dig på svenska, i både tal och skrift
Det är meriterande om du har
• erfarenhet av en ledande och/eller samordnande roll eller funktion där du drivit egna projekt
• erfarenhet av att ha arbetat med verksamhetsplanering och verksamhetsuppföljning
• arbetat i en stabsfunktion i samarbete med ekonomicontroller eller liknande
• vana av arbete i planerings- och uppföljningssystem samt dokument- och ärendehanteringssystem
• förståelse för den statliga budgetprocessen
• erfarenhet av verksamhetsutveckling, gärna kopplat till verksamhetsstyrning
• kunskaper om myndighetens verksamhetsområden
• god förmåga att uttrycka dig på engelska, i både tal och skrift.
För att fungera bra i rollen som avdelningssamordnare behöver du
• kunna planera, organisera och ta ansvar för arbetsuppgifter på ett effektivt sätt
• ha mycket god samarbetsförmåga
• ha mycket god förmåga att engagera andra personer och skapa delaktighet i processer för att skapa effektiv framdrift i arbeten
• ha analytisk förmåga och att kunna lösa problem samt se logik och samband ur ett brett och långsiktigt perspektiv
Vi förutsätter att du har en hög säkerhetsmedvetenhet och att du kan arbeta enligt myndighetens värdegrund, såväl som den statliga värdegrunden.
Anställningsvillkor
Anställningen är en tillsvidareanställning med start enligt överenskommelse. Vi tillämpar som regel sex månaders provanställning.
Du kan komma att krigsplaceras och ingå i myndighetens krisorganisation. Befattningen är säkerhetsklassad, vilket innebär säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585), vilken genomförs innan beslut om anställning fattas. Svenskt medborgarskap krävs för tjänsten.
Vi erbjuder dig
Förtroende och utrymme att använda och utveckla din spetskompetens i komplexa frågor med långsiktig betydelse för människor, samhälle och miljö.
Hos oss har du flexibel arbetstid och möjlighet att arbeta på distans. För att du ska kunna ta ansvar för din hälsa erbjuder vi friskvårdstimme och friskvårdsbidrag samt subventionerad sjukvård och läkemedel.
Läs mer om våra villkor och förmåner
Kontakt och ansökan
Vill du veta mer om tjänsten eller rekryteringsprocessen? Kontakta tf avdelningschef Per Seltborg, telefon 072-181 16 84
Fackliga företrädare är Karoline Gotlén, Saco-S, 08-799 43 61, och Michael Wallin, ST, 08-799 42 87.
Välkommen med din ansökan via vår hemsida senast den 3 oktober 2023
Bra att veta
Se våra filmer där medarbetare berättar
Vår rekryteringsprocess
Vi undanber oss erbjudanden om annonsering och rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering.