Inköpare till Botkyrka kommun

Inköpare till Botkyrka kommun

Arbetsbeskrivning

Vill du ha meningsfulla arbetsuppgifter som gör skillnad i människors liv? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom!


Botkyrka kommun är den sjätte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda, Norsborg, Tullinge, Tumba, Vårsta och Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 95 000 invånare och drygt 6 400 medarbetare.


Kommunstyrelseförvaltningen ansvarar för styrning, ledning och samordning i kommunen. Vi bidrar till att visioner och politiska beslut blir verklighet. Vi är drygt 250 medarbetare med specialistkunskaper inom bland annat ekonomi, HR, kommunikation, utveckling och förvaltning, digitalisering, juridik, platsutveckling och trygghets- och säkerhetsfrågor.



Upphandlingsenheten vid Kommunstyrelseförvaltningen ansvarar för att genomföra samtliga upphandlingar åt kommunens förvaltningar.

Vår verksamhet bedrivs med tydligt kundfokus. Som stöd i upphandlingsarbetet använder vi oss av Kommers, ett modernt upphandlingssystem, och har infört elektronisk handel i hela kommunen. Vår uppgift är att utveckla och strategiskt hantera den sammanlagda inköpsvolymen som för kommunen uppgår till cirka 2,3 miljarder.

Upphandlingsenheten har idag drygt 20 medarbetare, som tillsammans driver och utvecklar upphandlings- och inköpsverksamheten med målet att vara en spjutspets i den offentliga upphandlingen. Vi har infört kategoriansvar som innebär att vi fördjupar oss inom respektive kategori för att jobba mer proaktivt gentemot våra kunder med ett helhetsperspektiv.

Tjänsten och arbetsuppgifterna
Nu söker vi en ny kollega till rollen som inköpare på den centrala upphandlingsenheten. Fokus kommer att vara ett verksamhetsnära stöd i mer operativa inköpsfrågor. Det är en ny roll för oss i Botkyrka kommun och du kommer inledningsvis att vara delaktig i att utforma rollen och arbetssätt.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att:

- genomföra direktupphandlingar över 100 000 kr
- genomföra förnyade konkurrensutsättningar på ramavtal
- genomföra avrop och mer komplicerade beställningar på ramavtal samt vid behov upprätta avropsavtal
- bistå upphandlare vid avtalsförvaltning såsom uppföljning och hantering av förlängningar och prisjusteringar
- löpande bevaka, besvara och vid behov fördela vidare frågor som inkommer till funktionsbrevlådan

De operativa inköparna ingår i gruppen för inköp och upphandling, vilket innebär att du arbetar nära de upphandlare som upphandlar ramavtalen. I det operativa inköpsarbetet behöver det utvecklas och etableras ett nära samarbete med kravställare i verksamheten, som är ansvariga för att beskriva sina behov och formulera krav på de varor och tjänster som köps in.

För att underlätta kontakterna med förvaltningarna kommer du i din roll som operativ inköpare agera som kontaktperson för utpekade förvaltningar.

Vi erbjuder dig
Vi arbetar konsultativt och värdesätter kvalitet och serviceanda. Vi arbetar i projektform tillsammans med uppdragsgivaren och du kommer också att delta i interna utvecklingsprojekt. När du börjar hos oss kommer du att få en introduktion i arbetet och en fadder som du kan vända dig till. Vi arbetar parvis med vissa större upphandlingar och stöttar varandra i det dagliga arbetet.

Botkyrka kommun erbjuder stor flexibilitet i arbetet för att anpassa till våra medarbetares behov och förutsättningar. Vi har årsarbetstid och goda möjligheter till arbete delvis på distans när verksamheten möjliggör det. Du kan läsa mer om våra förmåner och villkor längre ned i annonsen.

Du som söker till oss
Nu söker vi dig som har eftergymnasial utbildning inom ekonomi, inköp, teknik eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer relevant.

Krav är även att du har:

- god it-vana och erfarenhet av att arbeta med digitala verktyg
- kommunicerar väl i tal och skrift i det svenska språket
- enligt arbetsgivaren lämplig arbetslivserfarenhet

Vi ser det som meriterande om du har:

- kunskaper och erfarenhet inom rutiner och arbetssätt inom ramen för offentlig upphandling.
- kunskap och erfarenhet av arbete med motsvarande former av operativa inköp i privat eller offentlig sektor.

Det är även en bra erfarenhet om du har arbetat i kommunal verksamhet tidigare. Vi använder upphandlingssystemet Kommers och ser gärna att du har kunskap i hur det fungerar eller andra digitala upphandlingssystem.

För oss är dina personliga egenskaper viktiga och vi söker dig som är resultatorienterad och självgående. För dig är det naturligt att bygga relationer och samarbeta och du är serviceinriktad i dina kontakter med uppdragsgivare och beställare.

Om oss

Botkyrka är en kommun full av kontraster där storstadens förortsmiljö möter landsbygdens skogar, ängar, sjöar och havskust. Här talas över 100 språk, här bor och arbetar människor med bakgrund från hela världen.


Vi erbjuder en inspirerande arbetsplats full av möjligheter där vi tillsammans skapar de bästa förutsättningarna för en hållbar framtid.


Vi har goda och trygga arbetsvillkor med kollektivavtal och flera förmåner för att du ska trivas och utvecklas på jobbet. Läs mer här: https://www.botkyrka.se/jobb-och-vuxenutbildning/jobba-hos-oss/vart-arbetsgivarerbjudande


 


Övrig information

För tjänster inom exempelvis vård-skola-omsorg i Botkyrka kommun behöver du som blivande medarbetare visa utdrag ur Polisens belastningsregister.


Vi arbetar med kompetensbaserad rekrytering för att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och därmed motverka diskriminering.

Sammanfattning

Liknande jobb


28 november 2024

Category Manager

Category Manager

28 november 2024