OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker en Inköpare Bioenergitjänster för att ingå i ett dynamiskt team av erfarna inköpare inom Stora Enso Sourcing och Logistics. Du kommer att rapportera till Sourcing director Sweden. Flexibel placering i Sverige.
Karriär för ett bättre klimat. Varje dag.
Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper och med detta en del av bioekonomin. Stora Enso är även en av världens största privata skogsägare. Vi är övertygade om att allt som tillverkas av fossilbaserade material i dag kan tillverkas av träd i morgon. Hållbarhetsaspekten är djupt förankrad i vår affärsstrategi och våra ansvarsfulla affärsrutiner.
Stora Enso Sourcing and Logistics är en centralt ledd organisation som speglar den övergripande företagsstrukturen och tar hänsyn till både företagets och lokala behov. Organisationen styrs av tydliga strategier som fokuserar på att vara en föregångare när det gäller globalt ansvarstagande, inköp av krävande kvalitet till så låga kostnader som möjligt, drivande av innovationer och samarbete med leverantörer med en tydlig strävan efter ständiga förbättringar och inköp från bästa partner.
Vad vi erbjuder
Som Inköpare Bioenergi kommer du att ansvara för att förhandla om lokala kontrakt och hantera engångsinköp av investeringar.
De viktigaste inköpsområdena är:
- Insamling av skogsrester efter avverkning.
- Flisning av skogsrester.
- Transporter av biobränsle
- Terminalhantering
Med målet att stödja den dagliga verksamheten, minska inköpsutgifterna och sänka OWC kommer du också att bidra till utvecklingen av funktionen med bästa praxis.
I dina huvudsakliga ansvarsområden ingår också att delta i utvecklingen av lokala inköpsplaner, planera och genomföra förhandlingar inom givna ramar och riktlinjer, registrera resultaten av genomförda inköpsprocesser och eventuella klagomål på ett lättillgängligt och systematiskt sätt, hantera kontraktshantering för att säkerställa användning, utveckling enligt behov och hjälp med eventuella krav, vidta korrigerande åtgärder vid behov och upprätthålla en stor databas med leverantörer och kontakter inom affärsområdet. Detta är ett utmärkt tillfälle för någon som vill utveckla sina yrkeskunskaper ytterligare och arbeta för en hållbar framtid.
Vad vi erbjuder
Vi anser att våra anställda är nyckeln till vår framgång. Vi erbjuder ett totalt belöningspaket för att engagera och motivera våra anställda, som omfattar delar som kompensation, förmåner, yrkesmässig utveckling, tillväxtmöjligheter, erkännande och välbefinnande. När du ansluter dig till oss kommer du att få vara en del av den resa Stora Enso befinner sig på - en omvandling från ett traditionellt skogsindustriföretag till ett tillväxtföretag inom förnybara material - en bransch med stor potential som drivs av globala megatrender. Du kommer att arbeta i en uppmuntrande miljö och vi ger dig den hjälp och utbildning du behöver. Om du befinner dig i början av din karriär kommer den här rollen att ge dig en möjlighet att växa som yrkesperson, och mer erfarna personer kommer att få tillämpa och bredda det de redan kan.
Kvalifikationer
För att lyckas i den här rollen har du över tre års erfarenhet inom inköp och en högskole- eller universitetsexamen inom ett relevant område (teknik, skogsbruk eller ekonomi). Du har också kunskap om avtalsvillkor och förmåga att använda avtalstekniker för att minimera risker och maximera kommersiella möjligheter med leverantörer. Du tycker om att lösa problem och kan analysera information, rapportera resultat och främja förbättringar utifrån dina upptäckter i organisationen. Du har god kommunikations- och påverkansförmåga samt förmåga att förhandla och upprätthålla goda relationer med leverantörer och intressenter. Du har även administrativ kompetens och är välstrukturerad. Du kommunicerar flytande på svenska och engelska. Den här tjänsten kräver en del resor.
Den person vi söker är en god lagkamrat med förmåga att arbeta självständigt och i ett internationellt sammanhang. Du arbetar proaktivt och resultatorienterat och är villig att ta initiativ och ansvar. Vi uppskattar också flexibilitet och förmåga att anpassa sig till en föränderlig arbetsmiljö. Du vågar utmana befintliga arbetssätt när möjligheter till förbättringar finns. Stora Ensos värde "Gör det som är rätt" måste starkt återspeglas i din personliga integritet och ansvarstagande.
Övrig information
Vi arbetar löpande med rekryteringsprocessen, så ansök så snart som möjligt, dock senast den 6 mars. Anna Holmgren, inköpschef, anna.holmgren@storaenso.com, +46 73-824 46 30 svarar gärna på dina frågor om tjänsten. Övriga frågor kan ställas till rekryteringsspecialist Jessica Barse, jessica.barse@storaenso.com.
Vi tar emot ansökningar som skickas in endast via vårt rekryteringssystem.
Vad händer efter att du har ansökt?
För att förbereda dig för vår rekryteringsprocess kan du läsa på följande sida: https://www.storaenso.com/en/careers/applying-for-a-job
Sourcing and Logistics leder inköps- och logistikverksamheten för divisioner och koncernfunktioner i samarbete med beställare och leverantörer. Vi strävar efter att vara en föregångare när det gäller leverantörsansvar, inköp som kräver kvalitet i konkurrens med bästa möjliga kostnad, leveransprestanda och drivande innovationer som stöder våra ambitioner för förnybara material med en tydlig strävan efter ständiga förbättringar.
Våra fiberbaserade produkter är förnybara och återvinningsbara för att motverka klimatförändringar, återställa negativa miljöeffekter samt hjälpa våra kunder att bli mer miljövänliga. Vi har cirka 23 000 medarbetare. Våra aktier är listade på börserna i Helsingfors (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Enso som depåbevis (ADR) i USA.
Se vår film: https://www.youtube.com/watch?v=rUElPYaxgqs&t