Inköpare

Inköpare

Arbetsbeskrivning

Vill du ha meningsfulla arbetsuppgifter som gör skillnad i människors liv? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom!


Botkyrka kommun är den sjätte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda, Norsborg, Tullinge, Tumba, Vårsta och Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 95 000 invånare och drygt 6 400 medarbetare.


Kommunstyrelseförvaltningen ansvarar för styrning, ledning och samordning i kommunen. Vi bidrar till att visioner och politiska beslut blir verklighet. Vi är drygt 250 medarbetare med specialistkunskaper inom bland annat ekonomi, HR, kommunikation, utveckling och förvaltning, digitalisering, juridik, platsutveckling och trygghets- och säkerhetsfrågor.



Tjänsten och arbetsuppgifterna
Upphandlingsenheten vid Kommunstyrelseförvaltningen ansvarar för att genomföra kommunens samtliga upphandlingar.

Vår verksamhet bedrivs med tydligt kundfokus. Som stöd i upphandlingsarbetet använder vi oss av upphandlingssystemet Kommers och vi har infört elektronisk handel i hela kommunen. Vår uppgift är att utveckla och strategiskt hantera den sammanlagda inköpsvolymen som för kommunen uppgår till cirka 2,4 miljarder per år.

Upphandlingsenheten har idag drygt 20 medarbetare. Tillsammans driver och utvecklar vi upphandlings- och inköpsverksamheten med målet att vara en spjutspets i den offentliga upphandlingen. Vi arbetar med kategoristyrning som innebär att vi fördjupar oss inom respektive inköpskategori för att jobba mer proaktivt gentemot våra interna beställare och leverantörer.

Vi söker nu en inköpare till upphandlingsenheten. Fokus för tjänsten kommer att vara ett verksamhetsnära stöd i mer operativa inköpsfrågor till kommunens förvaltningar. Du ingår i upphandlargruppen, rapporterar till kommunens upphandlingschef, och kommer vara en av tre inköpare på enheten.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer vara:

- Att genomföra direktupphandlingar över 100 000 kr
- Att genomföra förnyade konkurrensutsättningar på ramavtal
- Att genomföra avrop och mer komplicerade beställningar på ramavtal samt vid behov upprätta avropsavtal
- Att ge råd och stöd i upphandlings- och avropsfrågor
- Att löpande bevaka, besvara och vid behov fördela vidare frågor som inkommer till funktionsbrevlådan

De operativa inköparna ingår i gruppen för inköp och upphandling, vilket innebär att du arbetar nära både upphandlare och inköpscontroller. I det operativa inköpsarbetet krävs ett nära samarbete med kravställare på förvaltningarna som är ansvariga för att beskriva sina behov och formulera krav på de varor och tjänster som ska köpas in.

Vi erbjuder dig
Vi arbetar konsultativt och värdesätter kvalitet och serviceanda. Vi arbetar i projektform tillsammans med uppdragsgivaren och du kommer också att delta i interna utvecklingsprojekt.

Botkyrka kommun erbjuder stor flexibilitet i arbetet för att anpassa till våra medarbetares behov och förutsättningar.
Vi har årsarbetstid och goda möjligheter till arbete delvis på distans när verksamheten möjliggör det. Vi erbjuder friskvårdsbidrag samt att du har möjlighet både till semester- och löneväxling.

Du som söker till oss
Vi söker dig som har en eftergymnasial utbildning inom ekonomi, inköp, teknik eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer relevant.

Krav är även att du har:

- God kunskap om offentlig upphandling (LOU).
- Kunskap och erfarenhet av arbete med motsvarande former av operativa inköp i privat eller offentlig sektor.
- God it-vana och erfarenhet av att arbeta med digitala verktyg.
- Kommunicerar väl i tal och skrift i det svenska språket.


Vi ser det som meriterande om du har:

- Kunskaper och erfarenhet om rutiner och arbetssätt inom ramen för offentliga inköp.
- Erfarenhet av politisk styrd organisation.
- Tidigare erfarenhet av att utveckla inköpsarbete genom införande av nya arbetssätt, till exempel DIS.
- Erfarenhet av IT-upphandlingar och/eller entreprenadupphandling.
- Erfarenhet av projektledning.


För oss är dina personliga egenskaper viktiga och vi söker dig som är resultatorienterad och självgående. För dig är det naturligt att bygga relationer och samarbeta och du är serviceinriktad i dina kontakter med uppdragsgivare och beställare. För att lyckas i rollen behöver du kunna hantera ett högt tempo och vara strukturerad i ditt arbete samt flexibel för att hantera ändrade förutsättningar.

Sammanfattning

Liknande jobb


24 november 2024

Inköps och e-handelsexpert

Inköps och e-handelsexpert

22 november 2024

Sourcing Manager Software

Sourcing Manager Software

22 november 2024

22 november 2024