Inköpare

Inköpare

Arbetsbeskrivning

Botkyrka kommun är den femte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda-Norsborg, Tullinge, Tumba och Vårsta-Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 95 000 invånare och cirka 6 000 medarbetare.


Kommunledningsförvaltningen ansvarar för styrning, ledning och samordning i kommunen. Vi bidrar till att visioner och politiska beslut blir verklighet. Vi är drygt 200 medarbetare med specialistkunskaper inom bland annat ekonomi, HR, kommunikation, utveckling och förvaltning, digitalisering, juridik, platsutveckling och trygghets- och säkerhetsfrågor.



Tjänsten och arbetsuppgifterna
Upphandlingsenheten vid Kommunledningsförvaltningen ansvarar för att genomföra samtliga upphandlingar åt kommunens förvaltningar.

Vår verksamhet bedrivs med tydligt kundfokus. Som stöd i upphandlingsarbetet använder vi oss av Kommers, ett modernt upphandlingssystem, och har sedan två år tillbaka infört elektronisk handel i hela kommunen. Vår uppgift är att utveckla och strategiskt hantera den sammanlagda inköpsvolymen som för kommunen uppgår till cirka 2,3 miljarder.

Upphandlingsenheten har idag 20 medarbetare, som tillsammans driver och utvecklar upphandlings- och inköpsverksamheten med målet att vara en spjutspets i den offentliga upphandlingen. Vi har infört kategoriansvar som innebär att vi fördjupar oss inom respektive kategori för att jobba mer proaktivt gentemot våra kunder med ett helhetsperspektiv.

Nu söker vi två nya kollegor till rollen som inköpare på den centrala upphandlingsenheten. Fokus kommer att vara ett verksamhetsnära stöd i mer operativa inköpsfrågor. Det är en ny roll för oss i Botkyrka kommun och du kommer inledningsvis att vara delaktig i att utforma rollen och arbetssätt.

De operativa inköparna ingår i gruppen för inköp och upphandling, vilket innebär att du arbetar nära de upphandlare som upphandlar ramavtalen. I det operativa inköpsarbetet behöver det utvecklas och etableras ett nära samarbete med kravställare i verksamheten, som är ansvariga för att beskriva sina behov och formulera krav på de varor och tjänster som köps in.

För att underlätta kontakterna med förvaltningarna kommer du i din roll som operativ inköpare agera som kontaktperson för utpekade förvaltningar.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att:
• genomföra direktupphandlingar över 100 000 kr
• genomföra förnyade konkurrensutsättningar på ramavtal
• genomföra avrop och mer komplicerade beställningar på ramavtal samt vid behov upprätta avropsavtal
• bistå upphandlare vid avtalsförvaltning såsom hantering av förlängningar och prisjusteringar
• löpande bevaka, besvara och vid behov fördela vidare frågor som inkommer till funktionsbrevlådan



Vi erbjuder dig
Vi arbetar konsultativt och värdesätter kvalitet och serviceanda. Vi arbetar i projektform tillsammans med uppdragsgivaren och du kommer också att delta i interna utvecklingsprojekt.

När du börjar hos oss kommer du att få en introduktion i arbetet och en fadder som du kan vända dig till. Vi arbetar parvis med vissa större upphandlingar och stöttar varandra i det dagliga arbetet.

Botkyrka kommun erbjuder stor flexibilitet i arbetet för att anpassa till våra medarbetares behov och förutsättningar. Vi har årsarbetstid och goda möjligheter till arbete på distans när verksamheten möjliggör det. Du kan läsa mer om våra förmåner och villkor längre ned i annonsen.

Du som söker till oss
Nu söker vi dig som har eftergymnasial utbildning inom ekonomi, inköp eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer relevant.

Krav är även att du har:
• kunskap och erfarenhet av arbete med motsvarande former av operativa inköp i privat eller offentlig sektor.
• god it-vana och erfarenhet av att arbeta med digitala verktyg
• kommunicerar väl i tal och skrift i det svenska språket

Vi ser det som meriterande om du har kunskaper inom rutiner och arbetssätt inom ramen för offentlig upphandling. Det är även en bra erfarenhet om du har arbetat i kommunal verksamhet tidigare. Vi använder upphandlingssystemet Kommers och ser gärna att du har kunskap i hur det fungerar eller andra digitala upphandlingssystem.

Vem är du? För oss är dina personliga egenskaper viktiga och vi söker dig som är resultatorienterad och självgående. För dig är det naturligt att bygga relationer och samarbeta och du är serviceinriktad i dina kontakter med uppdragsgivare och beställare.

För att lyckas i rollen behöver du vara strukturerad i ditt arbete och att för kunna hantera ändrade förutsättningar är flexibilitet och lösningsorienterad också beskrivande för dig.

Om oss

Botkyrka är en kommun full av kontraster där storstadens förortsmiljö möter landsbygdens skogar, ängar, sjöar och havskust. I vår kommun talas ungefär 100 olika språk och här lever människor med bakgrund från världens alla hörn.


Vi strävar efter att Botkyrkaborna ska vara delaktiga i kommunens utveckling och det är deras behov, rättigheter och förutsättningar som leder oss i arbetet. Vi har medborgarens fokus i allt vi gör.


Vi är öppna, ansvarstagande, modiga och energiska och letar alltid efter nya kollegor som vill vara med och skapa framtidens Botkyrka. Vi erbjuder en inspirerande arbetsplats full av möjligheter där vi tillsammans skapar de bästa förutsättningarna för en hållbar framtid.


Är du vår nästa kollega? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom!


Förmåner

Du som medarbetare är det viktigaste vi har för att vi ska kunna utföra vårt uppdrag. Vi erbjuder därför en rad förmåner utöver den individuella lönen - för ett hållbart arbetsliv. Läs mer här: https://www.botkyrka.se/jobb-och-vuxenutbildning/att-arbeta-pa-botkyrka-kommun/jobba-tillsammans-med-oss/villkor-och-formaner


Botkyrka kommun arbetar med kompetensbaserad rekrytering för att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och därmed motverka diskriminering. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och undanber oss kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Anna Giotas Sandquist
08-530 613 71
HR-specialist Catarina Karlsson
08-530 610 27
Fackliga företrädare
Nås via växeln, 08-530 610 00
Tillträdande chef för kommunledningsförvaltningens Anna Giotas Sandquist
08-530 613 71
Erbjudanden från annonsörer och rekryteringsföre

Näringslivschef Anna Anderberg

Utvecklingsledare Rebecka Hagman

Upphandlingschef Anders Kuylser
08- 530 611 49

Sammanfattning

Besöksadress

14785 TUMBA
None

Postadress

Munkhättevägen 45
TUMBA, 14785

Liknande jobb


Inköpare

Inköpare

15 november 2024

Teknisk inköpare till projekt i Uppsala

Teknisk inköpare till projekt i Uppsala

15 november 2024

Operativ Inköpare

15 november 2024