OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Digitala landsbygder
Välkommen att söka jobbet som projektledare för Digitala Landsbygder. Vi erbjuder en unik tjänst, på ett unikt servicekontor med unika landsbygder som arbetsfält. Målet med projektet är att stärka den digitala delaktigheten på Gällivares landsbygder. Detta görs genom events, rådgivning, kurser och samverkan med aktörer inom fältet. Syftet är således att förbättra möjligheter för aktörer och invånare att leva, bo och verka på våra landsbygder. En pusselbit i utvecklingen för levande landsbygder. Projektet är finansierat genom Lokalt Ledd Utveckling i området Leader Polaris.
Om oss
Din arbetsgivare är föreningen Soutujärvibygden i Utveckling eko.för. En engagerad blandning av personer med olika kompetenser som bidrar till utveckling av bygden.
Föreningen är en paraplyförening, som ska utgöra stöd och en resurs för bygdens utveckling genom att tillhandahålla samhällsservice och annan service som gynnar bygdens innevånare och besökare. Arbetet görs i samverkan med bygdens boende, föreningar och företag. En av föreningens huvudverksamheter är servicekontoret. Dina kollegor och stöttepelare är en ekonom och en landsbygdsutvecklare, tillsammans delar vi bland annat på det administrativa arbetet i projektet.
Om jobbet
Du kommer att starta upp och driva projektet Digitala landsbygder. I arbetet ingår det dels att utveckla metoder, kurser och events för att öka den digitala delaktigheten bland invånare på Gällivares kommuns landsbygder, dels att planera och genomföra strategiskt arbete för vidareutveckling av formerna för digital delaktighet. Tjänsten utgörs alltså av en praktisk och en strategisk del, det bästa av två världar.
Tjänsten är stationerad på servicekontoret i Skaulo, men arbetet genomförs på hela Gällivares kommuns landsbygder. I tjänsten ingår således resande, mestadels inom kommunen men det förekommer även regionala och nationella resor, i den mån det är möjligt under nuvarande pandemi. Vissa möten och aktiviteter sker kvällstid.
Tjänsten är projektfinansierad ett år med planerad ansökan om förlängning med ytterligare ett år. Förhoppningen är att projektet blir en självklar del av servicekontorets verksamhet i framtiden.
Kompetenser vi efterfrågar:
- Goda kunskaper inom projektledning och projektredovisning.
- Goda digitala kunskaper är en självklarhet och du ska vara nyfiken på utvecklingen inom fältet.
- Kunna förmedla kunskap om digitala tjänster och funktioner på ett trevligt och anpassat sätt efter olika målgrupper.
- Marknadsföring av projektet och dess aktiviteter.
- Gärna lokal kännedom, men inget krav.
- Relevant arbetslivserfarenhet, inom digitala verktyg/tjänster, landsbygdsutveckling och/eller utbildning.
- Lätt att skapa kontakter och upprätthålla de.
- Fördelaktigt är att projektledaren har kunskap om landsbygder, utveckling av dessa samt vetskap om hur samhället präglas av urbana normer.
Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper då vi värnar om ett arbetsklimat som bygger på ett stort engagemang, nyfikenhet och intresse.
Din profil – du är
En person som gillar människor och är initiativtagande och engagerad. Kreativ, kommunikativ och lösningsorienterad tror vi är fördelaktigt i detta projekt, då evenemang och kurser ska planeras och genomföras. Du är strukturerad då du är huvudansvarig för projektredovisningen.
Välkommen med din ansökan
Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver dig själv och vad du kan bidra med. Om du har frågor kontakta gärna Emma Wallin via e-post info@soutujarvi.se eller telfonnr. 073- 806 76 15. Svarar under servicekontorets öppettider, se dessa via hemsidan soutujarvi.se