OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu en inköpare som vill vara i händelsernas centrum och har en stor drivkraft. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Inköpsenheten ansvarar för all anskaffning inom Polismyndigheten exklusive IT-området på både nationell och regional nivå. Inköpsverksamheten omfattar myndighetens inköps- och upphandlingsverksamhet baserat på ett kategoristyrt arbetssätt samt även den centrala lagerhanteringen. Polisen anskaffar årligen varor, tjänster och entreprenader för drygt 5 miljarder kronor.
Polisens inköpsverksamhet är under snabb utveckling med fokus på att etablera strategiskt inköp och kategoristyrning i organisationen. Vi söker nu ytterligare 1 inköpare till Inköpsenheten i gruppen Indirekta varor och tjänster, här ingår bland annat köp inom kategorierna Arbetsmiljö, rekryteringstjänster, konsulttjänster, utbildning, resor och kommunikationstjänster.
I gruppen arbetar åtta medarbetare med tilldelade kategoriansvar med huvudplacering i Malmö, Svågetorp men också på Kungsholmen i Stockholm. Lokalerna är ljusa och moderna, därtill bra parkeringsmöjligheter i Malmö. Placeringsort är Malmö eller Stockholm.
ARBETSUPPGIFTER
Du kommer vara med på en spännande resa mot att implementera strategiskt inköpsarbete och kategoristyrning som utvecklingsmodell inom Polismyndigheten.
Som inköpare ska man kunna ta ansvar för genomförandet av en hel- eller delar av avrops- eller inköpsprocess som styr mot gällande strategier, från att behov uppstår till att avtalet avslutas. Det innefattar att initiera och vidmakthålla kontakter med interna och externa intressenter under avtalets hela livscykel. Uppdragen är både korta och långa och sker i nära samarbete med verksamheten. Du deltar också i det strategiska inköpet genom att själv aktivt arbeta med spend- och avtalsanalys, avtalsförvaltning tillsammans med övriga inköpare och strategiska inköpare i gruppens olika kategoriområden.
Du arbetar även med affärsrelaterad och kommersiell uppföljning, inklusive avtalstolkning. Arbetet bedrivs med flera uppdrag parallellt.
Dina arbetsuppgifter i rollen som inköpare kan bland annat vara att:
• Analysera verksamhetskrav mot förväntat behov
• Stödja inköpsprocesser i samverkan med strategiska inköpare, och övriga intressenter
• Självständigt genomföra direktupphandling
• Självständigt genomföra avrop/förnyad konkurrensutsättning på ramavtal
• Implementering av avtal
• Identifiera och inom gruppen rapportera behov av nya upphandlingsområden
• Effektivisera och rättssäkra myndighetens inköp genom utvecklad e-handel
• Kontrollera och följa upp leverantörer utifrån gällande avtalskrav
• Säkerställa en god förvaltning av avtal, system och dokumentation
Arbetsuppgifter är i huvudsak ovan, men andra uppgifter kan också förekomma.
KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• Avslutat en minst två-årig yrkesutbildning inom inköp eller motsvarande inriktning
• God förmåga att uttrycka dig på svenska, såväl i tal som i skrift
• Goda kunskaper inom LOU (lagen om offentlig upphandling) och grundläggande affärsjuridik
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
• Erfarenhet av arbete inom inköp i närtid
• Kunskap eller verksamhetskännedom inom för tjänsten relevanta kategorier
• Erfarenhet av administrativt arbete inom offentlig verksamhet eller större organisation
• Kunskap om strategiskt inköp/kategoristyrt inköp
• Kunskap om spendanalys och avtalsuppföljning
Personliga egenskaper
I denna roll ser vi det som viktigt att du trivs i en flexibel arbetsmiljö där du har ett öppet tankesätt och kan anpassa dig till nya situationer som dyker upp. Du har vilja och förmåga att lära dig nytt, samt ser möjligheter som gör att du kan jobba dig fram till lösningar.
Arbetsuppgifterna ställer krav på din förmåga att strukturera ditt arbetssätt och självständigt driva dina processer framåt utifrån tidsplan och målsättning. Du är en god problemlösare som genom din nyfikenhet hittar vägar fram även när uppdraget ibland är otydligt.
I denna roll samverkar du såväl med interna som externa aktörer, varför vi ser att du har en god samarbets- och kommunikationsförmåga.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Placeringsort: Malmö eller Stockholm
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 27 november 2023. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
#LiHybrid
Kontaktpersoner på detta företaget
Lászlo Nagy Némedi, tfn 010-56 36 899
Rekryterande chef / strategichef Göran Strömberg
010-563 02 49
Mattias Bergström, t.f gruppchef, tfn 010-563 51
Sektionschef Susan Sahlin
0105641640
Anneli Backström, tfn 010-56 39 320
Sektionschef Fordonsservice Anders Axén
010 5653630
Gruppchef Rasmus Lundahl
010-56 35 119
Gruppchef Bodil Nordmark
010-563 51 70
Magnus Hagström
010-56 71 567
Ekonom Liselotte Hjulin
010-562 80 09