Inköpare Stödreserver inom Elmarknad - Deltid 1 år

Arbetsbeskrivning

Bakgrund till uppdraget
Enheten Balansmarknad ansvarar för att balanseringen av det nordiska kraftsystemet bidrar till ett driftsäkert kraftsystem, genom att utveckla reservmarknaderna till så effektiva marknader som det är möjligt genom att jobba för ökade volymer, korrekta prissignaler samt tillräckligt många aktörer. Uppdragsbeskrivning
Uppdraget kommer att präglas av upphandlingar / eventuellt ramavtalsupphandling inom ramen för LUF, men även senare avrop från upphandlat ramavtal med förnyad konkurrensutsättning. Uppdraget präglas av att agera rådgivare och sakkunnig inom upphandling inom LUF med förståelse för Elmarknad. Konsulten ingår i teamet för inköp av Konsulter och Indirekta inköp där även de direkta behoven av stödtjänster och elreserver ingår. Arbetsuppgifter
Som strategisk inköpare för Stödreserver kommer konsulten bland annat att utarbeta affärsformer, förfrågningsunderlag och avtal, utvärdera anbud, förhandla med leverantörer, förvalta kontrakt och arbeta löpande med leverantörsutveckling. Konsulten kommer driva komplexa upphandlingar tvärfunktionellt och ha många interna och externa kontaktytor. Arbetet utförs i nära samarbete med ingenjörer, tekniker, analytiker på avdelningen Elmarknad och projektledare inom vår uppdragsgivares för El- och Balansmarknad, övriga medarbetare på inköpsenheten samt leverantörsmarknaden.
Arbetet omfattar även att delta i verksamhetsutveckling och generella inköpsaktiviteter samt eventuellt att driva egna upphandlingar inom Indirekta tjänster och produkter.

Upphandlingar på Svenska kraftnät genomförs enligt LUF, Lagen om offentlig upphandling inom försörjningssektorerna.

I arbetsuppgifterna ingår bl.a. att övergripande leda, samordna och administrera projektets/upphandlingens genomförande så att projektets målsättning och delmål uppnås enligt tidplan och med gott resultat.
Säkerhetsprövning
Säkerhetsprövning av leverantör och konsult krävs med anledning av att konsulten kan komma i kontakt med hemliga uppgifter (t.ex. sitta med på möten) och beräknas ta ca 8 till 10 veckor från tilldelning av uppdrag, men kan både ta längre och kortare tid. Placering
Hos vår uppdragsgivares lokaler i Sundbyberg. Resor kan förekomma men inte på regelbunden basis. Omfattning
Uppdraget kommer ha en varierad beläggning under uppdragstiden med i snitt 50%. Beläggningsgraden varierar  beroende på vart i upphandlingsprocessen man befinner sig. Plan för uppkomst av behovet av mer omfattande upphandlingar finns med relativt god framförhållning. 
 

Skallkrav 

Akademisk utbildning (civilingenjör, civilekonom, jurist eller motsvarande som Svensk Kraftnät anser vara likvärdigt.

Kompetens och Erfarenhet: Minst 5 års inköpserfarenhet av offentlig upphandling under LOU eller LUF genom tidigare arbete som inköpare.
Har drivit minst 3 st större projekt / upphandlingar självständigt med flertalet interna kontakter och beställare.
Flytande svenska och engelska i tal och skrift.

Börkrav
Minst 3 års erfarenhet av Elmarknad och förståelse för hur Elmarknaden fungerar. (Uppfylls börkravet ges 100 kr i prisavdrag på utvärderingspriset.)

Annat
Nedanstående personliga egenskaper säkerställs via referenser och vid eventuell intervju.  God samarbetsförmåga och initiativförmåga
Flexibel och anpassningsbar efter arbetsbelastning
Trivas med en dynamisk och komplex verksamhet
Utåtriktad och tydlig i sin kommunikation
Ödmjuk och ha lätt för att skapa förtroende
Arbetar självständigt och målinriktat
Skapar och bibehåller struktur i sitt arbetssätt
God förmåga att arbeta i grupp - Lagspelare
Affärsmässighet


Låter detta uppdrag intressant ?
Sök redan i dag så berättar vi mer. Vi behöver en ansökan inkluderat ett CV som matchar vår kunds önskemål.
Urval och intervjuer sker löpande så vänta inte med din ansökan då vi behöver komplettera med mer information och anbudstiden är kort.

NXT Interim och NXT Rekrytering är ett nischat och innovativt företag som är verksamma inom konsult och rekryteringsbranschen.
Vi är verksamma inom HR, IT, och Finans. Vi erbjuder våra konsulter bl a sjukförsäkring, remote-arbetsplatser och flera andra förmåner som förgyller deras vardag. Vi har 20 års erfarenhet inom branschen

Kontaktpersoner på detta företaget

Janne Jöhag
+46793492268
Jesper Frey Morin
+46705688883

Sammanfattning

  • Arbetsplats: NXT Interim AB
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Deltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 maj 2021
  • Ansök senast: 9 maj 2021

Besöksadress

NXT Interim AB Klarabergsgatan 35 111 21 Stockholm
None

Postadress

NXT Interim AB Klarabergsgatan 35
Stockholm, 16867

Liknande jobb


Upphandlare till myndighet i Uppsala

Upphandlare till myndighet i Uppsala

25 november 2024

22 november 2024

Upphandlare/inköpsstrateg sökes till Ljusdals kommun

Upphandlare/inköpsstrateg sökes till Ljusdals kommun

22 november 2024