OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Försvarsmakten - Vi försvarar Sverige, landets intressen, vår frihet och rätt att leva som vi själva väljer! Vill du bli en del av Försvarsmakten ”så att livet kan fortsätta som vanligt”?
Är du intresserad av att arbeta i en stor, välutvecklad inköpsorganisation och vara med och göra Försvarsmakten till Sveriges bästa arbetsgivare samt bidra till ett starkare försvar? Då finns det en plats för dig vid avdelningen Arbetsplatsservice vid Inköpsenheten för Försvarsmaktens Logistik, FMLOG.
Befattningen erbjuder
Hos oss får du möjlighet att arbeta med spännande arbetsuppgifter och utveckla dig inom området inköp med fokus på affärsmässighet. Vi värdesätter ömsesidigt förtroende och hos oss får du både ett eget ansvar och goda möjligheter att jobba i team. Våra medarbetare är viktiga för oss och du kommer att tillhöra ett väl sammansvetsat team som arbetar prestigelöst och hjälps åt för att skapa så goda affärer som möjligt. Förutom spännande arbetsuppgifter har vi andra fina förmåner inom Försvarsmakten. En mycket uppskattad förmån är exempelvis möjlighet till friskvård på arbetstid tre timmar i veckan. Vi arbetar hårt för att nå våra mål samtidigt som vi värdesätter och arbetar för god och hälsosam balans mellan arbete och fritid.
Kort om förbandet, enheten och avdelningen
FMLOG stödjer övriga krigsförband i Försvarsmakten i att utföra sina uppgifter i alla beredskapsnivåer. Vi bidrar till en ökad uthållighet genom planera, anskaffa, förrådshålla, leverera och samordna behovet av förnödenheter, transporter och servicetjänster. FMLOG har en bred kompetens inom civil och militär expertis som bidrar till en hög leveranssäkerhet och tillgänglighet. Förbandet består av sju stycken enheter varav Inköpsenheten är en av dem.
Inköpsenheten är Försvarsmaktens specialister inom inköp som har till uppgift att sammanhålla och genomföra Försvarsmaktens inköp. Anskaffning av varor och tjänster från extern leverantör upphandlas och samordnas av Inköpsenheten för att Försvarsmakten ska kunna bedriva verksamhet effektivt. Enheten arbetar utifrån kategoristyrt arbetssätt och ansvarar för leverantörskontakter från marknadsdialog till förvaltning och uppföljning. Avdelningen Arbetsplatsservice är en av enhetens sju avdelningar och bedriver sin verksamhet från orterna Boden samt Skövde.
Arbetsuppgifter
Som inköpare arbetar du med operativt inköp inom utpekade kategorier. Det innebär bl.a. att genomföra avrop från avtal samt upphandlingar under direktupphandlingsgränsen enligt gällande lagar, beslut, rutiner och instruktioner. I tjänsten ingår det även att utreda inkomna uppdrag, skicka ut offertförfrågningar, ha leverantörskontakter, skapa inköpsordrar, ta emot ordererkännande m.m. En annan viktigt del i arbetet är kundkontakten och att informera beställande kunder om lagar, beslut, rutiner och instruktioner. Denna tjänst avser framförallt inköp av varor och tjänster kopplade mot det underhåll, såväl förebyggande som avhjälpande, som Försvarsmaktens Verkstäder kontinuerligt genomför.
KRAV
Kvalifikationer
• Du har examen från treårigt gymnasium med inriktning mot ekonomi, inköp, natur, teknik, eller samhällskunskap, alternativt motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt.
• Du har kunskaper i MS Office (Powerpoint, Excel, Word).
• Du har förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och på engelska.
Personliga egenskaper
Som inköpare krävs det att du har gott omdöme, är serviceinriktad och duktigt på att prioritera. Arbetet utförs ofta i samverkan med andra kollegor och du ska vara bra på att samarbeta samt tycka om att arbeta i team. Det krävs även att du kan arbeta självständigt där du är resultatinriktad, uthållig, kvalitetsmedveten och klarar av att arbeta med flera uppgifter samtidigt under tidspress. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
MERITERANDE
Det är meriterande om du har någon eller några av dessa erfarenheter:
• Eftergymnasial utbildning med kommersiell inriktning eller motsvarande kompetens som vi anser likvärdig.
• Erfarenhet av inköps- eller upphandlingsuppgifter.
• Erfarenhet av affärssystem SAP.
• Erfarenheter från arbete inom industri och/eller varor och tjänster för industrin.
Övrigt
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med 6 månaders provanställning. Placeringsort är Boden. Tillträde snarast enligt överenskommelse.
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta Urban Bengtsson, Avdelningschef Arbetsplatsservice telefon 070-284 7700 eller Pernilla Berger, Kategoriledare, 070-982 51 60.
Fackliga företrädare
SACO – Madeleine Bagge, SEKO – Pia Almström, OFR/S – Kjell Tetzlaff samt OFR/O – Arne Nilsson. Samtliga nås via växeln: 08-788 75 00.
Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan senast 2022-09-09. Din ansökan ska innehålla CV samt ansökningsbrev där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning.
Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats.
--------------------------------------------------------
Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet:
FMLOG stödjer krigsförband i att utföra sina uppgifter i alla beredskapsnivåer. Vi bidrar till ökad uthållighet genom att planera, förrådshålla, leverera och samordna behovet av förnödenheter och transporter.
FMLOG:s unika kompetens med civil och militär expertis bidrar till leveranssäkerhet och tillgänglighet.
Tillsammans tillser vi att Försvarsmaktens operativa förmåga nationellt och internationellt bibehålls.
I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård samt bra balans mellan arbete och privatliv.
En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap.
Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning.
Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas.
Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.